Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Guiding probleem

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Guiding probleem

hallo,

ik zit met een dringende vraag. als ik aan het guiden ben verschuift steeds het beeld van mijn individuele opnames naar links of naar rechts zonder dat ik erom vraag. ik neem steeds een ster zo dicht mogelijk bij het object anders kan dit ook problemen geven, maar deze keer zat ik er heel dicht bij en hier zie je een samengevoegde opname van 2 indi opnames genomen met een tijdsverloop van 2 uur,

kan iemand mij zeggen hoe dit komt, de guiding werkt anders prima en volgt steeds de ster.

groeten
    vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
    http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Beste Orioner,

Ik neem aan dat je met deze foto het verloop wil laten zien tussen tijd a en b.

Mocht dit zo zijn dan is dit waarschijnlijk drift. Dit kan komen door een slechte poolafstelling.
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

hallo,

de eerste opname was om 22.32 u en de laatste om 01.03 u.

ik denk het eerder ook, ik heb een EQ6 en het glaasje in de poolzoeker is verschoven. en nu heb ik dit.

groeten

Commentaar

duidelijk.

Dit herken ik uit duizenden. Je zou de drift methode kunnen toepassen.
        mocht hij dan goed staan dan kun je direct je poolzoeker daarmee kalibreren
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

hallo,

en hoe werkt dit?

groeten

Commentaar

is niet zo maar even uit te leggen.
            kijk hier maar eens.

http://www.petesastrophotography.com/in ... nment.html

Commentaar

Je kunt ook een iteratieve methode proberen als je een EQ6 met goto hebt.
              Hier een artikel waarin het is beschreven.

http://www.covingtoninnovations.com/astro/iterating.pdf

Als je een versie 2 handcontroler hebt kan je echter niet de sync-funtie gebruiken. Volgens mij heeft versie 3 het wel. Of je moet de EQ6 via EQDIR rechtstreeks aansturen. In dat geval kan je de sync functie via de planetariumsoftware uitvoeren.
              Full WMN-member.
              GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Dag Orioner,

Drift mag dan aanwezig en zichtbaar zijn, maar een beetje autoguiding had dit wel gecorrigeerd zodanig dat de sterren puntvormig waren, en ook op hun plek bleven. Ik vermoed dat de correcties niet begrepen zijn door het aandrijvende systeem. Een software instelling mischien?

Gebruik je een volgkijker met webcam? Ik heb misschien toch wel wat bruikbare suggesties:
                - Leidt alle snoeren via de montering weg langs de draaipunten. Geef ze daar wat extra beweginsruimte, op de andere plaatsen fixeer je de snoeren.
                - Zorg er voor dat het geheel op je montering in balans is. Bouw *alles* eens een keer overdag op zoals je dat 'nachts zou gebruiken. Stel je fotocamera scherp, doe hetzelfde voor de webcam. Breng het systeem over de declinatie-as in balans, doe dat daana voor de uur-as.
                Als je volgkijker met webcam op 1 punt mechanisch verbonden is met de hoofdkijker, dan moet je deze afzonderlijk op dit aangrijpingspunt in balans brengen.
                - Controleer dat de beeldorientatie van de webcam overeenkomt met de beweging van je telescoop. Beweeg je montering oost-west, de ster moet dan netjes horizontaal door je beeld lopen.
                - zorg dat de volgtelescoop een wat langer brandpunt heeft dan de hoofdkijker
                - Maak een stijve verbinding tussen hoofdkijker en volgkijker.
                -Zorg dat de volgkijker zelf stijf is. zet de focuseerinrichting na scherpstelling vast!
                - Als je weet in welke richting de drift optreedt, draai dan de speling in de montering in die richting weg wanneer je begint met guiding.

Ik heb geen ervaring met off-axis guiding, Ik hoop dat je wat aan de bovenstaande dingen hebt.

Marc Fokker
                Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

guiding problemen

hallo marc,

ik gebruik PHD guiding, wanneer ik in het programma force callibration doe ( gaat software matig gaan kijken hoe de montering loopt ) heb ik het probleem, als ik gewoon zeg volg die ster zonder bijkomende callibratie en dergelijken gebeurt dit niet. ik mag niet zeggen dat het bij forse callibratie altijd gebeurt maar toch veel.

De volgkijker heeft een langere F waarde dan die ik gebruik met de CCD, de camera is een webcam met CCD chip. betreft de kabels, die zijn allemaal lang genoeg zodat ze niet vastlopen tussen de poten of montering.

ik stuur een foto goe de montering is opgezet en met de volgkijkers en dergelijken.

groeten

Commentaar

Beste Orioner,

Force calibration moet je toch altijd uitvoeren ? aangezien bij elke nieuwe
                    fotosessie je webcam steeds anders georienteerd is.

Ik ken dit probleem trouwens ook. Soms heb ik het idee dat PHD niet helemaal goed overweg kan met declinatiedrift. Weet je zeker dat je geen spelling hebt tussen je wormwiel en tandwiel ? Want dan ontstaat er backlash.

Een goede poolafstelling heeft trouwens wel een positieve invloed op declinatiedrift.

Wellicht zou je een een test kunnen doen op een hele heldere ster. Je weet dat dat je volgkijker exact gelijk staat aan je hoofdkijker.
                    Volgt hij dan wel prima dan weet je dat je volgster erg dichtbij je fotoobject moet staan.

