Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Softwarematige binning met een kleuren CCD

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Paul Gerlach
    antwoordde :
    Bij planeet opnames lijkt het mij niet echt zinvol. Een planeet is een helder object.
    Om de signaal/ruis verhouding te verhogen stack je net als bij deepsky een aantal opnames.
    Bij deepsky neemt elke opname al snel enkele minuten in beslag, bij planeetfotografie met webcam slechts een fractie ven een seconde.
    Je kan dus in een zeer korte tijd veel opnames maken om te stacken. Bij deepsky heb je na 2 uur slechts een tiental opnames. Daar kan het dus de moeite waard zijn.
    Daarbij moet je ook bedenken dat je met binning behoorlijk aan resolutie moet inleveren. Iets wat bij planeetfotografie (vaak bij een pixelschaal van 0,25" per pixel) niet wenselijk is.

Ik gebruik trouwens Maxim DL om softwarematige binning uit te voeren.

Laat een reactie achter ::

• Bert Bogchelman
    antwoordde :
    Werkt het ook bij planeetopnamen? En welke software moet je hiervoor gebruiken?

Bert

• Bert Bogchelman
    antwoordde :
    Werkt het ook bij planeetopnamen? En welke software moet je hiervoor gebruiken?

Bert

• Firefly
    antwoordde :
    Ik sluit me bij de vorige deelnemers aan. Ik had trouwens niet verwacht dat binning nog zoveel resultaat op zou leveren. Het verlies in detail is (tenminste in bijgevoegde foto) nauwelijks zichtbaar. Doot het lichtgevoeliger worden is er zelfs meer zichtbaar. Dit is leuk om te proberen tijdens bewolke perioden

• Steem
    antwoordde :
    Mooie uitleg Paul. Ik zou zeggen, voeg het toe aan de astrowiki! Alleen de eerste zin zou ik dan aanpassen maar verder is hij daar prima op zijn plek!

• Paul Gerlach
    antwoordde :
    Het zinnetje voegt niet veel toe aan het verhaal. Maar ik heb het aangevuld.

• Big bang
    antwoordde :
    Ha Paul, prima uitleg en overtuigende beelden. Ergens is echter een stukje tekst weggevallen dat me nieuwsgierig maakt. Kan je dat nog even aanvullen? Zie quote.

Dit werkt prima bij een monochrome CCD. Maar bij een kleuren CCD (waar pixels in een bepaald patroon zijn voorzien van een rood, groen of blauw filter) gaat de kleurinformatie verloren zodra je binning gebruikt. Wat over blijft is een zwartwit beeld. Welliswaar een ...........

• Softwarematige binning met een kleuren CCD

Velen van jullie zullen wellicht bekend zijn met de term 'binning'.
    Dat is in de meeste gevallen een instelling van de camera (via de besturingssoftware op te geven) waarmee een aantal pixels (2x2, 3x3,..) hardwarematig worden samengevoegd tot één grote pixel.
    Groot voordeel hiervan is dat de zo gevormde pixels gevoeliger zijn en de signaal-ruis verhouding aanzienlijk wordt verbeterd. Je offert dus resolutie op voor gevoelligheid.

Dit werkt prima bij een monochrome CCD. Maar bij een kleuren CCD (waar pixels in een bepaald patroon zijn voorzien van een rood, groen of blauw filter) gaat de kleurinformatie verloren zodra je binning gebruikt. Wat over blijft is een zwartwit beeld. Welliswaar een beeld met een veel betere signaal-ruis verhouding, maar toch niet in kleur.

Om de kleuren te behouden (het lijkt wel een wasmiddel commercial) moeten we dus het binning-proces toepassen op de kleurenafbeeldingen die we hebben gemaakt. We moeten softwarematig het proces nabootsen dat normaal gesproken door de CCD gedaan zou worden.

In het geval van 2x2 binning gaan we als volgt te werk:

1. bepaal de gemiddelde waarde van de vier pixels
    2. vermenigvuldig die waarde vervolgens met een factor 4
    3. ken de waarde toe aan de nieuwe pixel.

het middelen van de vier pixels kan je vergelijken met het stacken van vier foto´s. Ook in dat geval is het gestackte resultaat een middeling van de vier foto´s. Daarmee verminderen we de ruis.
    De nieuwe pixel krijgt 4 maal deze gemiddelde waarde omdat deze immers uit vier pixels bestaat.

Ik heb een afbeelding bijgevoegd waar het resultaat van dit proces te zien is. Er zijn 24 beelden gebruikt. In het eerste geval zijn deze gewoon gestacked. In het tweede geval zijn diezelfde afbeeldingen eerst elk afzonderlijk gebinned en vervolgens gestacked. Het resultaat is een kleurenafbeelding met 2x2 binning!
Werken...
X