Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Darkframes, flatfields etc.........

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Darkframes, flatfields etc.........

    Hallo Forumleden,

    Ben net een tijdje wezen zoeken (via google) naar info over darkframes en flatfields. Ben nog niet erg ver gekomen. Ik heb nu een paar vragen:

    - Kennen jullie internetsites die hierover iets vertellen of zijn er mensen onder ons die daar het een en ander over kunnen uitleggen?

    - Wat doet een flatfield?

    - kan ik (of mag ik) een darkframe meerdere keren in een reeks gebruiken, en heeft dit zin (dus b.v. 20 lights en 10 darkframes)?

    - Ik bezit een 200 mm F/5 telescoop. Brandpuntspafstand 1000 mm. Verder gebruik ik een Canon 350D. Wat is de effectieve brandpuntsafstand, de openingsverhouding en de vergroting (ik gebruik de camera in het primaire brandpunt)?

    Een gek kan meer vragen dat duizend wijzen kunnen beantwoorden...

    m.vr.gr.

    Chris
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

    #2
    Origineel geplaatst door Firefly
    - Kennen jullie internetsites die hierover iets vertellen of zijn er mensen onder ons die daar het een en ander over kunnen uitleggen?
    Via de op deze pagina beschreven methode doe ik de voorbewerking. Deze tutorial is bedoeld voor MaxDSLR maar is waarschijnlijk van toepassing voor de meeste programma's.

    - Wat doet een flatfield?
    Flatfield opnames zorgen ervoor dat oneffenheden in de luminositeit van de opname weggewerkt worden. Deze oneffenheden worden onder ander veroorzaakt door stof op de CCD, vignettering door de vangspiegel en lichtvervuiling. Zie o.a. http://www.technoplus.nl/astro/flatfield-nl.htm

    Flatfield opnames zijn lastig om te maken en niet echt nodig, tenzij je heel serieus te werk wilt gaan of een erg vuile chip hebt.

    kan ik (of mag ik) een darkframe meerdere keren in een reeks gebruiken, en heeft dit zin (dus b.v. 20 lights en 10 darkframes)?
    Hoe meer darkframes hoe beter. Ik kan de berekening erachter even niet vinden maar ik geloof dat de hoeveelheid ruis exponentieel afneemt. Ik merk zelf dat acht of meer darkframes behoorlijk wat meer ruis onderdrukken dan bv slechts 4 frames.

    Het beste is om na elke opname en darkframe te maken, alleen moet je dan wel veel geduld hebben. Wat ik zelf doe is direct na een opname sessie een groot aantal darks maken. De darks moeten overigens van dezelfde lengte zijn als de opnames. Als je dus een aantal lights van ieder een minuut hebt gemaakt moet je een aantal darks van 1 minuut maken. De darks moet je vervolgens combineren (stacken) en dan bij elke opname aftrekken.

    Ik bezit een 200 mm F/5 telescoop. Brandpuntspafstand 1000 mm. Verder gebruik ik een Canon 350D. Wat is de effectieve brandpuntsafstand, de openingsverhouding en de vergroting (ik gebruik de camera in het primaire brandpunt)?
    De effectieve brandpuntsafstand is 1000mm en de openingsverhouding gaf je zelf ook al aan, namelijk f/5 (focale lengte gedeeld door de spiegeldiameter). De vergroting weet ik niet. Er zijn wel sites die een calculator hebben waarmee je dat kunt berekenen. Overigens kun je denk ik niet van een "vergroting" spreken als je in het primaire brandpunt fotografeert, eerder van afbeeldingsgrootte. Zie http://users.skynet.be/tranquillity/HOOFDSTUK%206.htm
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

    Commentaar


      #3
      Bedankt voor de antwoorden.....

      Nog een vervolgvraagje: Als ik een darkframe maak, mag ik deze dan meerdere keren kopieren en gebruiken voor het stacken of moet er werkelijk meerder maaken?

      Daarnaast heb ik ergens gelezen dat je bij elke sessie ook weer darkframes moet maken (dit had te maken met de temperatuur van de camera?
      8" Skywatcher Newton (Imaging)
      4" Skywatcher Achro (Guiding)
      EQ6 Syntrek
      Canon 350D / 400D (Baader mod.)
      Philips SPC900 (Guiding)
      DSLR Focus; DSLR Shutter
      PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

      Commentaar


        #4
        Klopt, een darkframe is een opname van de thermische ruis van de chip. Zo'n chip wordt warm en door bepaalde quantummechanische effecten neemt de signaal/ruis verhouding met de temperatuur toe.
        Dit is geen undersign.

        Commentaar


          #5
          neemt de signaal/ruis verhouding met de temperatuur toe.
          De signaal/ruisverhouding wordt slechter naarmate de CCD/CMOS warmer wordt.

          Van darkframes moet je eveneens meerdere stuks maken (net zoals lights), het gaat ook bij het stacken van de darks om het krijgen van een gemiddeld beeld. Wanneer je steeds dezelfde dark zou gebruiken maakt het niets uit of je er 1 of 10 stackt.

          /Raimond.
          i love astronomie

          Commentaar


            #6
            Ok, duidelijk. Neem ik dan voor elke light frame ook een darkframe of zit hier nog een ratio in?
            8" Skywatcher Newton (Imaging)
            4" Skywatcher Achro (Guiding)
            EQ6 Syntrek
            Canon 350D / 400D (Baader mod.)
            Philips SPC900 (Guiding)
            DSLR Focus; DSLR Shutter
            PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

            Commentaar


              #7
              Ik gebruik zelf een ratio darks/lights van ongeveer 1 op 4 tot 1 op 5.

              Voordeel van het zelf maken van darks is nou net dat je met minder darks uitkomt dan wanneer je je DSLR zelf een dark laat maken en aftrekken van de light.

              /Raimond.
              i love astronomie

              Commentaar


                #8
                Waarom zijn flatfields zo lastig om te maken? Ik heb er weliswaar totaal geen verstand van, maar ik had begrepen dat je gewoon een grijs vlak kon fotograferen om de chip te controleren. Tenminste, dat hebben ze voor mij bij de fotohandel zo gedaan. Waar maak ik dan een denkfout?

                Commentaar


                  #9
                  Ik las net op het internet een mooi stukje hierover:

                  The Flat Frames are used to correct the vignetting and uneven field illumination created by dust or smudges in your optical train.

                  To create good flat frames it is very important to not remove your camera from your telescope before taking them (including not changing the focus). You can use a lot of different methods (including using a flatbox) but I found that the simplest way is to put a white T shirt in front of your telescope and smooth out the folds. Then shoot something luminous (a flash, a bright white light, the sky at dawn...) and let the camera decide of the exposure time (Av mode),

                  The flat frames should be created with the ISO speed of the light frames. The temperature is not important.

                  Take a few of them (between 10 and 20 is usually enough). DeepSkyStacker will combine them automatically to create and use a clean master flat frame.
                  8" Skywatcher Newton (Imaging)
                  4" Skywatcher Achro (Guiding)
                  EQ6 Syntrek
                  Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                  Philips SPC900 (Guiding)
                  DSLR Focus; DSLR Shutter
                  PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

                  Commentaar

                  Werken...
                  X