Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto's maken met ccd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto's maken met ccd

Hallo,

Wie wil mij een eindje opweg helpen met het maken van foto's?
    Ik heb een philips spc900nc/00 camera gekocht. registax V4 en craterlet geinstalleerd. Ik heb als telescoop een Bresser messier D=203 F=900

Ik heb het volgende bedacht: Ik heb nog een lens adapter van een oude toucam, deze past ook op de spc. Ik ga dit adapterje in een rond kokertje maken( fotorolletje). Moeten de lensjes eruit of moeten ze juist in blijven zitten?

Hoe nu verder? heb ik nog meer nodig? zo ja, wat?

Ik hoor het wel. Alvast bedankt.

Groeten,
    Maikel
    wie 't laatst lacht,is traag van begrip....

In principe heb je alles wat je nodig hebt. als je er maar voor zorgt dat de cam recht en haaks achter de scoop komt, anders wordt het zeuren met scherpstellen.

Geen lens gebruiken.
    Een IR/UV filter zou je kunnen gebruiken. De vraag is alleen waar je die dan kwijt moet. Past niet in een fotorolletje. Beter is een adapter te gebruiken, b.v. bij de Koepel. Past goed en je cam zit ook goed achter de scoop. En je kunt eventuele filters er op schroeven.
    Groet, Jan

Commentaar

Ik heb een even proto-adapter gemaakt met de dingen die ik vinden kon maar hoe nu verder?

Als ik de cam aansluit zie ik dan gewoon sterren op mijn scherm??

Commentaar

Maikel, ik krijg uit je foto's de indruk dat de lens van de webcam er nog op zit, en in dat geval ga je niets zien als je 'm in je oculairhouder steekt.

Je gebruikt namelijk de telescoop zelf gewoon als (enorme) lens, en de scoop focust het beeld op de sensor van de webcam. De oorspronkelijke lens van de webcam heb je dus niet nodig.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          Maikel, ik krijg uit je foto's de indruk dat de lens van de webcam er nog op zit, en in dat geval ga je niets zien als je 'm in je oculairhouder steekt.

Je gebruikt namelijk de telescoop zelf gewoon als (enorme) lens, en de scoop focust het beeld op de sensor van de webcam. De oorspronkelijke lens van de webcam heb je dus niet nodig.
          Hoi Brinx,

Nee, die heb ik eruit gehaald het is een lege lenshouder. Wel heb ik het ir-filtertje bewaard.

Commentaar

Origineel geplaatst door Maikel
            Ik heb een even proto-adapter gemaakt met de dingen die ik vinden kon maar hoe nu verder?

Als ik de cam aansluit zie ik dan gewoon sterren op mijn scherm??
            Niet als je hem naar de buurvrouw richt...alhoewel ,als de buurman het ziet zie je misschien naderhand sterren

Maar zonder gekheid, zoals Brinx zegt zal je lens er nog wel opzitten....dan kun je alleen door het oculair webcammen....zonder lens werkt je telescoop als lens..

Maar je moet zoiets gewoon (als het helder is) maar eens op de maan uitproberen...

En verder, je zei sterren....dan zal je denk ik de cam moeten ombouwen zodat je langer kunt belichten, want zo werkt de camera wel op heldere planeten maar niet op de iets mindere planeten of sterren etc..
            M.v.gr. Frans

Commentaar

Ha ok, dan had ik dat niet goed gezien. Op deze manier zou het inderdaad wel moeten werken. Wellicht kun je nog kijken of je de adapterhuls donkerder kunt maken, of in ieder geval minder doorzichtig. Dit om strooilicht op de sensor te voorkomen.

Om uit te vinden of hij werkt is het denk ik het makkelijkste om de scoop+webcam overdag op de horizon te richten (met je PC eraan gehangen, natuurlijk), dan kun je relatief eenvoudig uitvinden op welke positie je moet scherpstellen. Scheelt gerommel 's avonds, als je alleen maar kunt scherpstellen op miniscule lichtpuntjes.

[edit]: Oh wacht, ik zie dat je de binnenkant van de adapter al had beschilderd. Zou wel moeten werken!
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                Ha ok, dan had ik dat niet goed gezien. Op deze manier zou het inderdaad wel moeten werken. Wellicht kun je nog kijken of je de adapterhuls donkerder kunt maken, of in ieder geval minder doorzichtig. Dit om strooilicht op de sensor te voorkomen.

Om uit te vinden of hij werkt is het denk ik het makkelijkste om de scoop+webcam overdag op de horizon te richten (met je PC eraan gehangen, natuurlijk), dan kun je relatief eenvoudig uitvinden op welke positie je moet scherpstellen. Scheelt gerommel 's avonds, als je alleen maar kunt scherpstellen op miniscule lichtpuntjes.

[edit]: Oh wacht, ik zie dat je de binnenkant van de adapter al had beschilderd. Zou wel moeten werken!
                Ok bedankt! Ik ben zo super benieuwd dat ik alles al klaar heb staan en het lijkt erop dat ik straks even kan klooien.

Moet ik dan een filmpje maken van een object of een foto?

Commentaar

Normaal gesproken maken mensen filmpjes met hun webcam aan de telescoop, omdat je zo gebruik kunt maken van de paar 'stabiele' beelden die er dan vaak tussen zitten. Omdat je met een webcam doorgaans slechts een klein stukje hemel kunt zien (de sensor is relatief klein), wordt het beeld makkelijk gestoord door bewegingen van de atmosfeer, waardoor je vaak een wat 'zwemmerig' beeld hebt als je bijvoorbeeld een planeet probeert te filmen. Soms zit er dus een korte serie betere beeldjes tussen waarin de lucht even rustig is, en speciaal die beeldjes zijn het meest geschikt om te gebruiken in een programma zoals registax of k3ccdtools, die ze kunnen combineren tot een enkele foto.

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                  X