Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vergroting bij in brandpunt projectie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vergroting bij in brandpunt projectie

Vraagje over vergroting.
    Ik heb nu 2 dagen een ToUcam III Deze op mijn ETX70-AT (F=35cm) gemonteerd en eens gekeken wat dat doet.
    Vrijdag avond heel even een stukje maan gezien (tussen de bewolking).
    Hierbij viel mij op dat de maan diameter nagenoeg geheel in het beeld valt.
    Nu is mijn vraag: Wat is de vergroting feitelijk indien je in het brandpunt focust?
    Normaal is de vergroting immers F1/F2, maar nu?

HenkP: geen vergroting want je vergroot feitelijk niet. De grootte van je beeldveld is afhankelijk van je brandpuntsafstand en de grootte van je detector. Als ik met eenzelfde brandpuntsafstand een kleinbeeldnegatief ipv een ToUCam plaats, zou ik dan een lagere vergroting hebben ondanks dat alle andere instellingen gelijk blijven? Lijkt me onwaarschijnlijk.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

De sensor heeft geen brandpunt en dus geen vergrotende factor. Je telescoop geeft een bepaald beeldveld waarin de sensor van je webcam een deel van dat beeldveld "ziet" (FOV). Wat je zou kunnen uitrekenen is hoeveel graden field of view of hoeveel boogminuten de sensor ziet.

Fov ccd = 57.3 x d ccd/F (in graden) d ccd is of de lengte of de breedte van de ccd. F is het brandpunt van je scoop.

Fov ccd = 3439 x d ccd/F ( in boogminuten)

Volgens mij heeft de sensor van de toucamIII een afmeting van 3.69 x 2.77 mm

Kun je dus zelf uitrekenen wat het FOV is van je toucam III.

Je kunt door gebruik te maken van een barlow je f getal van scoop verhogen en daardoor vergroot je als het ware je brandpunt van je scoop.

b.v. bij een barlow 5x wordt het f getal f5 x 5 = f25 en dus wordt het brandpunt in jou geval 70 x 25 = 1750mm. Je zult zien dat bij gebruik van een barlow je FOV van je cam dus minder wordt. En dan lijkt het als of je een sterkere vergroting hebt.

Misschien kun je hier wat mee?
      Groet, Jan

Commentaar

Bedankt voor jullie reactie (Yigal en Parsec).
        Jou formule klopt Parsec (niet dat ik er aan twijfelde).
        Ik heb het nagerekend (met jouw formule) en kom op 27 boogminuten voor mijn ETX70.
        Aangezien de maan iets van 30 boogsec. is (exacte getal weet ik niet maar is zo op te zoeken) klopt het dat ik in het beeld een klein stukje van het oppervlak mis.
        Probleem voor mij nu opgelost, nu nog uitvogelen waarom ik zo'n slecht (niet scherp) beeld heb. (visueel is dat redelijk).
        Moet dat eerst goed uittesten met name het instellen van de cam alvorens ik hier vragen over ga stellen.
        Maak wel gebruik van een Fringe Killer filter voor de ToUcam.
        Nogmaals bedankt.

Het was hier vanavond open dus ik heb wat zitten testen en proberen.

Commentaar

ik meen een klein verekenfoutje in het laatste deel gelezen te hebben zie de quote
          Ik heb het nagerekend (met jouw formule) en kom op 27 boogminuten voor mijn ETX70.
          Aangezien de maan iets van 30 boogsec. is (exacte getal weet ik niet maar is zo op te zoeken)
          boogmin zijn namelijk een end groter dan boogsec.
          nu begrijp ik wel dat je bij beide het zelfde bedoelt.

Commentaar

Je hebt helemaal gelijk Roy Jansen. (stomme fout van mij)
            Het moet boogminuten zijn. (schijnbare maan diameter is ca: 0,5 graden dus ca. 30 boogminuten.
            In werkelijkheid rond de 32'20" [is variabel]).

Je zult maar bij NASA werken en zo'n foutje in programeren

Commentaar

Werken...
            X