Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

To Bril or not to Bril, slechte ogen en scherpstellen ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• bram
    antwoordde :
    Re: To Bril or not to Bril, slechte ogen en scherpstellen ?

Origineel geplaatst door M15
    Een aantal jaren geleden zei de oogarts als eens tegen me dat ik een bril moest.
    ~
    Als het te erg is kun je toch ook nog altijd lenzen nemen, ziet niemand zitten. Ik heb zelf ook lenzen zonder zie ik niets want mijn oogsterkte is -8,5. Ik draag zelf ook niet graag een bril dus heb ik nu lenzen(valt niet op).

Laat een reactie achter ::

• Hyperion
    antwoordde :
    @M15. Zoals zo vaak hangt het er vanaf...
    Als je verziend bent (hypermetroop, brandpunt van je ooglens valt achter het netvlies) dan heb je relatief de minste problemen. Zeker bij een jong oog is er zoveel correctiemogelijkheid in de eigen lens dat visueel er meestal geen probleem is. Om in de verte te kunnen zien zal het oog de lens iets boller moeten maken dan in een van nature goed gecorrigeerd oog, een emmetroop oog, maar dat gaat vaak prima. Echter voor dicht bij zien (lezen!) wordt er vaak teveel gevraagd van de eigen lens en is wat hulp in de vorm van een positieve bril nodig, die meestal als leesbril wordt gebruikt. Iets wat bij het ouder worden gegarandeerd eens gebeurt!
    Bij een myoop of bijziend oog ligt het focus voor het netvlies. Deze mensen kunnen slecht in de verte zien en hebben daarvoor een negatieve bril nodig. Het dichtbij zien gaat meestal juist makkelijk.
    Nu terug naar je vraag. Voor een cam kijk je naar een scherm. Als het scherm op een afstand is die een hypermetroop oog nog zonder hulp kan overbruggen is er geen probleem. Anders is een positieve bril nodig, meestal van een halve to één dioptrie. Bij een spiegelreflex kijk je naar een scherpstelglaasje dat optisch voor het oog op oneindig staat. Hypermetropie heeft daar geen problemen mee, hooguit kun je met het bijstellensje van de zoeker je oog wat meer rust geven door een positieve bril te simuleren.
    Bij een myoop oog staat een scherm (cam) meestal ook op een afstand die geen problemen oplevert. Echter bij een camera lukt het niet het scherpstelglas te zien omdat die in principe op oneindig ver staat. Deze mensen moeten de zoeker dus corrigeren alsof er een negatieve lens voor staat. In veel gevallen is de instelbreedte die de camera biedt voldoende, maar als dat niet zo is is een bril echt noodzakelijk. Natuurlijk heeft een automatisch scherpstellende camera geen last van eventuele fouten van jouw ogen. Pas als je manueel scherpstelt heb je te maken met bovenstaande principes.
    Grofweg gesteld levert een myoop of bijziend oog meer problemen op dan een hypermetroop of verziend oog.
    Iets anders is astigmatisme. Als je die niet laat corrigeren met een bril zal ieder puntje een veeg of vlekje worden, ook als je het puntje in principe scherp zou hebben kunnen focussen. Dit geldt dus zowel voor een scherm als voor een camerazoeker.
    Let wel dat bovenstaande een simplificatie van de werkelijkheid is.

Gast antwoordde
    Als je de camera op automaat zet zal hij m zelf scherp stellen, daar dan de zoeker op afstellen.en heb je meer als +/- 2 dan kan de zoeker niet naar je oog gesteld worden.

Nu weet ik niet of je min of plus hebt, maar met min zal ik een bril toch wel aanraden, je ziet de helft meer sterren met het blote oog( en bril/lenzen). maakt het zoeken veel makkelijker.

• Brinx
    antwoordde :
    Bij het scherpstellen met de ToUcam zijn er volgens mij geen problemen bij het scherpstellen: omdat je het beeld op je scherm bekijkt, valt er niets te corrigeren voor je oog: je kijkt naar je scherm, en je oog focust zich zo dat het scherm zo scherp mogelijk gezien wordt. Iedere kleine afwijking van de focus van de ToUcam aan de telescoop zal leiden tot een minder scherp beeld op je scherm, dus je komt vanzelf op de beste focus uit.

Qua scherpstellen met de 350D is het een andere zaak: daarbij kijk je namelijk (veronderstel ik) door de zoeker van het fototoestel, en daarbij kan je oog inderdaad een scherp beeld zien terwijl de camera zelf niet correct scherpgesteld staat. De zoeker van de camera heeft echter een dioptrie-instellingsschuifje meen ik, en daarmee kun je de zoeker zo proberen af te stellen dat die een scherp beeld geeft voor je oog wanneer de camera zelf ook scherpgesteld staat. Ik denk dat je dat het beste kunt testen door telkens een foto te maken bij een zekere focus, die vervolgens te controleren op scherpte op het displaytje of op de PC, zoeken totdat je een mooi scherpe foto hebt gemaakt en dan de dioptrie op de zoeker instellen terwijl de camera nog op dezelfde focus staat. Iets om overdag te doen, denk ik.

Maar misschien hebben anderen vlottere tips?

• To Bril or not to Bril, slechte ogen en scherpstellen ?

Een aantal jaren geleden zei de oogarts als eens tegen me dat ik een bril moest. Na een korte maar hevige discussie besloot hij met de woorden, 'Danb moet je het zelf maar weten!' en zond mij heen.
    Welnu welke invloed heeft mijn 'slechte' gezichtsvermogen als ik aan het scherpstellen ben met mijn 350D of Toucam. Ga ik de oogafwijking corigeren (onbewust0 of maakt het niet uit?
Werken...
X