Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focus probleem?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focus probleem?

Hallo,
    vandaag heb ik een universele camera-adapter binnen gekregen en een t-t-ring voor de EOS 400d.

Vanavond dus direct even geprobeerd om venus te fotograferen met mijn 114/900 Newton kijkert.
    Ik fotografeerde eerst zonder oculair in de adapter, alleen dan krijg je geen goed beeld van venus, het scherpstellen lukt niet. Is het zo wel mogelijk?

Toen deed ik een 25 mm oculair in de adapter, dan vergroot hij ongeveer 36x. Ik kan hem dan net scherp krijgen. De focusser helemaal naar beneden gedraait. Wil ik een grotere vergroting toepassen, dan moet ik de focusser nog verder naar beneden draaien, maar dat kan niet
    Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Klinkt als?

Weet niet of het hetzelfde is, maar het kwam me heel bekend voor.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

ik dacht ook al zoiets, maar ik wist het niet zeker.
      Dus ik hoop dat Firefly wel met een uitkomst komt...

Ik kan wel het gedeelte van mijn camera-adapter afschroeven en aan de T-ring draaien, maar dan past er geen oculair tussen.
      Moet het beeld dan ook wel scherp worden?

Commentaar

Help needed???

IridiuM,

Wellicht kan het volgende je verder helpen:

Mijn adapter ziet er als volgt uit (zie foto 1). Het bestaat uit drie onderdelen: verloop voor een 1,5" aansluiting; een bus voor een oculair en een cameraring. Deze onderdelen zijn allemaal los te schroeven.

Op de focuseerinrichting kan ik twee adapters plaatsen: een voor 1,5" en een voor 2" oculairen. Die van 1,5" bestaat uit twee delen. Deze kan ik uit elkaar halen (zie foto 2). De camera ring (helemaal rechts op foto 1) en de ring van de focuseerinrichting op foto 2 (rechts) passen op elkaar. Hiermee win ik 3 cm aan ruimte en kan nu heel goed scherp stellen. Nadeel is nu wel dat ik geen 1,5" oculairfilters meer kan toepassen (die verloop is er nu tussen weg). Wellicht dat daar iemand anders nog een oplossing voor heeft? Oculairprojectie heb ik nog niet geprobeerd.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

m.vr.gr.

Chris

P.s. Ik had een probleempje met een van de ringen. De leverancier ( St. De koepel) heeft dit prima opgelost!
        8" Skywatcher Newton (Imaging)
        4" Skywatcher Achro (Guiding)
        EQ6 Syntrek
        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
        Philips SPC900 (Guiding)
        DSLR Focus; DSLR Shutter
        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Hoe ziet die ring op foto 2 er langs onderen uit ?
          Misschien kan je daar 2 " filters opzetten , je zal dan in ieder geval minder last hebben van vignetting .

Commentaar

Ik heb de onderdelen zoals jij die ook hebt, op het 2e plaatje.
            Bij mijn focuseerinrichting kan ik helaas alleen maar 1,25" oculairen plaatsen (als ik het goed heb ongeveer 32 mm). Dus een verloop heb ik er niet bij.

Maar ook enig idee hoe het kan dat ik een hogere vergroting niet scherp kan krijgen?

(snap ik het nog? 8) )

Commentaar

Ik heb dezelfde adapters maar dan zonder de buis van de camera-adapter (alleen de TS-FA1 zoals Teleskop-Service hem noemt en de T-ring). Ik krijg ook geen focus als is ik de 1,25 inch adapter (met de metalen schroefjes) op de eerste foto met de TS-FA1 combineer er zit dan te weinig travel in de standaard rack-and-pinnion focusser. Ik heb wel focus als ik de T-ring direct op de adapter van de telescoop (rechter deel op de foto van Firefly) schroef, zie foto 1 (alleen nadeel "blote" sensor). Ik heb ook focus als ik een barlow (de 2x shorty-plus) combineer met de 1,25 inch en de T-ring zie foto 2. Ook een focusser met een kortere lichtweg zoals bijvoorbeeld een Crayford kan overigens helpen om dit probleem op te lossen denk ik (heb er zelf geen).

Commentaar

ik ga het ook eens proberen zonder die camera-adapter tussenstuk waar mijn oculairs in passen..

