Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Diafragma instelling

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    Diafragma instelling

    Goedenavond,

    Ik heb vanavond de sterrenhemel gefotografeerd. Ik heb dit gedaan met een Canon EOS 400D en een 18 - 55 mm lens. De sluitertijd op 30 seconden, ISO1600 en het diafragma op F3,5.

    Helaas bleken de sterren dikke puntjes te zijn. Ligt dat aan de diafragma instelling? Of kan het een ander 'euvel' zijn?

    Ik wacht vol spanning jullie reacties af

    Bedankt!
    Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

    #2
    Nog even een paar vragen:

    Automatische instelling of op hand? (belichting)
    Autofocus of of lens op oneidig gezet?
    Welk brandpunt heb je gebruikt?

    Zou je misschien de foto kunnen plaatsen?
    Groet, Jan

    Commentaar


      #3
      Iridium: verwacht idd dat het aan je diafragmainstelling ligt. Gebruikelijk is om sterrenkundige opnames 1 tot 2 stops af te diafragmeren (hoe onlogisch dat moge klinken). Cameraobjectieven zijn nl. gecorrigeerd voor objecten op een eindige afstand en het fotograferen van objecten met een eindige grootte. Nu hebben fysisch gezien sterren dat beide wel, maar voor jouw camera niet dus is je camera er niet perfect geschikt voor. Door af te diafragmeren, verbeter je de kwaliteit van het beeld.
      Dit is geen undersign.

      Commentaar


        #4
        Ik ben het eens met Yigal .
        Maar het kan ook dat je scherpstelling niet goed genoeg is het beeld in de zoeker is dan ook dim.
        In tegenstelling tot telescopen is de scherpstelling bij lenzen ruwer .
        Kan je een voorbeeldje posten ?

        Commentaar


          #5
          Klakkeloos je objectief op oneindig zetten is trouwens ook verkeerd. Een objectief is nl. altijd gemaakt om (voor temperatuursverschillen) iets verder dan oneindig scherp te kunnen stellen.
          Dit is geen undersign.

          Commentaar


            #6
            Hallo,

            Ik heb hem handmatig scherp gesteld, een beetje op goed geluk want ik kon amper een ster zien door de zoekerkijker. Ik heb de scherpstelring helemaal naar rechts gedraaid.
            Ik ben nog geen prof :P, Yigal met 1 tot 2 stops af te diafragmeren bedoel je de waarde niet op F3,5 te zetten, maar op F5,6 ofzo?

            Hier een voorbeeld van mijn opnames, op deze foto staat Saturnus, Leeuw, Kreeft en M44 Praesepe:
            Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

            Commentaar


              #7
              Origineel geplaatst door Yigal
              Klakkeloos je objectief op oneindig zetten is trouwens ook verkeerd. Een objectief is nl. altijd gemaakt om (voor temperatuursverschillen) iets verder dan oneindig scherp te kunnen stellen.
              Ik weet niet of ik je mening kan delen, er is ook nog zo iets als scherpte diepte. En de objecten die we fotograferen in de ruimte staan zover weg dat als je je lens op oneindig zet de scherpte er wel zal zijn. Maar, een en ander is wel afhankelijk van de gebruikte lens. Een 18 - 55mm zal daar zeker geen problemen moeten geven. De belichtngs tijd van 30 sec. kan wel een probleem worden (trilling, veroorzaakt door b.v. de spiegel, het indrukken van de ontspanknop, wind enz.). Dan is het ook nog zo dat als je een helder object fotografeert en te lang belicht, er overstraling plaats vind, waardoor het lijkt alsof er onscherpte optreed.

              Het beste lijkt mij als hij de foto die hij gemaakt heeft even plaatst en dan zou het mysterie :P van het diafragma misschien ontrafeld kunnen worden.
              Groet, Jan

              Commentaar


                #8
                ik heb een foto bij mijn vorige bericht geplaatst. Ik heb trilling voorkomen door de timer op 10 seconden te zetten, dan is hij wel uitgetrilt, en nog met een zwart karton de 'afzwaaitechniek' toegepast. Dus trilling is er bij mij (amper) geweest.
                Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

                Commentaar


                  #9
                  Heb zelf een 350D. Ik herken het plaatje. Volgens mij is het een kwestie van scherp stellen. Ik gebruik zelf nu een programma op de laptop om de scherpstelling te controleren. Dit doe ik door een beeld te capturen. Lens instellen. Beeld scherp? Schieten maar. Via dit programma kun je de camera volledig aansturen.

                  Voor deze camera is er voor astrofotografie ook een hele mooie site op het internet. Kijk op:

                  http://www.covingtoninnovations.com/dsl ... astro.html
                  8" Skywatcher Newton (Imaging)
                  4" Skywatcher Achro (Guiding)
                  EQ6 Syntrek
                  Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                  Philips SPC900 (Guiding)
                  DSLR Focus; DSLR Shutter
                  PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

                  Commentaar


                    #10
                    De vraag liet me nog niet los... Dus nog ff gezocht op het internet (hoe goed is jou Engels?)

                    How do you focus in astrophotography? In the old days of manual focusing, all you had to do was line the lens up with the infinity symbol (in most lenses when the lens is fully retracted). With auto-focus lenses, however, the infinity mark would be going too far, so this method cannot be used. With a large aperture lens the auto-focus sometimes works with stars of the first magnitude or with far-off clusters of bright stars, but basically it is a question of manual focusing. It is difficult to tell from the viewfinder whether the focus is correct or not, but you have to check the focus carefully by following the image in the viewfinder bit by bit. The EOS Digital camera has a zoom-in function in the LCD monitor. The trick is to use this skillfully.

