Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

hoe fotos te stacken?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

hoe fotos te stacken?

Hallo,

ik heb gisteren even een aantal opnames van de (bijna volle) maan gemaakt, maar ik heb geen idee hoe je die moet stacken in registax. ik snap helemaal niks van dat programma. weet iemand misschien hoe dit moet?

en hoeveel fotos van welke belichtingstijd heb je ongeveer nodig als je je maanfotos wat scherper wilt maken?

de fotos zijn trouwens niet door een telescoop gemaakt, maar gewoon met een Pentax K100D met 300mm lens

Pascal
    Chocola.....

Ja goeie vraag pascalluiten, daar zit ik nu ook mee. En kan dan ook iemand uitleggen hoe je het doet met meerdere filmpjes, zodat je van die filmpjes 1 foto maakt.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Met een stevig statief kun je in een keer een goeie foto maken van de maan zoals ie nu is. Hoef je niet te stacken. Daarbij kun je je asa instelling laag houden. Veel minder ruis.

Voor het stacken van een avi filmpje in registax is niet zomaar even uit te leggen.

En he, de handleiding door lezen, is dat een optie? :P
      Groet, Jan

Commentaar

Nou Parsec, van een avi-filmpje dat snap ik wel, maar niet van meerdere filmpjes. Je leest hier op het forum wel eens van deze foto is gemaakt van 3 filmpjes van elk 30sec belichte (even een voorbeeldje) maar kan niet in de handleiding vinden hoe je dat doet.

Commentaar

Heb je al eens geprobeerd om meerdere avi's te selecteren?
          Groet, Jan

Commentaar

Uhw nee eerlijk gezecht nog nooit, dacht niet dat het kon namelijk........

Commentaar

Misschien is dat de oplossing?
              Groet, Jan

Commentaar

ArieV zei: kan dan ook iemand uitleggen hoe je het doet met meerdere filmpjes, zodat je van die filmpjes 1 foto maakt
                Waarom wil je perse meerdere filmpjes tegelijkertijd stacken en tot 1 foto maken? Je kan ook gewoon elk filmpje individueel stacken, om vervolgens al die foto's te stacken in Registrax...
                -------------------------------------------------------------------------------------
                zo kan je een paar foto's in Registrax stacken (op een simpele manier, zonder gebruik te maken van al te veel functies in Registrax.

het gaat over Registrax versie 4

Laat je niet verwarren door het feit dat soms dingen al staan aangevink of in de juiste waarden staan ingesteld in Registrax, als ze al goed staan ingesteld, betekend dat niet dat jij verkeerd bezig bent, slechts dat ik iets overbodigs heb gezegd
                - Stap 1: open Registrax 4.0
                - Stap 2: selecteer foto's/filmpje

Stap 2a en 2b overslaan als je een paar foto's wilt stacken en je zeker bent dat je alle foto's die je selecteert wilt stacken
                - Stap 2a: vink aan "show frame list" in het blokje "options", waarop een nieuw venstertje verschijnt
                - Stap 2b: (de)selecteer frames/foto's die je er niet in wilt hebben, dit is gebruikelijk voor AVI's uit bv webcams
                - Stap 3: vink aan "Default (single)" in het blokje van "Method" deze is waarschijnlijk al aangevinkt
                - Stap 4: vink aan de door jouw gewenste grote van het veld ("box") waarin Registrax de foto's/frames moet gaan 'alignen'. Kies bij foto's waarin over het hele beeld veel te zien is (maan, landschap etc.) de grootst mogelijke. Maar bij foto's/frames van planeten is een "box" ten grote van de planeet beter.
                - Stap 5: Klik op "align" (deze is met groen onderstreept)
                Dit kan even duren, als je bijvoorbeeld met 1500 frames bezig bent
                - Stap 6: Klik op "Limit", deze knop staat onder "Align" en is onderstreept met groen.
                - Stap 7: Je bent nu in het 2e tapblaadje van Registrax gekomen, genaamt "optimize".
                - Stap 8: Zet de "Search area", in het blokje "Optimizer Limits", op 1 pixel.
                - Stap 9: Zet de "Optimize until less then" in het blokjes "Optimizer Limits", op 1%.
                - Stap 10: Klik op "Optimize & Stack".
                - Stap 11: Je bent nu in het 4e tapblaadje van Registrax gekomen, genaamt "Wavelet".
                - Stap 12: Registrax bewerkt voor jouw de foto's soms een beetje, maar doet dit slecht in het 'alignmentboxje', dit wil je niet hebben. Klik daarom op "Do all". De voortgang van de "Do all" functie is rechts onderin te zien.
                - Stap 13: Klik op "Save Image" en sla de foto op de door jouw gewenste locatie op.

veel plezier en zeg maar als het niet lukt,
                Chaim

Commentaar

Heel erg bedankt Chaim voor je uitleg, ik zat ook al te worstelen met Registrax.
                  Het doet van alles, maar ik weet niet wat. Dus dan weet je ook niet of je het goed doet.
                  Heb de indruk dat het een mooi programma is en dus wil ik het leren gebruiken.
                  Ga morgen eens wat proberen.

Commentaar

henkp zei: Heel erg bedankt Chaim voor je uitleg, ik zat ook al te worstelen met Registrax.
                    Het doet van alles, maar ik weet niet wat. Dus dan weet je ook niet of je het goed doet.
                    Heb de indruk dat het een mooi programma is en dus wil ik het leren gebruiken.
                    Ga morgen eens wat proberen.
                    Alsjeblieft, daar doe ik het voor.
                    En vooral maar proberen met Registrax! Zo ben ik erachter gekomen hoe het allemaal werkt

Commentaar

Ja Chaim bedankt, zal nog eens even verder rondneuzen in Registax

Commentaar

Werken...
                      X