Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pentax K1 fullframe net vrijgegeven

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Pentax K1 fullframe net vrijgegeven

Deze camera schijnt zelfs een astrotracker te hebben, maar hoe het precies werkt weet ik niet.

http://www.dpreview.com/tag/pentax-k...atures-default

En alle oude K bajonet lenzen uit de 70er jaren passen er gewoon op, al zal de autofocus uiteraard niet werken, maar wel leuk voor astrofotografie.
    Misschien iets voor SkyHeerlen ?
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Oeh, interessant! Ik zal me er in verdiepen. Een K1 met full-frame fisheye? Mwahhh ...
    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Ja... ik zag het al 😊😊

Eindelijk... de FF van Pentax 😆😆

En mijn eerst volgende camera.

Heeft ook een automatische cropfactor... zodat je zelfs je apsc lenzen kan gebruiken.

En inderdaad... nogsteeds dezelfde bajonet. Alle ouwe en nieuwe meuk past er op.

Kost waarschijnlijk rond de €2000

Maar.... ik wacht nog ff 1 a 1 1/2 jaar met aanschaffen.

Want de verwachting is dat ie dan al in prijs is gezakt naar rond de €1500.

De astrotracer.... de K3ii heeft deze ook en het werkt wel aardig op lenzen tot ca 300mm (voor andere pentaxen v.a de KX is er een aparte astrotracer module te koop)

De sensor kan tot 20graden meedraaien.

Leuke gadget...maar voor mij niet van.levens belang.

Nu nog ff wachten op de echte reviews.
      Laten we de buurt plat gooien...

Comment

Een beetje tegen de algemeen geldende forum etiquette: het omhoog halen van een ouder topic....maar het leek mij wel gepast.

DPreview heeft een dynamic range test uitgevoerd op de K1. Interessante camera, met pixel shifting, waarbij de sensor verschoven wordt om een RGB beeld op te bouwen.
        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Dat is inderdaad indrukwekkend en interessant ;-). Voordelen voor de astrofotografie zijn wat mij betreft de
          - lage read noise
          - isoless sensor/iso invariance
          Nadelen zijn misschien dat
          - pentax is niet goed ondersteund softwarematig?
          - de pixel shifting kan je denk ik niet toepassen op exposures langer dan zeg fracties van een seconde? Maar dat weet ik niet zeker op dit moment.
          Takahashi TSA-102S + TOA-35 0.7X reducer + Avalon Linear FR StarGo, iNova PLB-Mx planet/guide camera, Nikon D5100 Baader BCF mod, Baader Herschel Prism

Comment

Originally posted by Bula View Post
            Nadelen zijn misschien dat
            - pentax is niet goed ondersteund softwarematig?
            Met mijn Pentax K20D heb ik daar nog nooit wat van gemerkt. De RAW- en DNG-bestanden zijn gewoon te gebruiken met allerlei programma's. En gratis draadloze programmeerbare afstandsbediening: DSLR Remote op smartphone.
            Een voordeel t.o.v. Nikon en Canon is dat de beeldstabilisatie ingebouwd is in de camerabody; werkt dus ook met oeroude lenzen.
            Verder ken ik geen enkel apparaat met zo'n goede batterij.
            Die K1 zou ik wel willen als de K20D ooit eens kapot gaat, maar dat is voorlopig nog niet te verwachten (oerdegelijk).

De twee grootste nadelen van de K1 zijn voor mij:
            1. zwaar
            2. lelijk.
            Nadeel 2 valt 's nachts wel mee, maar dat gewicht aan de focusser....
            Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Hier wat meer diepgang. @fabricius: wat je ook graag zou willen zien is dat jouw software sluitertijd, iso waarde en (ik noem maar wat) pixel shift aan/uit en beeldstabilisatie aan/uit kan aansturen.

In het artikel staan ook de beperkingen van de pixel-shift technologie beschreven (bewegende objecten).
              "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
              Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Originally posted by dieseltijger View Post
                @fabricius: wat je ook graag zou willen zien is dat jouw software sluitertijd, iso waarde en (ik noem maar wat) pixel shift aan/uit en beeldstabilisatie aan/uit kan aansturen.
                Misschien belangrijk voor een ander, niet voor mij.
                Sluitertijd: draadloos met DSLR Remote. Als dat met mijn 8 jaar oude Pentax kan, kan het ook met deze gloednieuwe.
                ISO: gaat inderdaad handmatig, maar hoef ik nooit te veranderen tijdens een serie opnamen.
                Pixel shift: geen behoefte aan, maar wie die functie wel gebruikt, gaat dat toch niet halverwege een sessie aan of uit schakelen?
                Beeldstabilisatie heb ik overdag altijd aan, 's nachts altijd uit. Geen behoefte om met software aan-uit-aan-uit te blijven schakelen.

Ik ben wel benieuwd naar een ruistest bij astrogebruik van de K1.

Comment

Blijkbaar luistert Pentax naar astroliefhebbers. Beschrijving van een recente firmware update:

Changes to V1.40
                  Red-lighted LCD monitor display function
                  • The PENTAX K-1 provides a red-lighted LCD monitor display function, which prevents the pupils of the photographer’s eyes from closing down after they have become accustomed to a dark environment during astrophotography.

Comment

Kunnen ze niet in een verloren hoekje van de fabriek weer high-end oculairen gaan produceren?
                    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Working...
                    X