Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goedkope introductie tot astrofotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goedkope introductie tot astrofotografie

Stel je wilt als enthousiasteling ook wat fotootjes gaan maken met je digitale camera. Wat zouden jullie dan aanraden als materiaal. Welke bedragen kun je minimaal uitgeven om toch fatsoenlijke astrofoto's te maken. Je hoort vaak bedragen van 2000 euro maar ik denk dat het ook goedkoper kan.

Natuurlijk kan het ook goedkoper.
    E.e.a. hangt natuurlijk ook af van je definitie van "fatsoenlijke astrofoto".

Welke uitrusting heb je op dit moment al tot je beschikking ?

Lijkt me het handigst om dat als uitgangspunt te nemen en van daaruit kijken wat er het beste op aansluit.

/Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

Men neme een simpele lichte montering met volgmotor en poolzoeker : Marktplaats vanaf 75 euro
      Een oude analoge spiegelreflexcamera met wat lenzen: Op Marktplaats vanaf 20 euro
      Draadonstpanner (belangrijk!!) 5 euro
      Een 400 ASA Kruidvat-rolletje: 4 euro

Met wat gepruts op een donkere locatie krijg je dit:
      http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0

Mocht een montering nog te duur zijn: maak een volgplankje: hooguit 5 euro
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Koop een statief, zet je camera erop, maak opnamen van minimaal 15 seconden.

Alle begin is simpel.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.
        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Leuke suggesties al. Ik had zelf nog iets meer dan 5 euro budget in gedachten haha, maar dit is ook goed. Op zich lijkt me zo'n groothoek foto's maken met spiegelreflex op statief wel iets, maar ik heb geen spiegelreflex. @Roel: schitterende foto's.

Zelf dacht ik aan een middelzware montering met volgmotor op de urenas en dan een ook middel tot klein telescoopje erop. Wat raden jullie me dan aan. Het wel lichtsterk houden?

Op marktplaats zie je bijv. ook een EOS 300 van Canon voor rond de 100 euro. Heb je daar iets aan, of kun je beter een andere keus maken?

Commentaar

Euh, heb je nog geen camera, dan? Da's toch wel de eerste vereiste voor astrofotografie.

Een Canon EOS 300 is een prima camera (ik heb er twee), maar ik zou je toch aanraden digitaal te gaan. Dat is gewoon vele malen makkelijker werken.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Ik heb een oude Canon G2, maar daar is 2 seconden de maximale belichtingstijd van.

Ik heb ook een toucam Het fotografische gedeelte snap ik op zich wel, waar het mij om gaat is welke telescopische onderdelen je het beste kunt gebruiken bij een beperkt budget.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                welke telescopische onderdelen je het beste kunt gebruiken bij een beperkt budget
                Zou je bovenstaande opmerking even verder willen toelichten ?
                Wat bedoel je precies met "telescopische onderdelen" ? - Camera adapters, verbindingsstukken etc. ?

Ik zou nu beslist niet meer op de analoge tour (EOS 300) gaan. Zeker niet met de aanwezige lichtvervuiling in ons "mooie" Landgraaf. Bovendien heb je bij analoge fotografie altijd te maken met langere belichtingstijden en dat heeft weer gevolgen voor de keuze van de montering (en je budget!)

Je zou kunnen proberen om (evt. 2e hands) een goedkope 350D op de kop te tikken.
                Naast de camera heb je eigenlijk alleen een afstandbediening, T-ring, T2>2"adapter (en optioneel een LP filter) nodig.

Voor wat betreft een montering; ook dit is natuurlijk grotendeels afhankelijk van je budget en of je bereid bent tot sleutelen of een out-of-the-box oplossing zoekt.
                Een sleuteloplossing zou bijv. een (H)EQ5 zijn, een out-of-the-box montering een Vixen GP-E of GP-D2. Ik ga hier voor het gemak even van deepsky fotografie uit.

Daarnaast wil je niet beginnen met een telescoop met lange brandpuntafstand want dat vergt nogal wat van de montering, dus persoonlijk zou ik niet boven de (max. !) 800mm gaan zitten.

Zodra je echter met langere belichtingstijden (1+ minuut) gaat werken kom je niet om (auto) guiding heen. (maar dat zou geen probleem mogen zijn aangezien je al een ToUCam hebt - en dus waarschijnlijk ook een laptop). Let er overigens wel op bij het kopen van een Newton dat deze geschikt is voor fotografie, anders zul je zeer waarschijnlijk geen focus bereiken met een DSLR ! (te weinig in-focus).

Gr.

Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

Je gaat me toch niet vertellen dat die foto's gemaakt zijn in het mooie lichtvervuilde landgraaf?

HEQ5 kost rond de 650 euro, dat vind ik al niet meer zo goedkoop en dan heb je nog niet eens een telescoop erbij. Dus stel dat 600 het totale budget is om helemaal klaar te zijn met uitzondering van het vastleg gedeelte. Waar kan ik dan het beste naar kijken, of zeggen de profs: laat het dan maar zitten.

Welke monteringen zijn trouwens geheel via de pc aan te sturen? een moto focus knutsel ik zelf wel in elkaar.

Commentaar

Alle foto's op de website zijn inderdaad gemaakt vanuit het lichtvervuilde Landgraaf........(wel met de nodige filters natuurlijk!)

Ik zal je bij deze meteen maar teleurstellen; met een budget van 650 euro ga je geen kwalitatief hoogwaardige montering krijgen die via de pc is aan te sturen.
                    Sterker nog, ik denk dat het zelfs moeite gaat kosten om een middelzware gemotoriseerde Synta montering voor dat geld te krijgen.....en dan hebben we het nog niet over een telescoop.......

De goedkoopste "out-of-the-box" montering is een Vixen GP-E. En die kost kaal 349,- euro (zonder statief, poolzoeker en motoren !) Wanneer je hem enigszins goed uitgerust wil hebben met motoren, poolzoeker en statief mag je dat bedrag x2 doen.

/Raimond.

p.s. Een motofocus is een leuke gadget, maar beslist niet noodzakelijk. Voor het goed scherpstellen heb je meer aan een 1 : 10 reductie.
                    i love astronomie

Commentaar

Oh dus een EQ2 of 3 met motorsturing is niet geschikt voor fotografie?

Commentaar

Als ik me niet vergis was je op zoek naar een uitrusting:
                        om toch fatsoenlijke astrofoto's te maken
                        Je zou misschien wel wat aan fotografie kunnen doen met een gemotoriseerde EQ2 / EQ3, maar verwacht er vooral niet teveel van.
                        Deeksky kun je overigens gerust vergeten met een EQ2 / 3.

Zelf dacht ik aan een middelzware montering met volgmotor op de urenas
                        De EQ2 / EQ3 behoren tot de lichtste monteringen op de markt, vanaf (H)EQ5 zou ik pas van een "middelzware" montering willen spreken.

Er komt toch iets meer bij kijken dan "we hangen er een motortje aan en laat maar lopen......."

/Raimond.
                        i love astronomie

Commentaar

Werken...
                        X