Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kleuren ToUcam ombouwen naar zwart-wit

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kleuren ToUcam ombouwen naar zwart-wit

Nog deze week ben ik in het bezit van een ToUcam II 840 k met kleurenCCD en los daarbij, een zwartwit CCD beeldcensor.
    Nu moet de kleuren CCD eraf gesoldeerd worden en de zwartwit CCD er weer op gezet worden.
    Mijn vraag is nu: zou het handig zijn er na verwijdering van de kleuren CCD er eerst een IC voetje op te solderen, en hier de nieuwe zwartwit CCD in te prikken.
    Ik wil de webcam inzetten voor LRGB maan en planeetfotografie, zodat ik niet zoveel problemen krijg met thermische ruis. Of zie ik dat verkeerd?

Graag advies.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Hallo,

je kan toch via uw software toepassingen monochrome opnames doen, is toch bij me zo.
    en gebruik dan kleurenfilters voor uw RGB opnames en die gaan combineren.

ik denk niet dat je ga moeten solderen voor mono opnames.

groeten
    vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
    http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Origineel geplaatst door Orioner
      Hallo,

je kan toch via uw software toepassingen monochrome opnames doen, is toch bij me zo.
      en gebruik dan kleurenfilters voor uw RGB opnames en die gaan combineren.

ik denk niet dat je ga moeten solderen voor mono opnames.

groeten
      Softwarematig verkrijg je geen echte zwartwit opnames, er blijft namelijk gewoon een raster van rode, groene en blauwe filtertjes over de pixels van de ccd chip liggen. Het enige wat die softwarematige mod doet is zorgen dat die gekleurde pixels niet worden samengevoegd tot een kleurenopname (daarbij verlies je resolutie). Zoek maar eens op "bayer mask ccd" met google om wat meer info te vinden.

Bij die zwartwit-ccd liggen er geen kleine kleurenfiltertjes meer over de pixels, verder is deze gelijk aan de kleuren ccd, een zwartwit-ccd is dus ook lichtgevoeliger omdat die geen ingebouwde filters heeft. Je moet echter nog wel die softwarematige mod uitvoeren als je een zwartwit-ccd plaatst, want de webcam heeft zelf niet door dat er een andere ccd in zit, en zal dus alsnog proberen pixels te combineren volgens het rasterpatroon wat er nu niet meer is.

ontopic; Het mooiste is denk ik inderdaad een socket voor die ccdchip te plaatsen. Dan kan je later eventueel weer een kleuren-ccd plaatsen.
      Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Ik neem aan dat het gaat om de ICX098BL B/W CCD (ook van Comet gekocht?)

On topic: als je de socket kwijt kunt in de behuizing: ideaal, maar ik denk dat het krap wordt.
        Ik ga zelf ook aan de gang, en ik wil wel proberen of het kan met een socket. Echter, omdat de pootjes platgebogen vastgesoldeerd zijn bij de originele chip neem ik aan dat dat nodig is vanwege ruimtegebrek.

@Orioner: De ICX098BL heeft vanwege de grotere pixeloppervlakte en vanwege het ontbreken van het kleurenmasker een ca. 3 x zo hoge quantum efficiency als de kleurenchip, en genereert dus ook relatief minder ruis. Te verwachten valt dat LRGB kleurenopnamen met filters navenant betere resultaten geven. Bovendien is de camera zo beter bruikbaar als volgcamera op (zwakkere) sterren.
        RefraktŰh luv‚h

Commentaar

Met die hoogte heb je wel een punt. Nu kan ik kiezen: of ik maak een nieuwe behuizing voor de ToUcam, of ik soldeer de zwart-wit CCD toch rechtstreeks op de print of.... ik zet de zwart-wit chip op mijn huidige ToUcam, die omgebouwd is voor lange belichtingstijden maar nog wel een kleurenchip heeft.

Met deze laatste optie neem ik wel een groter risico, omdat bij mislukken wel een duurdere ToUcam naar de eeuwige jachtvelden help.
          Aan de andere kant: hij wordt dan wel beter geschikt als guider.

Mmmm, wat zouden jullie doen?

Bert
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Geen voetje gewoon de chip erop, hij er toch niet meeR af.
            Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Sluit ik me bij aan. Ik neem niet aan dat je nog weer terug wil. Indien je wel wilt wisselen zou ik er twee maken. Maar goed, de portemonee is de baas in deze beslissing
              8" Skywatcher Newton (Imaging)
              4" Skywatcher Achro (Guiding)
              EQ6 Syntrek
              Canon 350D / 400D (Baader mod.)
              Philips SPC900 (Guiding)
              DSLR Focus; DSLR Shutter
              PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Werken...
              X