Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Fringe killer of IR/ UV filter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Fringe killer of IR/ UV filter

Heb een vraag

Welke filter is beter voor fotogravie met de webcam.
    Fringe killer blokeert IR + UV en het blauwe spectrum
    IR / UV filter blokker het infrarood en Ultraviolet maar laat nog wel 98% van het overige kleuren spectrum door.

Heb namelijk de hele tijd de Fringe Killer geberuikt en niet de Baader UV/IR filter. Een passant wees me hier op, ik dacht namelijk dat het om dezelfde filter ging. Maar blijkt dus dat dit de twee verschilende filter zijn.

De baader UV / IR filter is nu wel onderweg. En kan dit ook een reden zijn dat ik niet echt veel detail naar voren breng, doordat ik niet een UV/ IR filter gebruikte, of ligt het puur aan focus.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Arie: het hangt van je telescoop af. Als je het de moeite waard vindt om per kleur scherp te stellen met een a(po)chromaat, dan heb je met een UV/IR filter een betere keus omdat je dan een bijna volledig visueel spectrum overhoudt. Dit geldt ook voor spiegeltelescopen. Als je echter dat te lastig vind of je hebt ernstige kleurschifting, dan zou ik een Fringe killer erbij nemen om de kleurfout van je achromaat te onderdrukken. Een Fringe killer reduceert kunstmatig je kleurfout voor blauw/paars licht terwijl een UV/IR filter voornamelijk UV en IR licht blokkeert.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik heb zowel een 102mm Achromaat (F6) als een 203mm Newton (f4).

Commentaar

Zou dan voor een UV/IR filter gaan. Behoudt dan de beste kleuren. Met een Fringe-killer haal je dan kleuren weg waar de telescoop goed tot uitstekend voor gecorrigeerd is.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
          Ik heb zowel een 102mm APO (F6) als een 203mm Newton (f4).
          En neem je aparte kleurbeelden op, of met een kleurencamera?

Wat betreft die APO hangt het sterk af van hoe violet gecorrigeerd is (en wat de sensitiviteit is van de sensor voor het violet dat nog door de UV filter kan) - je hebt APO en APO. Op de meeste tripletten en Petzvals ga je weinig last hebben van violetranden, op ED of fluorietdoubletten soms wel.

Op de Newt hoef je natuurlijk zowiezo geen violet te onderdrukken.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb zowel een 102mm APO (F6) als een 203mm Newton (f4).
            Hey, heb je een nieuwe telescoop gekocht? Welke apo is het?
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Sorry bedoelde Agro , was even snel aan het typen voordat ik aan het werk ging Excuses , . Ik neem geen aparte kleurbeelden op, maar gewone filmpjes.

Commentaar

Voor de achro wil je inderdaad een fringe killer - misschien zelfs met een Baader Moon en Skyglow d'r nog bij.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Heb het even geprobeert met combo van Fringe en Moon en skyglow, maar ben er niet zo heel tevreden mee.
                  Saturnus, wordt dan niet erg natuurlijk in beeld.

Heb samen met de UV/ IR filer ook solarfilter besteld.

Commentaar

En wat kun je eigenlijk doen tegen ruis in je beeld, heb daar nogal veel last van.

Commentaar

Heb het even geprobeert met combo van Fringe en Moon en skyglow, maar ben er niet zo heel tevreden mee.
                      Je gaat de balans inderdaad wat terug moeten instellen - de kleuren worden dan niet zo natuurlijk meer.

Commentaar

Werken...
                      X