Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Fotografisch beeldveld nevels

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Fotografisch beeldveld nevels

Hoi allemaal,

Kan iemand mij vertellen wat het beste beeldveld is om nevels te fotograferen. Natuurlijk zijn niet alle nevels even groot maar om een idee te krijgen wat ongeveer het mooiste is om een (deel van een) nevel te fotograferen (bijvoorbeeld de pelicaan nevel of NGC 6888 om er maar eens twee te noemen ).

Alvast bedankt,

Martin
    Orion Optics 200 mm F4.5 Lambda 1/6
    Helios 150 mm F/6.6
    EQ6 Syntrek
    Orion EQ 3-2 met volgmotor
    Meade DSI Pro met RGB filterset

Martin,

Zou je je vraag iets verder willen toelichten ? Begrijp niet helemaal wat je met de opmerking "beste beeldveld" bedoeld.......

Je beeldveld wordt (wanneer je prime-focus fotografeert ) bepaald door de brandpuntsafstand van de telescoop. Hoe korter de brandpuntsafstand hoe groter het beeldveld.

De meeste (grote) nevels laten zich het beste fotograferen bij een brandpuntsafstand van 400 tot 800mm. Maar dat is natuurlijk sterk afhankelijk van de grootte van het te fotograferen object.

Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

Is ook afhankelijk van de gebruikte ccd camera en dus van de grote van de ccd zelf.
      Groet, Jan

Commentaar

Hey,

Sorry, was inderdaad niet helemaal duidelijk met mn vraag Ik gebruik een meade DSI pro met binnenkort een Orion UK (200 mm F/4.5) waarmee ik een beeldveld van 0,31 bij 0,23 graden kan fotograferen. Wat ik me afvraag is of dit voldoende is om nevels goed in beeld te brengen (fotograferen) en of dat het nog zinvol is om een focal reducer te kopen zodat ik een groter beeldveld bereik.
        Met mijn huidige telescoop heb ik een fotografisch bereik van 0,28 bij 0,21 graden (met DSI pro) en ik merk dat ik hiermee maar net deepskyobjecten zoals M82, M81 of wirlpool in beeld kan brengen. Ik wil ook graag nevels gaan fotograferen maar het probleem is dat ik niet weet of ik de nevel wel mooi in beeld kan krijgen met mijn DSI en een brandpunt van 900 mm en of dat ik een focal reducer nodig ga hebben of niet.
        Natuurlijk zijn niet alle nevels even groot maar vaak zie je dat nevels worden gefotografeerd met een APO vanwege het grote beeldveld. Ik vraag me nu dus af of ik dit ook kan gaan redden met mijn reflector.

Ik hoop dat ik zo duidelijker ben in mijn vraagstelling. Als dit niet zo is dan hoor ik dit graag en probeer ik nog specifieker te zijn. Nogmaals sorry dat ik niet duidelijker ben geweest met mijn vraagstelling.... begrijp dat het nogal vaag was (en misschien nog wel is )
        Helios 150 mm F/6.6
        EQ6 Syntrek

Commentaar

Met het programma CCDCalc kun je zien wat je fotografeert.
          Het is hier te downloaden: http://www.flemingastrophotography.com/astrotools.html .

Commentaar

Bedankt !!.... is inderdaad net wat ik nodig had. Kan ik vooraf een beetje kijken wat de moeite loont om te fotograferen :P. Nogmaals bedankt wamst.
            Helios 150 mm F/6.6
            EQ6 Syntrek

Commentaar

Werken...
            X