Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het maken van 3D-foto's

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het maken van 3D-foto's

Ik vroeg me laatst af hoe je 3D-foto's kan maken, dus ik heb me er even in verdiept Niet alleen is het erg leuk om van normale foto's een 3D-foto te maken, maar het is ook een uitdaging om er bijvoorbeeld een van de maan te maken!

Je hebt Adobe Photoshop (of een ander beeldbewerkingsprogramma, maar in deze tekst gaan we uit van Photoshop) nodig, een 3D-brilletje, een camera om de twee foto's mee te maken en een statief(je).

Maak een foto van iets, draai vervolgens je camera een paar centimeter naar links en maak nog een foto. Zet ze op je PC en open ze allebei met Photoshop. Zorg dat beide foto's grijs worden door Image -> Mode -> Grayscale aan te kruisen. Vervolgens selecteer je de eerste foto (de rechtse) en stel je alleen voor deze foto Image -> Mode -> RGB color in.

Vervolgens klik je op de tab Channels in de box aan de rechterkant. Nu zorg je ervoor dat alleen het vakje Red wordt aangekruist door erop te klikken (klik niet op het oog!). Daarna kopieer je de tweede foto (linkse) en moet je de foto centreren. Klik op het vakje RGB boven het vakje Red en je 3D-foto is gemaakt!

Ik ga het eens met de maan proberen als het helder is

Heb wel het eea aan ervaring met 3D fotografie (zelfs een camera met 2 lenzen gehad speciaal daarvoor ) en even 2 opmerkingen:

- je moet je camera niet draaien maar horizontaal verplaaten. Deze afstand is afhankelijk van de afstand van het hoofdobject. Is het object dichtbij dan neem je een foto, schuif je camera iets naar links of rechts (zonder dat je de lens op het object gericht houdt, hele camera incl lens beweegt dus horizontaal) en neem volgende foto. Is het object verder weg, dan wordt dat iets schuiven al gauw bv een stap naar links of rechts. Voor deze afstand van schuiven zijn formules etc maar ik heb dat altijd op gevoel gedaan. Onderstaande foto bv heb ik camera op grond gezet, foto gemaakt, camera iets naar rechts geschoven en volgende foto genomen.

- door bovenstaande is het duidelijk dat de maan op deze manier eigenlijk niet vastgelegd kan worden. Het kn wel maar dan zou er op 2 plekken tegelijk een foto genomen moeten worden, zeg een paar duizend kilometer uit elkaar De door jouw beschreven manier geeft idd wel een soort 3D gevoel cq effect. Maar het echte 3D is het helaas niet.
    Maar ben zeker wel benieuwd naar het door jou bereikte effect

Menno
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja
      - door bovenstaande is het duidelijk dat de maan op deze manier eigenlijk niet vastgelegd kan worden. Het kn wel maar dan zou er op 2 plekken tegelijk een foto genomen moeten worden, zeg een paar duizend kilometer uit elkaar De door jouw beschreven manier geeft idd wel een soort 3D gevoel cq effect. Maar het echte 3D is het helaas niet.
      Heb je helemaal gelijk in, maar ik heb wel eens prachtige foto's gezien van de maan waarbij er gewoon twee verschillende foto's van de maan werden gebruikt die op dezelfde plek waren gemaakt. Ok, het is niet een echte 3D-foto, maar het is wel gaaf!

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
        Origineel geplaatst door meegja
        Heb je helemaal gelijk in, maar ik heb wel eens prachtige foto's gezien van de maan waarbij er gewoon twee verschillende foto's van de maan werden gebruikt die op dezelfde plek waren gemaakt. Ok, het is niet een echte 3D-foto, maar het is wel gaaf!
        Ok, ben benieuwd!! Als het je lukt ben ik zeker ook benieuwd hoe je het gedaan hebt

Menno
        It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Commentaar

Heren,

Vergeet alle bovenstaande pogingen, de Maan staat vl te ver om dat soort technieken toe te passen.
          Maar er bestaat wl een trucje om de Maan in 3D te 'pakken'...!

Iedereen weet dat de Maan flink wat libratie heeft. Wel, als je de maan in dezelfde fase kan fotograferen maar dan wel in twee verschillende libratiestanden (oost en west) simuleer je die wijde zijwaartse beweging die je ook doet om 3D foto's te maken van objecten dichtbij. Ook niet vergeten te kijken naar de nutatie want die is er ook, die is wel niet zo groot als de libratie maar wel genoeg om rekeing mee te houden.

Heb het al gedaan, het werkt. Bij mij was het 'iets' moeilijker. Ik deed het ' in den tijd ' nog met dia's. Er kwam toen nog een derde factor bij nl de afstand van de maan tot de aarde. Vermits je de Maan toen niet zo maar traploos kon vergroten of verkleinen zoals we dat tegenwoordig doen met PC, was dat een extra handicap.

Libratielijsten en nutatielijsten van de Maan zal je zeker vinden in de betere sterrengidsen.

Succes
          Chris

Commentaar

En dat brilletje? Zelf maken?

Commentaar

http://www.marssociety.nl/3dbrillen.php

Commentaar

Het perspectivisch effect zal niet al te groot zijn, maar misschien dat je al wat verder komt wanneer je een foto bij opkomst van de maan maakt, en nog eentje later wanneer hij ondergaat: omdat je zelf natuurlijk een flinke afstand hebt afgelegd in die tijd zou je, wanneer je de twee foto's combineert, misschien een 3D-effect kunnen bespeuren. Nadeel is hier wel dat de foto's op verschillende tijden gemaakt worden.

Eventueel kan je afspreken met anderen in de VS of zo om op hetzelfde tijdstip met hetzelfde type scoop/camera maanfoto's te maken! Even een berekeningetje: het is dan, wanneer je een lateraal positieverschil neemt van 10.000 km, equivalent aan het met je blote ogen bekijken van een bolletje van pakweg 2.5 cm diameter op een afstand van ongeveer 3 meter. Iets om eerst even uit te proberen denk ik.
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                  Het perspectivisch effect zal niet al te groot zijn...
                  Brinx,

Toch wel, toch maar even uitproberen zou ik zo zeggen...
                  Even logisch nadenken : De Maan laat met de libratie (op het juiste moment genomen) twee 'verschoven' kanten zien die je precies op dezelfde manier zou zien als je heel ver uit elkaar staat. De Maan doet het werk voor jou dat is het verschil.

Chris

Commentaar

Brinx,

Zoek maar eens op hoeveel libratie de Maan wel heeft, niet verschieten h...
                    Op die manier kan je, afhankelijk van de libratiestand waarin je die foto's neemt, het 3D effect zelfs naar believen vergroten of kleiner maken

Chris

Commentaar

Tuurlijk Chriske, als je de libratie van de maan gebruikt kun je een veel sterker perspectivisch effect verkrijgen - dat ben ik met je eens. In mijn post ging ik echter in op manieren die geen gebruik maken van die libratie.
                      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                      X