Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

350D en 400D bezitters hoeven geen Darks te gebruiken?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

350D en 400D bezitters hoeven geen Darks te gebruiken?

Laatst zat ik wat te klikken in mijn achtertuin en realiseerde me dat het maken van een foto 2x zo lang duurde! Elke foto van 30 seconden duurde een minuut. Wat bleek nu: bij de 400D (en als ik me niet vergis ook de 350D) staat de optie. Long Exposure noise reduction mode op auto.. (custom functions).
    Elke opname van >1 seconde wordt er automatisch van dezelfde duur een dark afgetrokken.
    Dat betekent dus dat je geen darks meer hoeft te maken?
    Leuke hidden feature of heb ik het mis?
    Trouwens: dikke pré van de 400d boven de 300d is toch echt het gewicht.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

oke dat zal wel handig zijn! maar bij mijn 400d zal die functie wel uitstaan, want hij deed er steeds exact 30 seconden over toen ik de sterrenhemel fotografeerde.
    Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

Re: 350D en 400D bezitters hoeven geen Darks te gebruiken?

Origineel geplaatst door Nop
      Dat betekent dus dat je geen darks meer hoeft te maken?
      Nou, nee, dat niet. Een uit meerdere frames samengestelde dark geeft een veel beter beeld van de patroon-ruis van de camera.

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.
      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Dan ben ik toch wel benieuwd hoe de camera zijn darks maakt? De sensor moet immers wel 'open' staan voor data.
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

De camera klapt de spiegel weer naar beneden om de dark te maken.

Commentaar

Ok maar dan nog komt er stroolicht op de sensor. Een échte dark is het dus niet.
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Jullie vergeten even dat er ook een sluiter tussen zit, en die blijft dan gewoon dicht staan als je het mij vraagt. Ik weet niet of deze darkframesubstraction alleen werkt als je in JPEG schiet of ook in de RAW-mode anders zou ik ze liever zelf maken en in RAW schieten.

Commentaar

Ik denk dat Alien gelijk heeft met zijn opmerking dat het beter is om met meer darkframes te werken om iedere foto te corrigeren.
                Wat wel aardig is, is dat je weet dat de temperatuur waarbij de darkframe gemaakt is, de juiste is van de gemaakte opname. Ik maak de darkframes op het einde van de fotosessie, en dan is de omgevingstemperatuur lager. Die automatische dark na de light is eigenlijk alleen maar leuk als de light en de dark beiden afzonderlijk als raw worden opgeslagen. Dan kun je later met alle darks tegelijk je lights bewerken.

Groeten, Marc
                Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Werken...
                X