Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Piggy-back fotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door olafski
    dat schroefdraad
    volgens mij heet dat iets van wide worth
    Whitworth-schroefdraad (Engelse maat te onderscheiden in: gewone draad=BSW,fijne draad=BSF en gasdraad=BSP)

Misschien een idee als het allemaal niet lukt om het schroefdraad te omwikkelen met Teflon-tape of draad(voor gas en waterleidingen).Daarmee zal de speling wel weg zijn.
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
      mzl: terribly wrong my dear. M6 met een spoed van 1.25mm heeft een buitendiameter van 0.25mm te klein. Okee, dit is weinig maar dit kan onnodige speling geven.

Overigens is statiefdraad UNC1/4"-20 dat is ongeveer hetzelfde als Withworth maar dan met een tophoek van 60 graden en 20 gangen per inch.

Even een kort lesje over schroefdraden dan maar: gewoon schroefdraad heeft een paar kenmerken. het profiel, de spoed, de spoedhoek, de diameter en in het geval van driehoekig en/of trapezium profiel de tophoek.
      Het profiel is het vormpje wat je uitsnijdt uit het stafmateriaal, meestal is dit driehoekig maar bijv. in het geval van transportdraad is dit trapeziumvormig en in het geval van een gloeilamp is dit een halve cirkel.
      De spoed is de hoeveelheid dat de schroefdraad per omwenteling opschuift. Merk op dat in het geval van Engelse schroefdraad je meestal niet van een spoed spreekt maar in de regel van aantal gangen per inch.
      De spoedhoek is de hoek tussen vlak loodrecht op de hartlijn en de spoed. Maw dit bereken ja als arctan(spoed/buitendiameter)
      Buitendiameter hoef ik niet uit te leggen
      Tophoek: de hoek die de flanken van de schroefdraad maakt (evt. denkbeeldig doorgetrokken richting hartlijn) In het geval van UNC, UNF, Metrisch, Metrisch Fijn is dit altijd 60 graden. In het geval van Withworth is dit 55 graden. Neem van mijn als ervaringsdeskundige aan dat je die 5 graden niet kan verwaarlozen.
      Ja Okť...ik roep M6 omdat ik hier zo'n schroef van een statief heb liggen en die toch echt als buitendiameter 6 mm is....nu kan het wel zijn dat het een 'china' schroef is, die niet aan de orginele maten voldoet, want ik meen dat whitwort 1/4 6.35 is....omdat het dus 6 mm is en dat een metrische buitendiameter is...en ik met een metrische draadmeter zag dat 1.25 paste dacht ik dat het m6 met een spoed van 1.25 was...

Zoals gezegd komt deze schroef van een goedkoop fotostatief,en zal het oficieŽl wel 1/4 whitwort moeten zijn...maar als je meet,en je hebt maar 4 gangen om te meten ,en een verschil op 4 gangen van minder als 0.1 zie je het vlug over het hoofd dat het ook wel eens whitwort zou kunnen zijn, zeker als je eigelijk zelden met die draad te maken hebt.
      M.v.gr. Frans

Commentaar

Hier heet het een statiefschroef.
        Inverschillendeuitvoeringen.
        Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

mzl: lieverd: het is dus geen Withworthdraad. :P Die 5 graden verschil in tophoek zorgt ervoor dat je hem er echt niet opkrijgt.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
            mzl: lieverd: het is dus geen Withworthdraad. :P Die 5 graden verschil in tophoek zorgt ervoor dat je hem er echt niet opkrijgt.
            Ok...uniedraad dus...
            M.v.gr. Frans

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
              Hier heet het een statiefschroef.
              Inverschillendeuitvoeringen.
              Ik ben bang dat die schroef niet lang genoeg is om een camera mee op je kijkerbeugels te zetten en al helemaal geen volgkijkerbeugels. Hoe zitten die volgkijkerbeugels normaal vast eigenlijk ?

Commentaar

nee inderdaad, die 8 mm zoals ik dat lees in de link die Tholootje gaf is te klein. Het moet dan toch meer in de richting van de 2 cm zijn.

Zijn er ook statiefschroeven verkrijgbaar die aan de ene helft 3mm zijn en aan de andere helft 4 of 5 mm doorsnee hebben?
                Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

Werken...
                X