Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Beste CCD camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Beste CCD camera

Hallo

Ik vraag me af.....

Welke (beste) CCD camera het meest geschikt is voor planeten fotografie? (dus niet voor deepsky)

Prijs moet niet hoger zijn dan 500 euro...

Met vriendelijke groet,

Sander

dan denk ik de DMK. Firewire, 60m frames zonder compressie
    je kunt opslaan in tiff, bmp of jpg en de camera is monochroom of in kleur verkrijgbaar

hier is de link:
    http://www.theimagingsource.com/en/prod ... wire_mono/
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

O ja!

Het moet in kleuren camera zijn.

@Arend Is de DMK beter dan Toucam Pro (resolutie is wel gelijk toch??)

Commentaar

De resolutie zal het zelfde zijn maar een toucam kan niet 60 frames per seconde aan zonder compressie. Hoe meer frames je neemt in de zelfde tijd hoe korter je belichtingstijd. Hoe minder last van seeing en dus betere resultaten.

Er is maar een maar. hele korte sluitertijden kunnen alleen bij helder objecten zoals maan en venus. Saturnus en jupiter zijn ook mogelijk maar
        zitten meestal rond de 20 frames/s en dan kun je met een toucam ook prima uit de voeten

De DMK's zijn ook geschikt voor lange belichtings tijden.
        Toch leuk als je wilt gaan experimenteren met D.S. Je kan het alvast maar hebben :P
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

@ Arend

Deze foto van Saturnus heb ik gemaakt met Toucam en 10 frames/s! De belichting tijd en versterking stond op maximaal!

Als ik op 20 frames/s lijkt het wel stuk donkerder is (live op het scherm dan). En veel ruis en ook als ik de versterking iets lager zet .

Doe ik iets verkeerd? Een andere Barlow?

Dus!!! als ik de belichting tijd op 20 frames/s zou zetten Dan zou de saturnus nog scherper worden op mijn foto..????

Grt san

Commentaar

Bij planeten varieerd de belichtingstijd nog al. Een planeet in bijv.oppositie zal vaker meer licht uitstralen . Je zegt dat je bij de 20 frames de gain iets heb terug gezet. Dat had ik niet gedaan. Immers de ruis die hierdoor wordt veroorzaakt krijg je er wel weer uit als je veel opnamen stackt. Ik kan bijvoorbeeld 20000 frames maken.

Seeing vertaald zich als een soort trilling op je foto. Naarmate de belichtingstijd korter is zul je dus minder last hebben van die trilling.

Hierbij zie je dus ook gelijk het voordeel van een monochrome camera.
            De gevoeligheid neemt ongeveer een factor drie toe. En dus heb je meer signaal over. wat weer kan resulteren in een korte sluitertijd.

Je foto is helemaal niet mis hoor.

Kijk eens naar deze foto.
            De seeing was redelijk. maar toch lekker veel detail.

Commentaar

Sinds kort verkopen ze bij TS ook DMK's .
              http://www.teleskop-service.de/CCDImagi ... Source.htm

Commentaar

@ Arend De Foto is ook niet mis! Mooie foto!

Dat moet met broetje C8 ook best haal baar zijn! :-)

grt san

Commentaar

Dank je,

Ik weet niet of dat haalbaar is met een C8. hoe groter de opening hoe beter je scheidend vermogen. Maar ik heb geen ervaringen met een C8

Robtics gaat volgens mij ook DMK verkopen. Althans dat verkondigde hij laatst op markplaats.

Commentaar

Moet toch kunnen, zoals je zegt was de seeing niet perfect dus zal je telescoop gelimiteerd zijn door de seeing. Bij perfecte seeing zal de c9 wel wat beter zijn.

Commentaar

Denk het ook wel.

De praktijk zal het leren . Maar hoe meer opening, hoe meer licht, hoe beter je scheidend vermogen.

Belangrijker is denk ik dat je rond je effectieve brandpunt fotografeerd als je hoge resolutie fotografie wilt doen.

Commentaar

Werken...
                      X