Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

DSLR aansluiten op een telescoop? hoe en wat is er nodig?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

DSLR aansluiten op een telescoop? hoe en wat is er nodig?

Forumleden,

Sinds kort ben ik eigenaar van een Canon 350D. Uiteraar wil ik deze graag op mijn telescoop aansluiten. Maar nu heb ik een paar vragen:

1. Welke ringen (verloopstukken) heb ik nodig om de camera aan te sluiten (t-ring en...)?

2. Hoe kan ik goed scherp stellen?

3. Gebruik ik de automatische belichting of stel ik zelf in?

Zijn er nog meer trucks en tips?

Alle hulp is welkom!
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

1) Een T-ring en een T naar 2" adapter (zie foto)

2) Het beste gaat het middels software bijv. DSLRfocus.

3) Alles handmatig instellen en belichten!

Al je foto's in RAW formaat maken en niet vergeten om dark frames te maken met dezelfde belichtingstijden, instellingen en CCD temperatuur.

Maak gebruik van een filter, een UHC/LPS filter tegen lichtvervuiling en helpt tevens voorkomen dat er stof op je CCD komt.

/Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

1. Welke ringen (verloopstukken) heb ik nodig om de camera aan te sluiten (t-ring en...)?
      In eerste instantie heb je een adapter nodig om accesoires aan de camera te hangen (T-ring) , die worden gemaakt om op allerlei camera's te passen in jou geval zoek je dus eentje voor een EOS mount .
      Daarnast heb je eventueel een T- adapter nodig , ik zeg eventueel omdat sommige focusers voorzien zijn van T-draad waarop je die T-ring kan schroeven .
      Diegene die in de link zijn afgebeeld zijn om rechstreeks op de scoop te koppelen (oculair eruit , T-adapter erin)

2. Hoe kan ik goed scherp stellen?
      Dat is niet zomaar met "zo of zo" te zeggen .
      Wel is het zo dat de zoeker heel dim zal zijn , en deze dus niet echt bruikbaar . (al is dit de manier die ik gebruik om scherp te stellen . )
      Voor de scherpstelling zijn allerlei hulpmiddelen te maken/verkrijgen .
      Zoek maar eens op hartmann masker , of knife edge focusing .

3. Gebruik ik de automatische belichting of stel ik zelf in?
      Manueel .

Zijn er nog meer trucks en tips?
      Eerst en vooral have fun en hou er rekening mee dat het soms frusterend kan zijn .
      Wees ook kritisch op jezelf , zelfkritiek helpt om betere shots te maken .
      En last but not least , veel schieten .
      Test gewoon of iets kan of niet .
      Enz...
      Edit : Raimond was me voor , dat heb je als je jezelf afleid met onozelheid . :P

Commentaar

Maak gebruik van een filter, een UHC/LPS filter tegen lichtvervuiling en helpt tevens voorkomen dat er stof op je CCD komt.
        Een andere mogelijkheid is een T-ring met schroefdraad en een Baader MPCC coma corrector (ervan uitgaande dat firefly zijn newton wil gaan gebruiken). De MPCC corrigeert de coma, sluit de chip af en doet tevens dienst als 2" adapter. Later kun je daar dan ook nog een filter voor hangen.
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik dacht juist dat je handmatig moest focusen op oneindig en de focus met de telescoop zelf moest regelen of is dit alleen bij oculairprojectie? Zal toch niet.

Commentaar

Ik ben ook van plan om te gaan fotograferen met de EOS 400D. Ik heb thuis een Newton staan, heb je dan ook last van het vangspiegeltje?

Ik heb dus nodig (maak ik uit de bovenstaande reacties op): T-ring en T-adapter..?
            En ik zie staan dat je een UHC/LPS filter nodig bent. Ik kan er maar weinig over vinden op het internet, iemand enige details en misschien een (nederlandse) website?
            Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

Iemand een linkje voor die T-bus ?
              Heb zaterdag al een T-ring gescoord bij vriend Robtics, hetgeen voldoende moet zijn om de canon 350 aan mń skywatcher te koppelen.
              Echter zoń bus en mogelijkheid tot filter zou inderdaad een goede aanvulling zijn. Vooral het idee van het afsluiten teneinde stof te voorkomen is wel een erg goed idee. Anders blijf je blazen.

Ik vermoed dat ik bij het uitwerken van de EQ6MOD informatie, het een en ander verder aan ga schaffen bij vermoedelijk shoestring astronomy.
              Zal het eens hier opzetten, met wat linkjes en ideeen. Er zullen wel meer mensjes hier goesting gaan krijgen in een dergelijke opzet ( zelfs den Nop )
              EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

Heb zojuist bij "de koepel" de materialen besteld. Bedankt voor de tips. Ik hoop binnenkort de eerste resultaten te kunnen laten zien.
                EQ6 Syntrek
                Philips SPC900 (Guiding)
                DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

@Firefly: aangezien ik ook mijn camera aan mijn telescoop wil aansluiten, ben ik benieuwd wat je allemaal hebt aangeschaft. Aangezien de koepel mijn e-mail niet beantwoord.

Commentaar

Jammer dat het met de mail niet goed gegaan is. Ik heb goede ervaringen. Dat geldt ook voor de snelle levering.

Ik kreeg binnen een paar uur het volgende antwoord:

"Ja, een camera-adapter is nodig om aan te sluiten op de telescoop (als een oculair) en daarbij een T-ring voor de Canon-Eos camera.
                    Samen 70 euro."

Voldoende info?
                    EQ6 Syntrek
                    Philips SPC900 (Guiding)
                    DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

Perfect lijkt mij!
                      maar nu is de chip van de camera wel 'bloot'. Hoe voorkom je dan stof? Daar ben ik erg huiverig voor met mijn nieuwe camera

Commentaar

filter aanschaffen wat je in de tubus kan draaien
                        EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

ja daar was ik ook al achter, maar type? en eventueel een (online) winkel waar ik hem kan bestellen?

Commentaar

Deze vraag heb ik ook eens voorgelegd aan Teleskop-Service. Zij raadden mij toen aan om een Multifunktionsadapter te gebruiken. Deze is 2 inch waardoor er geen randschaduwen onstaan en er kan een filter ingeschroefd worden, waardoor er geen stof en vocht meer in de camera kunnen komen. Verder is de lichtweg door de adapter erg kort waardoor hij ook voor Newtons is te gebruiken met maar weinig scherpstelruimte in de focusser. En tenslotte is hij draaibaar zonder hem af te hoeven koppelen van de focusser.

Commentaar

maar nu is de chip van de camera wel 'bloot'. Hoe voorkom je dan stof? Daar ben ik erg huiverig voor met mijn nieuwe camera
                              Vandaag heb ik de bestelling binnen gekregen (lekker snel). Op de adapter is eenvoudig een oculairfilter te schroefen (ik gebruik een ir/uv filter). Door wisseling van objectieven en/of adapters is het bijna niet te voorkomen dat je stof in de camera krijgt . En ook al wissel je nooit, schijnt het stof toch een weg naar binnen te vinden.
                              EQ6 Syntrek
                              Philips SPC900 (Guiding)
                              DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

Werken...
                              X