Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Is de DSI pro beter dan een Toucam Pro

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Is de DSI pro beter dan een Toucam Pro

Beste mensen,

Ik heb een toucam pro (lange belichting, kleuren chip). Ik wil graag een betere camera en overweeg een DSI pro te nemen.

Is dit een logische keuze, m.a.w. ga ik er en behoorlijk stuk op vooruit of is het verschil te klein om een investering te reachtvaardigen.

Wat vinden jullie?

Groet
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Persoonlijk zou ik het niet doen.
    Ik heb verder geen ervaring met astrofotografie, maar als ik de foto's bekijk die met een DSI gemaakt is vind ik het niet echt best voor dat geld.

Ik denk dat het geen goed idee is voor jou om foto's te gaan vergelijken gemaakt door een toucam pro en een dsi.
    Dan kun je zelf gaan bekijken of het jou een lege portemonnee waard is.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Foto's met dsi of webcam.

Ik heb zelf een Dsi pro met filterset liggen.
      maar moet zeggen voor Planeten , en maan .... Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen..... wel met de webcam dat gaat heel goed.
      Ik moet je natuurlijk ook zeggen dat ik nog niet zolang bezig ben met fotografie. Maar dat het mij wel lukt om met een Webcam Saturnus er goed op te krijgen wil toch wat zeggen.

Ik weet wel dat de chip van mijn DSI pro veel gevoelliger is en beter gefocust moet staan.
      In het begin dat ik de dsi had kon ik saturnus er niet eens in krijgen wat mij wel heel gemakkelijk afging met mijn webcam.

En dan de prijs natuurlijk ..... met 10 euro kan je al klaar zijn. want zoduur zijn de webcams.

voor planeten en maan en goedzichtbare nevels zou ik echt wel gaan voor een webcam.

The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
      met statief + volgmotoren.

Commentaar

Hallo,

Ik heb nu ruim een jaar een DSI PRO en ben er tevreden over!
        In het begin was het wel wat uitproberen, maar het gaat steeds beter.
        Ik gebruik een webcam voor zon, maan en planeten, ook daar ben ik erg tevreden over.
        Bijgaand een plaatje gemaakt met m'n DSI.

Groeten,
        Henk

Commentaar

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik twijfel nog steeds.
          Ik wil nog wel een paar dingen mee geven te overweging.

1 ik koop een tweede hands en heb er max 300,- euro voor over
          2 ik wil graag leren werken met een filterset

Ik heb ook nog een vraag,

Ik heb ergens gelezen dat het lastig scherpstellen is omdat er een vertraging van een halve seconde optreed tussen het mommet van het draainen aan de focuser en het momnet dat dit zichbaar wordt op je scherm. klopt dit?

En hoe is de software?

Commentaar

Scherpstellen doe ik op de minst zwakke objecten die ik op dat moment op het beeldscherm heb en daar kan inderdaad wel een bepaalde tijd tussen zitten.
            Soms moet je objecten wel een paar seconden belichten voor je ze in beeld krijgt.
            Maar op zich is het een kwestie van geduld en wat ervaring opdoen.

De software heeft wel eens nukken, soms loopt alles wel eens vast,
            maar ook daar kun je mee leven.
            Persoonlijk ben ik tevreden over de DSI!
            Bijgaand nog een plaatje van gisteravond van M51.

Succes,
            Henk

Commentaar

Dat zijn mooi plaatjes Henkj, vooral M52 is erg lekker.

Waarom gerbuik je voor de planeten een webcam dat moet met de dsi toch ook kunnen?

Commentaar

Origineel geplaatst door M15
                Dat zijn mooi plaatjes Henkj, vooral M52 is erg lekker.

Waarom gerbuik je voor de planeten een webcam dat moet met de dsi toch ook kunnen?
                Dat heb ik weleens geprobeerd op saturnus, maar met de webcam is het een stuk mooier.
                Als je kleur wilt met een DSI, moet je ook het RGB filterset gebruiken, dat is behoorlijk wat moeilijker dan kleur opnemen met een webcam.

Henk

Commentaar

Hoi Henk,

Heb jij kleurenopname?

Groet

Commentaar

Hier een aantal kleuren opnamen van jan. vorig jaar.
                    Tegenwoordig werk ik eigenlijk alleen maar zwart/wit, het is minder bewerkelijk en ook best mooi.

Gr.Henk

Commentaar

DSI Pro

De DSI is vooral geschikt voor deep-sky werk en je hebt de keuze uit 2 versies, de DSI en de DSI Pro. Het verschil tussen DSI en DSI Pro is dat je met de DSI Pro aparte belichtingen maakt door een rode blauw en een groene + een zwart-wit belichting (luminance). Met de DSI maak je in 1 keer een kleurenopname. Voordeel is dat je een betere kleurenbeeld krijgt omdat je door blauw filter 2x zo lang moet belichten voor een goede opname, bij een DSI opname valt dit soms wat teggen. Als je alleen planeten, de maan en de zon wilt fotograferen dan wil ik je adviseren omdat met een webcam te doen, voor meer moeilijker astropnamen dan is een DSI Pro een goede keuze. Ook het budget is belangrijk een optie kan wezen om met zwart-wit camera te beginnen daarmee ervaringen opdoen en zodra je meer budget hebt en ervaringen een serie kleurenfilters bijkopen.
                      clear skies !!!!

Commentaar

Z/W is zeker mooi, het komt vaak wat echter over. Vaak zijn de kleuren wat overdreven.

Commentaar

Werken...
                        X