Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Te lage resolutie ??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Te lage resolutie ??

Ik vindt de opnames van mijn cam nog niet scherp genoeg, en weet zeker dat het niet aan het focusen ligt.

Is er een mogelijkheid dat het op een te lage resolutie is gemaakt en met te weinig pixels, want op groter afstand lijkt het wat netter. En hoe kom ik kom ik van die strepen in af.

Deze foto heb ik afgelopen woensdag gemaakt en is een deel van de plato vlakte.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Hoi,

Ik weet wel dat als je bij een toucam een te lage gain gebruikt je dan een soort van ringen krijgt (na bewerking).

Ook een te hoge framerate kan problemen veroorzaken.

Wat voor webcam gebruik je ?\
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Ik gebruik de nieuwste de SPC900NC
      "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Ik heb het zelfde probleem ArieV.
        Heb ook de SPC900NC (ToUcam III) net 3 dagen.
        Hoewel ik nog wat wil experimenteren heb ik ook geen scherp beeld kunnen instellen.
        Ik heb echter geen strepen. (ook nog niet de foto's bewerkt).
        Ben benieuwd wat de aanbevelingen zullen zijn.

Commentaar

Okee,

Het ligt een beetje aan het object en welke telescoop je gebruikt maar neem bijvoorbeeld de maan.

Bij halfvolle maan zou je eens de volgende instellingen kunnen proberen:
          sluitertijd 0,25 sec. 20 frames per seconde. resoltie 640x 480.

Als het object te helder is dan kun je met de gain en sluitertijd verhelpen. Wat meestal goed helpt is eerst de camera op automatisch zetten. En zodra hij een goede balans heeft gevonden schakel je deze weer uit.

Maak je niet te veel zorgen over ruis. Dit middel je met registax er wel uit. Moet je wel flink wat frames maken. Zeg 1500 a 2000. Maar hoe meer hoe beter.
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Arie kan je wat meer vertellen over de gebruikte instellingen en het aantal frames ?
            Die rand vertelt me dat de maan nogal door het beeld bewoog .
            Maar dat kan je wegcroppen .
            Ik zou eerder 15 frames per seconden proberen of zelfs 10 .
            Dit om minder last te hebben van compressie .
            De gain zou ik ook zo laag mogelijk houden en langer belichten .
            Dat laatste hangt natuurlijk van de seeing af , het heeft geen zin om een 1/2 sec belichting te gebruiken als er teveel turbulentie is .
            Dan zou ik eerder korter belichten en de gain hoger zetten .
            Het beeld van een single frame mag trouwens vrij dim zijn .
            Na het stacken wordt het gewoonlijk helderder . (afhankelijk van het aantal frames . )

Commentaar

Ik zou eerder 15 frames per seconden proberen of zelfs 10 .
              Dit om minder last te hebben van compressie .
              De gain zou ik ook zo laag mogelijk houden en langer belichten .
              Dat laatste hangt natuurlijk van de seeing af , het heeft geen zin om een 1/2 sec belichting te gebruiken als er teveel turbulentie is .
              Tuurlijk heb je gelijk in maar een object als de maan lukt wel met 20 frames/s hoor.

Sluitertijd is dominant ten opzichte van Gain. Hoe kortere sluitertijd hoe beter je voor de seeing corriseerd. Ook al genereer je veel ruis door de de gain helemaal open te zetten. Deze middel je uit door te stacken. Immers de ruis neemt af met de de wortel van het aantal opname.
              Ik denk dat de strepen komen door onderbelichting. Je kan dan als
              proef gewoon even een lange sluitertijd nemen. Je weet dan zeker dat je dan goed zit. :P

Commentaar

Ik kom nog even terug op mijn probleem.
                Zie hier mijn (waardeloze) foto met de ToUcam III
                Hij is genomen met de ETX70-AT kijker met Fringe Killer filter tussen de kijker en de cam.
                Foto is niet bewerkt.
                Kan het zijn dat de ETX 70 zich niet leent voor betere foto's? (F=35cm)
                Visueel is het beeld een stuk beter.
                Wat gaat hier of doe ik niet niet goed?

De tweede foto is gemaakt met een 3x barlow.

Commentaar

Dit lijkt mij een probleem met scherpstelling/seeing .

Commentaar

Ik zou het filter even weglaten en geen barlow gebruiken.
                    Het scherpstellen is best lastig met een ETX70. En volgens mij is het iid een scherpstel probleem. Metname het gebruik van de barlow maakt het scherpstellen nog lastiger.

Welke software gebruik je voor het vastleggen van de beelden en welke voor het stacken?
                    Groet, Jan

Commentaar

Hoe lager de F hoe lastiger het scherpstellen zal zijn. Je scherptediepte is bij zeg een F10 groter dan een F5.

Commentaar

Parsec het filter is toch nodig om het UV/IR aandeel er uit te halen? (doet dit filter).
                        Ik gebruik de (Philips) software die bij de cam is mee gelevert.
                        IK heb niet gestacket (dit is de foto zoals die op mijn PC staat) maar ga voor het stacken Registax gebruiken. (moet ik ook nog uitzoeken hoe dat moet).

(tja ik heb me wat op mijn nek gehaald met deze hobby , maar de aanhouder wint zullen we maar zeggen)

Commentaar

Henk zie je momenten van scherpte als je de avi afspeelt ?

Commentaar

Zonder filter gaat het ook, zeker bij de maan. (Heb ik zelf ook gedaan)

De software die bij de cam geleverd wordt maakt helaas geen avi's maar mpg's. mocht je registax gaan gebruiken dan zul eerst je mpg moeten converteren naar avi, anders leest registax ze niet. Ik raad je aan om je toch te gaan verdiepen in het gebruik van registax. Is niet echt moeilijk.

De foto die je geplaatst heb is dan waarschijnlijk 1 frame uit een filmpje?

Of maak je een foto met de cam (enkel beeld)?

In dat geval zul je zeer waarschijnlijk nooit een scherpe foto krijgen, je legt n.l. ook een slecht seeing vast in een enkele opname.
                            Groet, Jan

Commentaar

Dit is geen foto uit een AVI maar gewoon een foto (met de cam).
                              Zit daar soms het probleem?
                              Ik heb een filmpje gemaakt maar nog niet bekeken, ga dat nu even doen.
                              Kan even duren.

Commentaar

Werken...
                              X