                    Zie ook: http://web.canon.jp/Imaging/astro/index-e.html
                    8" Skywatcher Newton (Imaging)
                    4" Skywatcher Achro (Guiding)
                    EQ6 Syntrek
                    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                    Philips SPC900 (Guiding)
                    DSLR Focus; DSLR Shutter
                    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

                    Commentaar


                      #11
                      Dat zijn 2 mooie site's, ik zal ze eens doorpluizen! Bedankt!

                      Kijken of het weer en de vrije tijd het vanavond toelaten om weer even te gaan fotograferen.Hopen op betere resultaten!
                      Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

                      Commentaar


                        #12
                        Hier een voorbeeld van mijn opnames, op deze foto staat Saturnus, Leeuw, Kreeft en M44 Praesepe:
                        Net wat ik dacht .
                        Deze staat onscherp .
                        Maar zo verwonderlijk is dat niet hoor .
                        Zoals ik al eerder zei is de zoeker van de camera aan de dimme kant .
                        Dat maakt dat sterren moeilijker te zien zijn .
                        Wat kan helpen is een doek over het hoofd tijdens de scherpstelling .
                        Op voorhand kan scherpstellen op Venus bijvoorbeeld werkt volgens mij bevorderlijk op voorwaarde dat temperatuursverschillen niet te groot zijn .

                        Commentaar


                          #13
                          Origineel geplaatst door Parsec
                          Origineel geplaatst door Yigal
                          Klakkeloos je objectief op oneindig zetten is trouwens ook verkeerd. Een objectief is nl. altijd gemaakt om (voor temperatuursverschillen) iets verder dan oneindig scherp te kunnen stellen.
                          Ik weet niet of ik je mening kan delen, er is ook nog zo iets als scherpte diepte. En de objecten die we fotograferen in de ruimte staan zover weg dat als je je lens op oneindig zet de scherpte er wel zal zijn. Maar, een en ander is wel afhankelijk van de gebruikte lens. Een 18 - 55mm zal daar zeker geen problemen moeten geven. De belichtngs tijd van 30 sec. kan wel een probleem worden (trilling, veroorzaakt door b.v. de spiegel, het indrukken van de ontspanknop, wind enz.). Dan is het ook nog zo dat als je een helder object fotografeert en te lang belicht, er overstraling plaats vind, waardoor het lijkt alsof er onscherpte optreed.

                          Het beste lijkt mij als hij de foto die hij gemaakt heeft even plaatst en dan zou het mysterie :P van het diafragma misschien ontrafeld kunnen worden.
                          Scherptediepte is alleen relevant bij objecten op een eindige afstand. Of je nu de maan fotografeert op 380.000km of M31 op 2.2 miljoen lichtjaar, het is te ver weg om enig verschil uit te maken voor je objectief. het licht komt in essentie toch wel evenwijdig je objectief binnen en een eventueel verschil in hoek, is juist de oorzaak voor de scherptediepte.
                          Blooming wat je boven beschrijft, is een heel ander effect en kon ik niets over zeggen zonder de opname te bekijken. Net zo als die effecten die trillingen kunnen veroorzaken. Echter, de eerste gedachte bij mij bij onscherpte is gewoon verkeerd scherpstellen en/of diafragmainstelling. Het is niet voor niets dat bijv. de Noctilux-serie weinig weerklank heeft gevonden onder astrofotografen (50mm f/1.0 etc objectieven) Afgezien van de hoge prijs die men ervoor moest neertellen, was het vaak zo dat men de objectieven afdiafragmeerde naar f/2.0 tot zelfs f/2.8. Dan loonde het niet meer om zulke dure objectieven te kopen maar ze consequent af te moeten diafragmeren. Waarom zou je dan nog zo'n duur objectief kopen.
                          Andere methode om scherp te stellen die ik ken: Hartmann schermpje voor je camera (oftewel schermpje met twee gaten voor je objectief). Dan objectief op oneindig zetten en met een noniusje (gemaakt door een schuifmaatje te kopieren) op je objectief te zetten en zo manueel tot op de 1/20mm scherpstellen.
                          Dit is geen undersign.

                          Commentaar


                            #14
                            Origineel geplaatst door IridiuM
                            ik heb een foto bij mijn vorige bericht geplaatst. Ik heb trilling voorkomen door de timer op 10 seconden te zetten, dan is hij wel uitgetrilt, en nog met een zwart karton de 'afzwaaitechniek' toegepast. Dus trilling is er bij mij (amper) geweest.
                            Ik ga er vanuit dat je na het open gaan van de sluiter het karton nog een paar seconden voor de camera heb gehouden? Dan heeft het gebruik van de timer eigenlijk geen zin.

                            Ik zag dat je een brandpunt van 18mm had, en als ik zo naar je foto kijk lijkt het er op dat er in de scherpstelling iets niet goed is gegaan, en het lijkt er op dat er toch een lichte bewegings onscherpte in zit.

                            Heb je meerders foto's gemaakt? En hadden ze er allemaal last van?

                            En wat me ook opviel is dat er maar 72dpi in de foto zit?
                            Groet, Jan

                            Commentaar


                              #15
                              Alle foto's zijn zo, bij 1 foto is het diafragma F22 en daar zag je het steelpannetje er goed op, de sterren waren echte puntjes, alleen veel te weinig omgevings-sterren.

                              Het kan kloppen van die 72dpi, ik heb de foto verkleind, van 4 mb naar 600 kb.

                              Het karton hield ik er ongeveer 3 seconden voor.
                              Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

                              Commentaar

                              Werken...
                              X