Wat ook nog wel eens helpt is de volgster iets uit focus draaien. Zodoende krijg je een klein bolletje wat minder seeing gevoelig is en iets groter beeldveld beslaat. Hiermee guide PHD soms beter.

Commentaar

Dag Orioner,

Dat ziet er degelijker uit dan ik zelf gebruik. Als de balans in orde is, dan verwacht ik niet dat het probleem verder in de constructie zit. Wat je beslist wel moet doen is de snoeren vast zetten daar waar het kan, en langs de draaipunten van je montering wegleiden. Dan zal de verandering van doorbuiging tijdens het volgen minimaal zijn.

Op basis van wat je nu schrijft, sterkt mijn vermoeden dat het hier om een softwareprobleem gaat. Ik ken PHD Guiding jammer genoeg niet, dus ik kan hier geen suggesties over geven. Er zullen vast anderen zijn die hier iets zinvols over kunnen zeggen.

Hoe dan ook, ik heb even op de website gekeken van PHD Guiding, en heb het even gedownload. Ik ga het ook eens proberen. Zelf gebruik ik StarTrek, maar ben niet heel erg gelukkig met het programma. Het leidt soms een eigen leven, en loopt wat vaker vast dan me lief is. Ook heb ik Guidedog geprobeerd, die liep net wat minder vaak vast, maar ik vond 'm te traag met correcties en te onhandig.

Ingaand op de opmerkingen van Arend:
                      Zeker, absoluut geen drift is het allerbeste, maar moeilijk om vlot te bereiken in een mobiele opstelling. (Ik heb laatst een vaste opstelling goed uitgericht, er is nu geen drift meetbaar voor sterren in het zuiden of westen gedurende 10 minuten, maar was daar wel een hele nacht mee bezig!) Heb je wel wel wat drift zoals bij Orioner, dan is daar prima voor te corrigeren met autoguiding. Zorg dan wel dat de speling in de aandrijving is weggedraaid in de correctierichting, dan reageert de montering direct. Drift correcties gaan immers op de declinatie-as steeds in dezelfde richting: allemaal naar beneden *of* allemaal naar boven. Speling op de uuras is tijdens guiden al snel geen probleem meer, omdat deze door het volgen direct wordt weggedraaid. Voor driftcorrecties (en PEC) zal de uur-as motor af en toe een heel klein beetje langzamer of net ietsjes harder moeten lopen dan de nominale snelheid. Hoe dan ook, er zal hierdoor nooit ruimte in het contact tussen wormwiel en aandrijfworm onstaan.
                      Speling (=backlash) zit denk ik wel in iedere montering, met aandacht voor het bovenstaande zal het voor autoguiding geen probleem zijn. Voor goto-opdrachten is het veel lastiger, hierdoor kun je wel verkeerd uitkomen. Zeker als ook de declinatie as niet goed staat.
                      En wat ook belangrijk is: kies een ster die een niet-verzadigd plaatje oplevert, of regel je webcam instellingen zo dat er een niet-verzadigd sterbeeldje onstaat. Van een dikke heldere vlek waar de maximale waarde op veel pixels voorkomt, zal het programma niet meer goed kunnen bepalen wat het midden is.

Groeten, succes, Marc

Commentaar

oh ja wat ook hel belangrijk is: je R.A as moet altijd iets uit balans zijn.
                        Je tandwielen worden hierdoor namelijk goed in je wormwiel getrokken.

In de praktijk geldt:
                        Image in het oosten: dan contragewicht zwaarder dan kijker
                        Image je in het westen: kijker iets zwaarder dan contragewicht.

Natuurlijk heeft dit niets te maken met je declinatiedrift. Maar wel erg belangrijk.

Wat betreft de backlash. In sommige monteringen (waaronder de g11)
                        kan de backlash wel degelijk een probleem zijn. Stel je guidingpulse 100 milliseconde is en je backlash is 200 ms dan heb je dus wel degelijk een probleem.

Commentaar

Arend, je hebt hier vast volledig gelijk. Van fabrieksmatige geproduceerde gemotoriseerde monteringen weet ik niets, en ik heb ook geen idee van of en hoe je ze slimmer zou kunnen configureren.
                          Ik ken alleen maar drie zelf gemotoriseerde monteringen. Daar zit overigens wel flink wat speling en PEC op, maar dit heeft bij ons nooit een probleem gevormd met autoguiding.

Groeten, Marc

Commentaar

Hoi Marc,

Gebruik jij autoguiding met pec tegelijkertijd ?

Commentaar

Nee, ik heb nooit PEC gebruikt. Ik heb wel van de ingewijden begrepen dat het beter is om PEC samen met autoguiding te gebruiken, maar tot nog toe ben ik tevreden met mijn resultaten. Wellicht dat ik er eens een paar maan-nachten aan ga besteden, maar dit staat niet boven aan m'n lijstje.
                              Ik gebruik 'Scope' van Mel Bartels voor de telescoop besturing. Het kan ook nog drift corrigeren (en ik geloof nog allerlei andere monteringsafwijkingen), maar ik heb daar tot nog toe meer hinder dan voordeel van gehad. In de correctieaspecten van 'Scope' heb ik me tot nog toe amper verdiept. Zoals ik al zei, voor mij voldoet het zo al!

Groet, Marc

Commentaar

Werken...
                              X