Ik ben benieuwd of ik dan wel een scherp beeld van een object krijg, want ik heb immers geen oculair voor mijn camera. Ik ga het z.s.m uitproberen.

bedankt voor de reacties hoor!

Commentaar

Vergeet dan niet om de ring van de adapter die met de focusser werd geleverd te draaien (Foto 1 rechterdeel) anders heb je mogelijk nog te weinig travel.

Commentaar

Origineel geplaatst door IridiuM
                    ik ga het ook eens proberen zonder die camera-adapter tussenstuk waar mijn oculairs in passen..

Ik ben benieuwd of ik dan wel een scherp beeld van een object krijg, want ik heb immers geen oculair voor mijn camera.
                    die heb je niet nodig, want je camera zonder lens is gewoon een sensor en een telescoop zonder oculair is een focaal systeem (met een brandvlak).

Trouwens, als je een oculair gebruikt met een camera zonder lens gebruik je het oculair trouwens ook om een gemodificeerd focaal systeem te maken (m.a.w. als een soort barlow), dit heet "oculairprojectie". Met een echte barlow is het heus wel eenvoudiger (maar haal je meestal kleine vergrotingen, maar meestal begint men met niet zoveel vergroting omdat belichtingestijden kleiner zijn en volgfouten niet zoveel roet in het eten gooien - vele voorwerpen zijn trouwens te groot om met aggressieve oculairprojectie gefotografeerd te worden, behalve sommige maandetails en natuurlijk planeten).

De enige opstelling waarbij je het oculair gebruikt zoals je dat visueel gebruikt is voor afocale fotografie, als je d'r een camera *met* cameralens scherpgesteld op oneindig voor steekt.

Ik zou dus zerggen: begin met fotografie op het primair brandpunt. Steek dan misschien een barlow d'r voor, en probeer alleen daarna oculairprojectie.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

bedankt voor je reactie en uitleg, ik zal één deze dagen eens gaan testen. Hopend op goede resultaten

Commentaar

Hier een resultaat van vanavond, van de kleine maan.

Met alleen de camera aan de scoop zónder de camera-adapter kreeg ik hem alsnog niet scherp. Deed ik er eeen 2x barlow-lens in kreeg ik hem wel scherp.

Hier een proef van de maan:

Commentaar

Origineel geplaatst door IridiuM
                          Met alleen de camera aan de scoop zónder de camera-adapter kreeg ik hem alsnog niet scherp. Deed ik er eeen 2x barlow-lens in kreeg ik hem wel scherp.
                          Ook niet als je de extra ring van de adapter op de focusser er af draait (zie foto adapter 2)? Of heb je de adapater 1 (zie foto) er nog op laten zitten ? Die moet er echt af. Je schroef dan de T-ring van de camera rechtstreeks op adapter 2).

De foto is nog niet erg scherp overigens maar dat komt door de lage stand van de maan en de luchtonrust, maar ook de de lange belichting 1/2 seconde en ISO 1600 zie ik in de exif van de foto. Probeer ook eens korter te belichten op een lager ISO-waarde en dan in RAW wellicht win je dan nog aardig wat scherpte.

Commentaar

bij mijn kijker kan ik alleen maar een kleine ring losdraaien, en dan win je maar 3 mm ofzo, en er is dan ook geen schroefje om de t-ring e.d. vast te zetten. En ik heb niet zo'n ring aan mijn focuseerinrichting zitten zoals jij laat zien op foto 'adapter 1'.

Ik zal eens gaan proberen met andere belichtingen e.d. De foto is ook nog onscherp omdat ik op mijn kamer stond, en door thermopeen (dubbel glas) keek.

Commentaar

De opstelling die het minst indraaien van de oculairhouder nodig heeft is een T-ring voor je camera, een T2-nosepiece naar 2" oculairbuis, in de 2" oculairhouder die je hebt.

http://www.telescope-service.de/accesso ... kaladapter

Maar ben je zeker dat je jouw bestaande camera-adapter niet in drie delen kan scheiden, en het middenste deel eruit laten? Meestal schroeft de nosepiece naar 1.25" rechtstreeks op de ring die naar T2-draad gaat.
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X