Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De Nikon D70

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De Nikon D70

Hallo,

Ik ben in het bezit van een Nikon D70, en zou graag eens een astrofotografie willen doen. Steeds weer lees ik van eerst een darkframe te maken, maar hoe moet ik dat doen?

Mvg,

Marty
    Schmidt Cassegrain C8 - 203mm - F/10.
    Advanced Astro Master.
    NIKON D70/s
    Lenzen; 75/300mm - 28/200mm - 18/70mm.

Lenskap op de lens en het speciale (rubberen) zoekerkapje op de zoeker. Bij mijn Canon zit die op de nekband maar volgens mij is dat vrij standaard dus zul je hem daar ook bij de Nikon vinden denk ik. Zo komt er geheid geen licht in je camera en dat moet ook. Vervolgens schiet je een aantal foto's met de camera in deze opstelling met dezelfde instelling (en automatisch met dezelfde temperatuur en andere omstandigheden) als de foto's die je er na gaat maken. De darkframes vertonen zo het best de gebreken van je chip en deze kun je er vervolgens met behulp van programma's op de computer uit de foto('s) filteren.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Je kan ook lange tijd ro aan zetten, dit is een automatische darkframe. na de opname maakt de camera zelf een darkframe en haalt deze er zelf af . werkt redelijk goed !

Commentaar

Even koekelen op "nikon mode-3", want ook op een raw capture laat een Nikon camera toch nog bewerkingen los die je niet wilt voor astro-processing.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.
        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Bedankt allemaal,
          Van zodra het weer het toelaat kunnen we gaan experimenteren.
          Ik hoop dat het wat meevalt.
          Is met de nikon D70 ook een oculair projectie mogelijk?

Mvg, Marty
          Advanced Astro Master.
          NIKON D70/s

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
            Even koekelen op "nikon mode-3", want ook op een raw capture laat een Nikon camera toch nog bewerkingen los die je niet wilt voor astro-processing.

,xtG
            .tsooJ

Vraag me af wat dit met een darkframe te maken heeft ....

Commentaar

Om dark substraction te laten werken, is het noodzakelijk dat je een absoluut pure raw file hebt, waar geen enkele bewerking op is toegepast.

En dat is niet zo als je een Nikon camera z'n gang laat gaan.

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Sorry jongens, maar ik begrijp er niets van.
                En aangezien mijn lichamelijke ongeschiktheid is het niet vanzelfsprekend mij aan te sluiten bij een astro clubje of zo.
                Is er niet iemand die mij de te volgende procedure aangaande de instelling van mijn nikon D70 kan mededelen om zo een begin te hebben waardoor ik verder kan.

Mvg, Marty
                Advanced Astro Master.
                NIKON D70/s

Commentaar

Gewoon verder gaan, of met automatische dark , of handmatig darks maken en die via software van de foto's af halen . Mode 3 is lastig en maakt mijn inziens niet veel verschil.

Ik heb de D70 al bijna 3 jaar nu, en heb t nooit noodzakelijk gevonden om in mode 3 te gaan werken

Commentaar

Nightsky: Het probleem is denk ik dat Marty niet weet hoe hij een darkframe moet maken omdat hij niet weet wat het is (vermoed ik).

Marty: Een darkframe is een opname die alleen de (thermische en electrische) ruis registreert. Deze moet je van je opname aftrekken om de belangrijkste oorzaken van ruis op je chip te verwijderen. Hoe doe je dat? Heel simpel: je neemt een foto door je telescoop met exact dezelfde belichtingstijd en andere camerainstellingen als met je gewone opname alleen dan met gesloten kijker en deze opname bewaar je apart op je computer. Deze opname trek je na het maken van je gewone opname af van je goede opname. Dit ga je verder bewerken.
                    Overigens, ik ben een beetje nieuwsgierig aangelegd: welke lichamelijke ongeschiktheid heb je dat je ervoor huivert lid te worden van een sterrenkundige vereniging? Eventueel mag je me het antwoord ook in een PB sturen. Ik kan me vergissen hoor maar ik heb zelf redelijk wat sterrenkundige clubs in NL van binnen en van buiten gezien. Er lopen wel meer mensen rond die niet 100% zijn. Ik kan hier genoeg voorbeelden van herinneren waarbij deze mensen prima werden geaccepteerd. Uiteraard hoef je wat mij betreft niet te antwoorden maar ik zou me als ik jou was niet op voorhand laten weerhouden door eventuele lichamelijke ongeschiktheid.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik heb deze tip al eens eerder gegeven maar hier staat hoe je een darkframe van je foto aftrekt in photoshop.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                        je neemt een foto door je telescoop met exact dezelfde belichtingstijd en andere camerainstellingen als met je gewone opname alleen dan met gesloten kijker […]
                        Een dark frame hoeft niet met de teescoop gemaakt te worden. De relevante factoren zijn de sluitertijd, de sensor gevoeligheid (ISO-waarde) en de temperatuur. Je kunt da dark frame gerust nemen met de cameradop op de camera gemonteerd.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Alien: okee, maar dat is op dat moment wel het makkelijkst voorhanden. Temperatuur is lastig reproduceerbaar voor een amateur.
                          Dit is geen undersign.

Commentaar

Inderdaad. Het is dan ook zaak de darks te schieten op een tijdstip zo dicht mogelijk op het moment van de opname zelf. Wat veel strofotografen doen is darks nemen met de cameradop op de camera, tijdens het opzetten en/of afbreken van de telescoopopstelling.

,xtG
                            .tsooJ
                            Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Werken...
                            X