Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Klappen van een spiegel van een moderne spiegelrefelexcamera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Klappen van een spiegel van een moderne spiegelrefelexcamera

Moet je te telescoop nog steeds laten uittrillen tijdens het het klappen van een spiegel van een moderne spiegelrefelexcamera?

Karton voor de scoop, scoop uit trillen, dan karton weg, tellen maar en dan karton weer voor....

Dat was vroeger?

Is het nu ook zo tegenwoordig met moderne camera? of niet meer?

Groetjes,

San

De meeste camera's van nu hebben een zgn mirror lock. Dat houdt in dat je spiegel eerst opklapt, dan bijv 5 sec wacht en dat dan de lichtpoort opent. Ik maak er gebruik van, alhoewel ik me wel eens afvraag of het bij deep sky fotografie zin heeft.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb er nooit iets van gemerkt op de foto's. Het lijkt me wel dat als je een redelijk lichte montering voor je setup gebruikt en/of een lange kijker dat je er wat meer last van kan hebben.

Commentaar

Wat is nu precies het voordeel van een weg klappende spiegel bij een moderne digitale spiegelreflex camera?
        Er zit toch een schermpje op dat ding., dan heb je toch geen spiegel meer nodig lijkt me zo, en dus geen klap met trillingen als gevolg.
        Zal wel een goede reden hebben maar ik begrijp niet waarom of heeft het soms iets te maken met de lichtgevoeligheid van de camera/schermpje.
        Wie kan hier een antwoord opgeven.

Commentaar

HenkP: wat dacht je ervan om het licht naar de zoeker te leiden als je die nog wil gebruiken?
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Inderdaad, de spiegel staat onder een hoek van 45 graden en stuurt het licht naar een prisma (wat de verhoging bovenaan maakt die de spiegel reflex zo typeert). Het prisma stuurt het licht weer naar de zoeker (en keert het omgekeerde beeld door de spiegel nogmaals om zodat het weer recht staat). Er zijn al wel digitale camera's met verwisselbare lens zonder spiegel (het beeld verschijnt dan zoals bij andere camera's op het LCD scherm), maar dan zijn het dus ook geen spiegelreflex camera's meer. Het spiegeltje kan je trouwen vaak verwisselen met een ander spiegeltje met andere markeringen er op mocht je daar het nut van in zien.

Ik vraag me overigens af of de klap van de spiegel invloed heeft op het beeld. Hij klinkt dan wel behoorlijk hard, maar ik heb er nog nooit wat van gemerkt. Zal vast ook wel wat over na gedacht zijn.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Henk , de meeste DLSR's hebben nog steeds geen live preview zoals compact camera"s dat hebben .
              Bij mijn weten is Olympus de enige die DSLR's levert met live preview .

Commentaar

Bedankt voor jullie uitleg.
                Ik denk dat het antwoord van skywatcher het antwoord is wat ik miste in het hele verhaal.

Een mens is nooit te oud om te leren

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                  Bij mijn weten is Olympus de enige die DSLR's levert met live preview .
                  De 20Da van Canon heeft het ook maar dan alleen als het donker is, anders wordt de sensor te warm en gaat hij te veel ruis produceren. Da's ook de reden dat live preview nog niet voorkwam op spiegelreflexcamera's daarvoor moet de sensor continu aan staan er wordt dan (te) warm. De olympus 330 heeft naar mijn weten een halfdoorlatend prisma waarvan een deel naar de zoeker gaat (die er ook nog op zit) en een deel naar een tweede kleine sensor die voor het live beeld op de LCD zorgt. Daarnaast zit er natuurlijk ook nog een gewone grote sensor in om de foto mee te maken.

Ik gebruik altijd wel mirror-lockup en merk wel degelijk verschil bij telescopen met lang brandpunt.

Als je dat op je 300D wilt hebben dan is daarvoor een firmwarehack te installeren, heb ik ook gedaan en het werkt prima.

Commentaar

De 20Da van Canon heeft het ook...
                    Ah die was ik vergeten en de nieuwe EOS-1D Mark III heeft blijkbaar ook live view .

Commentaar

Mag ook wel voor die prijs

EOS 1D Mark III Body:
                      € 3999,-
                      Actuele status:
                      binnenkort leverbaar

Ik wil het nog wel als een hobby houden.
                      Maar toch bedank voor de tip.

Commentaar

Ja en die weegt ook meteen een ton, lijkt me niet zo praktisch om aan je telescoop te hangen.

Commentaar

Weight (body only)
                          Ca. 1155 g (gewicht batterij 180 g)

Dat is dus ongeveer 3 euro/gram

Commentaar

Voorlopige even buiten mijn prijsklasse
                            8" Skywatcher Newton (Imaging)
                            4" Skywatcher Achro (Guiding)
                            EQ6 Syntrek
                            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                            Philips SPC900 (Guiding)
                            DSLR Focus; DSLR Shutter
                            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

de olympus e330 is dan een stuk goedkoper met zijn liveview
                              Olympus E-330 Body, Nederlands
                              8,89 megapixels LiveView € 569.00
                              stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
                              6" orion imager newton
                              atik 16ic-s b/w
                              sc3 b/w cam
                              lvi guider

Commentaar

Werken...
                              X