Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Autoguiding

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Autoguiding

Omdat ik met mijn huidige setup gelimiteerd ben tot foto's van maximaal 30-60 seconden te nemen zit ik te denken om te gaan autoguiden zodat ik langer kan gaan belichten.

Dit is mijn huidige opstelling :

-Heq-5 met de Rajiva MCU update. Hierdoor kan de montering aan de pc gekoppeld worden waardoor deze kan autoguiden.
    -Skywatcher ed80
    -Toucam pro II
    -Canon Eos 350D

Ik heb een aantal vraagjes.

1) Heeft de volgkijker een bepaalde brandpuntsafstand nodig? Ik ga fotograferen met een ed80 met een Fl van 600mm. En welke opening zou ik het beste kunnen gebruiken als ik met een standaard toucam pro ga guiden?

2) Het lijkt me dat ik ook een filter nodig ga hebben om de lichtvervuiling buiten te houden op langer belichte opnames. Welk filter is hiervoor het meest geschikt?

3) Omdat ik geen seriŽle poorten op mn laptop heb moet ik usb-> serieŽl converters gaan gebruiken. Iemand ervaring met deze kabeltjes? Welke werken goed?

Ik weet op dit gebied niet al te veel, zijn er nog andere dingen die ik zou moeten weten?

Gr's
    Sam

Hoi skyguy,
    Ik heb even wat antwoorden onder jouw tekst geplaats

1) Heeft de volgkijker een bepaalde brandpuntsafstand nodig? Ik ga fotograferen met een ed80 met een Fl van 600mm. En welke opening zou ik het beste kunnen gebruiken als ik met een standaard toucam pro ga guiden?

Ik merk in de praktijk dat je volgkijker niet een langer brandpunt hoeft te hebben. Door de nauwkeurigheid van de spoftware heb je al snel voldoende correctie.

2) Het lijkt me dat ik ook een filter nodig ga hebben om de lichtvervuiling buiten te houden op langer belichte opnames. Welk filter is hiervoor het meest geschikt?

Ik ken in ieder geval twee filters die geschikt zijn. Het IDAS filter en het Lumicon deepsky filter.
    Deze twee zijn echt geschikt voor CCD fotografie. Het idas filter is te koop bij de firma HUTECH

3) Omdat ik geen seriŽle poorten op mn laptop heb moet ik usb-> serieŽl converters gaan gebruiken. Iemand ervaring met deze kabeltjes? Welke werken goed? Waarom ?, ik werk zelf met een usb guiderinterfase.Deze is van het merk shoestring.

Gr Arend

EDIT Demelza:
    Naam even gewijzigd.
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Haha, misschien even je typo aanpassen Arend? Skygay is toch wel even heel wat anders dan Skyguy.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
        3) Omdat ik geen seriŽle poorten op mn laptop heb moet ik usb-> serieŽl converters gaan gebruiken. Iemand ervaring met deze kabeltjes? Welke werken goed? Waarom ?, ik werk zelf met een usb guiderinterfase.Deze is van het merk shoestring.

Gr Arend
        Hoi Arend, bedankt voor de reactie! Het is me alweer duidelijker geworden . Op punt 3 had ik wat duidelijker moeten zijn. De mcu update voegt geen guiderpoort toe aan de montering. Deze wordt via 1 serieele kabel aan de pc gekoppeld en ook via die kabel bestuurd. Hiervoor heb ik de converter nodig. I wish i had a guiderport

Hoi skygay
        Die typo heb ik zelf ook al eens gemaakt :P

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
          Haha, misschien even je typo aanpassen Arend? Skygay is toch wel even heel wat anders dan Skyguy.
          oeps, sorry

gr arend
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

[quote=SkyGuy]

Gr Arend
            Hoi Arend, bedankt voor de reactie! Het is me alweer duidelijker geworden . Op punt 3 had ik wat duidelijker moeten zijn. De mcu update voegt geen guiderpoort toe aan de montering. Deze wordt via 1 serieele kabel aan de pc gekoppeld en ook via die kabel bestuurd. Hiervoor heb ik de converter nodig. I wish i had a guiderport

Okee,

Is dit wat voor jouw ? http://www.technoplus.nl/astro/lx200.htm

gr Arend

Origineel geplaatst door "Arend van der Salm":2f0loqaw
            Hoi skygay
            Die typo heb ik zelf ook al eens gemaakt :P[/quote:2f0loqaw]

Commentaar

hallo:

Ik heb een aantal vraagjes.

MAG EEN GOEDKOOP TELESCOOP ZIJN, IS TOCH MAAR VOOR EEN STER TE VOLGEN. OPENING EN BRANDPUNT SPELEN IN DIT GEVAL GEEN BELANG. WEL GOEIE RINGEN ZIJN BELANGRIJK. VRAAGT ZEKER OEFENING OM VLUG EEN HELDERE STER TE VINDEN DIE CENTRAAL TE PLAATSEN ZONDER DAT JE JE OBJECT IN DE ANDERE TELESCOOP VERPLAATST.

ZIE AREND
              3) Omdat ik geen seriŽle poorten op mn laptop heb moet ik usb-> serieŽl converters gaan gebruiken. Iemand ervaring met deze kabeltjes? Welke werken goed?

IK WERK MET SHOESTRING GUIDING, WERKT ZEERGOED EN WERKT OP IEDERE PC EN DE SOFTWARE IS PHD GUIDING. ( FREE SOFTWARE).
              http://www.store.shoestringastronomy.co ... cts_gp.htm
              http://www.stark-labs.com/phdguiding.html

GROETEN
              vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
              http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Je kunt bij autoguiden met gemak een volgkijker gebruiken met een brandpuntsafstand die de helft van de hoofdtelescoop is.
                Ik heb zelf een SN8 (brandpunt=812 mm) en autoguiden doe ik met een telelens van 400mm.
                Als de pixels van je guide camera even groot zijn als die van je camera denk ik dat je de brandpuntsafstand tot een vierde kunt reduceren (theoretisch zelfs tot 1/8 of 1/10).
                Groot voordeel is dat je een groter beeldveld hebt om een heldere ster in te vinden.
                Full WMN-member.
                GSO 8" f/8 Ritchey-Chrťtien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Werken...
                X