Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Piggy-back fotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Piggy-back fotografie

Hallo mensen,

Ik heb deze telescoop thuis staan:
    http://www.teleskopy.net/bresser/03/Galaxia_s.jpg
    114/900 newtonnetje.

Op wat voor manier kan ik hiermee op de piggyback-manier fotograferen? De 2 klemmen die de telescoopbuis vast houden zit wel een gaatje met schroefdraad. Hoe bevestig ik daar een camera op?
    Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Die schroefdraad is vermoedelijk de schroefdraad van een fotostatief, die zit ook op mijn Newton (zie foto), ik ben nog op zoek naar zo'n schroefje om daarmee volgkijkerbeugels te kunnen monteren (iemand een idee waar we zo'n schroefje kunnen vinden ? fotozaken hebben hem niet en bij de telescoop-internetwinkels kom ik hem ook niet tegen).

Je zult overigens ook over een volgmotor moeten beschikken om iets aan piggyback fotografie te kunnen doen, maar of je met jouw montering voldoende stabiliteit en nauwkeurigheid hebt waag ik te betwijfelen. Ik denk dat je dan eerder aan de EQ-5 of HEQ-5 moet denken.

Commentaar

Koop anders een oud spiegelreflex-cameraatje op de koninginnenmarkt en maak van die bodemplaat een adaptert.
      Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

oke ik krijg het nu door . Ik heb op mijn montering ook een volgmotor zitten, of mijn montering stabiel en naukeurig genoeg is merk ik snel zat als ik eenmaal begin met fotograferen.

bedankt voor de reacties!

Commentaar

hoe wordt zo'n schroef genoemd? zie de 1e foto...

Commentaar

Als je niet teveel gaat vergroten mag er best een afwijking in het volgmotortje zitten. Als je de kijker maar goed op het noorden uitlijnt kun je met je standaard volgmotor en een 50 mm lens zeker 10 minuten belichten ( veel langer is vanwege de Nederlandse lichvervuiling toch niet mogelijk)

Hoe zo'n schroef heet? Als je vraagt naar een schroef met fotodraad weet men wel waarover je het hebt.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door IridiuM
              hoe wordt zo'n schroef genoemd? zie de 1e foto...
              Ik heb het geprobeerd met "statiefschroef" en dat bleken fotozaken te begrijpen, maar uiteindelijk kon ik daar niets geschikts vinden (dwz niets dat alleen maar uit de schroef bestond). Ik heb toevallig bij een lokale ijzerhandel een passende schroef gevonden, maar daar heb ik wel mazzel mee gehad want normaal hebben ze zoiets niet liggen (het is geen metrische draad).

Commentaar

dat schroefdraad
                volgens mij heet dat iets van wide worth
                stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
                6" orion imager newton
                atik 16ic-s b/w
                sc3 b/w cam
                lvi guider

Commentaar

http://www.vdwalle.com/knowledgebase/draad/bsw.htm

Commentaar

ah kijk! het is mij nu duidelijk

Commentaar

Volgens mij is het M6 met een metrische spoed van 1.25 (die spoed word voornamelijk voor M8 draad gebruik...M6 heeft normaal een spoed van 1.00)..

M.a.w. als je ergens aan een draadeindje kunt komem met die maten, of je moet iemand zien te vinden met een draaibank waarmee ook draad gesneden kan worden.
                      M.v.gr. Frans

Commentaar

mzl: terribly wrong my dear. M6 met een spoed van 1.25mm heeft een buitendiameter van 0.25mm te klein. Okee, dit is weinig maar dit kan onnodige speling geven.

Overigens is statiefdraad UNC1/4"-20 dat is ongeveer hetzelfde als Withworth maar dan met een tophoek van 60 graden en 20 gangen per inch.

Even een kort lesje over schroefdraden dan maar: gewoon schroefdraad heeft een paar kenmerken. het profiel, de spoed, de spoedhoek, de diameter en in het geval van driehoekig en/of trapezium profiel de tophoek.
                        Het profiel is het vormpje wat je uitsnijdt uit het stafmateriaal, meestal is dit driehoekig maar bijv. in het geval van transportdraad is dit trapeziumvormig en in het geval van een gloeilamp is dit een halve cirkel.
                        De spoed is de hoeveelheid dat de schroefdraad per omwenteling opschuift. Merk op dat in het geval van Engelse schroefdraad je meestal niet van een spoed spreekt maar in de regel van aantal gangen per inch.
                        De spoedhoek is de hoek tussen vlak loodrecht op de hartlijn en de spoed. Maw dit bereken ja als arctan(spoed/buitendiameter)
                        Buitendiameter hoef ik niet uit te leggen
                        Tophoek: de hoek die de flanken van de schroefdraad maakt (evt. denkbeeldig doorgetrokken richting hartlijn) In het geval van UNC, UNF, Metrisch, Metrisch Fijn is dit altijd 60 graden. In het geval van Withworth is dit 55 graden. Neem van mijn als ervaringsdeskundige aan dat je die 5 graden niet kan verwaarlozen.
                        Dit is geen undersign.

Commentaar

1/4" draad.

,xtG
                          .tsooJ
                          Ich bin ein Kollaser.
                          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Alien: dat is ondergespecificeerd.
                            Dit is geen undersign.

Commentaar

Niet echt. Ga naar de fotowinkel en vraag om een 1/4" schroef. Da's standaard statief-draad. Voor grotere en zwaardere camera's wordt eventueel nog 3/8" draad gebruikt.

Als de fotozaak aan 1/4" niet genoeg heeft, ga je er weg en kom je er nooit meer terug.

,xtG
                              .tsooJ
                              Ich bin ein Kollaser.
                              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                              X