Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heel veel ruis...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heel veel ruis...

Hallo iedereen,

Gisteren een eerste serieuze poging gedaan om een foto's van de maan en saturnus te schieten. Sommige zijn best leuk maar sommige zien er ook zo uit... (zie attachment)

Zelf heb ik gekeken naar verschillen in de instellingen maar kan er geen wijs uit worden.

Wat foto specs:
    Camera: Eos 350D
    Exposure: 1/10 sec
    ISO: 100
    Exposure Bias: -2

Foto is gemaakt door de camera zonder lens door een telescoop via een 6mm (dacht ik) oculair.

Iemand een idee waaraan het kan liggen? Camera niet in orde? Meer info nodig? Laat het even weten.

Alvast bedankt.
    Oneindig ver is toch dichtbij !!!

Hmm, het enige dat ik vinden kan waardoor dit zou kunnen komen is de Exposure Bias en de software waarmee je de foto hebt geopend/bewerkt. Je camera stond ingesteld op twee stops onderbelichting, dwz dat de camera twee stops minder lang belicht dan je hebt ingesteld in de Tv-stand. Je krijgt daardoor een onderbelichte foto (vermoedelijk was 1/10 al te weinig) Als dan het programma waarmee je de foto opent (ik zie aan de Exif van je foto dat je Microsoft Windows Photo Gallery hebt gebruikt) de brightness automatisch bijsteld kan dit resulteren in veel ruis.

Het beste kan je de foto's schieten in RAW, voldoende lang belichten (maar ook weer niet te lang, experimenteren dus) en dan zonder exposure compensation (of bias op 0) en de foto's omzetten in een goede RAW-converter zoals Camera-RAW van Adobe of RAW-shooter.

Edit: tiepvouten verwijderd

Commentaar

En misschien je iso waarde wat hoger zetten zodat e minder lang hoeft te belichten, icm met bovenstaande tips...
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ja of gaan webcammen.

Commentaar

Werken...
        X