Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

type camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

type camera

Hoi

Ik ben opzoek naar een camera die ik voor meerdere doeleinden wil gebruiken.

Zoals alles nu loopt ga ik in September naar Frankrijk (Bordeaux) om daar te starten met de studie vinoloog (master of wine). Ik wil daar natuurlijk ook foto's maken van de omgeving en de vele chateaus en wijngaarden die deze streek rijk is.
    Maar ik wil ook een start maken met deepsky foto's zodra ik een andere montering heb die daar solide genoeg voor is, want denk niet dat de EQ-5 daar echt goed genoeg voor is.

Ik kan via piggyback methode fotograveren maar naar mijn weten heb je daar een telelens voor nodig. Ik zit zelf te denken om de camera op de focuser zelf te plaatsen middels een T-ring en zo op de 203mm lichtemmer allias Optisan.

Welke camera is het meeste geschikt om voor bijde doelen te dienen.
    Alvast dank voor de reacties
    Groet Arie
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Een belangrijke vraag: wat is je budget?

Commentaar

Wil 2e hands kopen hier of in Frankrijk maar ongeveer zo een €300,- max €400,-

Commentaar

Voor €400,- zou je kunnen proberen een tweedehands Canon 350D of Nikon D70 aan te schaffen. Dit zijn camera's die zich behoorlijk bewezen hebben en vaak in goede staat doorverkocht worden. Om mee te beginnen zijn dit meer dan uitstekende modellen. Meestal zit er al een (kit)lens bij, wat wel handig is. Dan kun je ook 'gewone' foto's maken, anders zit je alleen met je body en dat lijkt me ook niet ideaal. Reken nog wel op een paar tientjes meer voor de adapters etc.

Als je trouwens de body met lens koopt, kun je ook al leuk piggyback foto's maken. Bij de Canon komt waarschijnlijk de 18-55 lens. Een 'ok' lens voor starters, alhoewel ik heb gehoord dat zijn telelens broer (de 75-300) paarse sterren geeft. Hoe dat met de 18-55 zit weet ik niet maar ik denk dat je op groothoekstand best wat leuke plaatjes kan trekken daar in Frankrijk! Welke lens er meestal met de Nikon komt weet ik niet. Ik verwacht iets van vergelijkbare kwaliteit.

De EQ-5 zal trouwens prima dienst doen voor piggyback, en ik denk dat er ook wat mogelijkheden in zitten voor prime-focus (= body direct op de telescoop). Heb je er al een motor(s) bij?
        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Op de EQ-5 zit een motor drive

Commentaar

Dan zou ik in eerste instantie gewoon beginnen met de aanschaf van de camera. Later kun je dan altijd nog kijken of een nieuwe montering nodig is voor jouw doeleinden. Aanklieren met wat je hebt is misschien handiger voor je meer nieuwe spullen gaat kopen. De EQ-5 is toch een prima montering of heb je er problemen mee?

Canon 350D met 18-55 voor €400,-
            Nikon D70 voor €355,-

Lees even goed welke accessoires er bij zitten zodat je weet wat je nog extra kwijt bent! Bij de Nikon zit geen lens, maar wel weer een afstandsbediening en 2 memorycards bijvoorbeeld. Bij de Canon zit geen memorycard maar wel weer een lens.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Met de EQ-5 is niets mis, dacht dat hij in combinatie met de newton en camera niet solide genoeg is. Enige waar ik niet tevreden over ben zijn de poten, had er liever houten of tubes onder, voor nog betere stevigheid.

Commentaar

Dan zou ik dat doen. De camera zal niet zo enorm veel toevoegen aan het gewicht. Enkel de body van de 350D weegt 485 gram. Voor piggyback zou je zelfs enkel de camera op de montering kunnen zetten als je dat wil (de naam piggyback doet dan wel wat gek aan).
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Als je aan piggyback gaat doen kun je met een zelf te maken klemmetje bij een EQ5 de camera aan de as monteren waar de tegengewichten zitten, in plaats van de camera op de telescoopbuis (OTA) te zetten.
                  Daarmee kun je een hoop gewicht besparen, dan maakt het zelfs (binnen redelijke grenzen) niet eens uit hoeveel de camera + lens weegt.

Succes en we zien uit naar je resultaten.

N.B. maak je t.z.t. nog een topic aan met buitengewone wijnen die geschikt zijn bij een star party?
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dat was ook wat ik bedoelde, althans, in die trend. Want wat je ook zou kunnen doen is een speciale dovetail kopen of maken waar een stuk schroefdraad in zit voor de camera. Dan zit je ook nu niet snel aan een maximumgewicht, plus dat er bij mijn EQ-5 een speciaal verlengstuk op de kop zit waarop je lens kan rusten. Ik vind het geheel er dan in ieder geval een stuk fijner uit zien dan je camera aan het einde van zo'n gewichtsstang.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Bedankt Steem en Bert voor jullie advies.

N.B. maak je t.z.t. nog een topic aan met buitengewone wijnen die geschikt zijn bij een star party?
                      Is wel goed heb eigenlijk nu wel een wijnadvies tijdens een starparty.
                      Type wijn: Wit
                      Type Druif: Chardonay
                      Land: Australie
                      Streek: Eden Valley
                      Naam wijn: Thorn Clacke
                      Vergroting bij meerdere glazen 200x

Dit is een wijntje wat je lekker weg kan drinken, en boordevol fruit smaken zit. De wijn heeft een een groen/ gele kleur kenmerk van de Chardonay druif en wat er op duit dat dit een jonge wijn is.
                      Deze Chardonay is een wijn wat het beste jong gedronken kan worden bij een temp. van +/- 7-10 graden. Doordat de druif in een warm gebied zit en daardoor meer suikers kan aanmaken. En doordat de boven grond rode kiezel en zand is, geeft dit een perfecte erodatie en behoud van warmte wat tijdens de koude nachten zeer goed is voor de druif. Deze wijn heeft een schroefdop wat lekker makelijk is, en beter vor de kwaliteit en behoud van de wijn. En tijdens een party geeft het ook geen overbodige rommel en geklooi met een kelnersmes.

Deze wijn is zeker een aanrader wat je zeker moet proberen !!

Wil je een echte Fruit knaller met geuren van Passie vrucht/ Abrikoos en andere exotische vruchten. Zou ik gaan voor de Pouilly-Fume .Gemaakt van de Sauvignon-Blanc en komt uit het oostelijk deel van de Loire Streek (nabij Tours in Frankrijk). Hij kan max. 5 jaar liggen en zal daardoor wat sterker en krachtiger worden en een wat gouden kleur krijgen.. Beste is om deze jong te drinken bij een temp van 7-10 graden. Deze heeft nog wel de klasieke kurk, dus wel een kurken trekker gebruiken.

ook deze is zeker een aanrader, en zeer lekker te drinken op een tarasje of bij een lekker maaltijd salade. En zeker goed te drinken bij een Starpary.
                      Dit zijn voor mij 2 sterren die te vinden zijn in de AH nevel (NGC 1200) of Gal en Gal nevel (NGC 1201).

Commentaar

Werken...
                      X