Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astrograph

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Astrograph

Altijd al willen weten wat je met een 30cm F3.8 Astrograph kan doen??

Kijk even hier: http://www.poigetdigitalpics.com/M51astrograph.html

Het is helaas geen goedkope kijker.

Gerard
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Aaah! Mijn Cartes du Ciel met USNOA database van een half miljard sterren gaat maar tot magnitude 19, hier staan zeker sterren op van Magnitude 21 of meer!
    Vet overdreven dus! Oh nee, ik ben echt niet jaloers. Je kan er niet eens door heenkijken en alleen maar een beetje foto's maken. En dan moet je met zo'n ding weer moeite doen om nog grotere catalogi te zoeken, anders kun je niet eens zeggen in welke melkwegstelsels je de supernovae ontdekt hebt! :P
    Koop 'm maar. Mocht ie niet bevallen, dan kun je 'm natuurlijk nog altijd goed als scheerspiegel gebruiken!
    Maar eh, ik wil 'm ook wel een paar jaar van je lenen!

Groeten, Marc
    Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Wat maakt deze Astrograph nou zo veel beter dan de rest? Zijn brede beeldveld, korte belichtingstijd?
      - Skywatchter 150 mm F5 Newton
      - EQ3, aandrijving + poolzoker
      - Bresser 10x50
      - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

hallo,

is een heel goede telescoop, meer geschikt voor astrofotografie te doen dan visueel,.
        hou er wel rekening mee dat deze telescopen niet van de gemakkelijksten zijn qua collimatie, afstelling. Ook het gebruik van een CCD camara ( plaats daar geen DSI va Meade op).

groeten
        vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
        http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Wat is qua fotografie eigenlijk het voordeel van een zeg een 30 cm astrograph vs een snelle apo?

Commentaar

hallo,

licht, licht en nog eens licht.
            een 30 cm is een lichtkanon.

groeten

Commentaar

Plus hoge correctie plus hoge fotografische snelheid.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

om het volledig te maken.

Commentaar

AtodaZ, In je vraag ligt het antwoord besloten. Ik heb 'm even opgezocht, je kunt trouwens toch wel door dit ding kijken. Er zit gewoon een secundaire spiegel in, en net als een Newton kijk je aan de zijkant van het bovenste deel van de buis. Of het wat optisch systeem betreft, feitelijk een Newton kijker is in de letterlijke zin des woords, dat heb ik niet kunnen opmaken uit wat ik gevonden heb. Aan de spikes te zien, zit de secundaire spiegel in ieder geval niet op een corrector plaat.
                  De field-corrector is bij zo'n snelle kijker erg belangrijk, maar dat zit zo te zien ook wel goed!

Groeten, Marc

Commentaar

http://www.astrosysteme.at/ikreator/asa/cms_pub/home is hun website,

Een F van 2.2 nice

zet dat een Sbig 11000 en je zal wel iets er uit halen.

gtz

Commentaar

Origineel geplaatst door Marc Fokker
                      AtodaZ, In je vraag ligt het antwoord besloten. Ik heb 'm even opgezocht, je kunt trouwens toch wel door dit ding kijken. Er zit gewoon een secundaire spiegel in, en net als een Newton kijk je aan de zijkant van het bovenste deel van de buis. Of het wat optisch systeem betreft, feitelijk een Newton kijker is in de letterlijke zin des woords, dat heb ik niet kunnen opmaken uit wat ik gevonden heb. Aan de spikes te zien, zit de secundaire spiegel in ieder geval niet op een corrector plaat.
                      De field-corrector is bij zo'n snelle kijker erg belangrijk, maar dat zit zo te zien ook wel goed!

Groeten, Marc
                      Neen, dat is geen gewone Newtontelescoop. Een newtontelescoop moet een parabolische hoofdspiegel hebben, deze jongen heeft een hyperbolische hoofdspiegel in combinatie met een corrector. Om die reden mag je het geen Newton meer noemen.
                      Overigens, dat je op de plaats waar het focus zit, een oculair zou kunnen plaatsen, zegt niets over de beeldkwaliteit. Zo weet ik dat als je met een Lichtenknecker Flat Field SCT (is f/4) en een oculair naar de hemel kijkt, je een behoorlijke vignetting krijgt. Het is dus verre van gegarandeerd dat omdat het focus visueel "toegankelijk" is (bijv. een Schmidt-camera is niet "toegankelijk" voor visuele waarnemingen) dat je dus dan ook de telescoop visueel kan gebruiken.
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                        Wat is qua fotografie eigenlijk het voordeel van een zeg een 30 cm astrograph vs een snelle apo?
                        Beeldschaal bij primair brandpunt en resolutie (als de seeing goed genoeg is).

Dat laatste valt voor lange belichtingstijden nogal tegen :voor lange belichtingstijden mag je van geluk spreken als je details kleiner dan een boogseconde kan zien (zonder adaptieve optiek of interferometrie), en dat geldt alleen op de beste plekken ter wereld. Iets kleinere kijkers kunnen dat ook bereiken (eventueel met een barlow om de beeldschaal te vergroten).

Maar je kunt er (met zo'n brandpuntsafstand) natuurlijk ook planeten mee kieken met twee keer fijnere details zichtbaar dan op de C14 van Damian Peach - als de seeing het toelaat, maar er zijn tenminste inderdaad plekken op aarde waar dat geldt omdat de belichtingstijden kort zijn.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                          Neen, dat is geen gewone Newtontelescoop. Een newtontelescoop moet een parabolische hoofdspiegel hebben, deze jongen heeft een hyperbolische hoofdspiegel in combinatie met een corrector. Om die reden mag je het geen Newton meer noemen.
                          Ik had al zo'n vermoeden... Ik beloof plechtig dat als ik 'm van wie dan ook mag lenen ik alleen maar foto's zal maken!

Commentaar

Deze kijker is visueel (ook) niet zo geschikt door de behoorlijk grote vangspiegel. Daardoor loopt visueel het contrast erg terug.
                            Met fotograferen heb je minder last van contrastverlies.
                            Fotografisch geeft de kijker wel scherpe beelden, een sterpunt van 6 micrometer is meer dan 4x zo scherp als theoretisch haalbaar is met een SCT.
                            Overigens geeft deze kijker ook nog wat coma, kijk maar eens naar de Pleiaden foto. Maar i.c.m. de snelle F is het ook heel moeilijk (misschien wel onmogelijk) om het beeld coma vrij te krijgen.

Bert
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Albert van Duin heeft er zoeen, een 8" http://www.astropix.nl/ In zijn foto's vind ik de coma minimaal.

Commentaar

Werken...
                              X