Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De ToUcam III

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De ToUcam III

Ik heb de Vesta Pro geanuleerd en de ToUcam III (SPC 900NC ) bij wehkamp besteld.

Dit zijn de specs:
    chip: CCD
    1,3 megapixel
    fotoresolutie 1240 x 960

Er zit hier een ingeboude zoom functie in, deze hoeft niet gebruikt te worden voor fotografie.
    Moet ik aan deze cam nog aanpasingen doen, behalve de adapter ??. En heeft er iemand ervaring met deze cam.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Natuurlijke beelden, ook bij weinig licht
    Hou er wel rekening mee dat als je in de maximale resolutie fotos maakt dat deze ze opslaat in geïnterpoleerde fotoresolutie : 1,2 MP (1280 x 960) mode. dit wil zeggen dat de maximale resolutie softwarematig is opgekrikt.

Ik ben zeer benieuwd hoe de cam werkt bij zeer weinig licht. Op de philips site specificaties: Minimale verlichting : < 1 lux !
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Sorry maar wat is 1lux ?

Commentaar

Lux is de eenheid voor lichtsterkte.

Daglicht heeft normaal 10.000 lux tot 20.000 lux
        een bewolkte dag: 1000 lux

bij schemering tot donker is dat al 1 lux

dus hoe donkerder het buiten of binnen is kan de spc 900nc < dan 1 lux aan. Dit wil zeggen dat de ccd gevoelig is voor licht.
        Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Re: De ToUcam III

Origineel geplaatst door ArieV
          Ik heb de Vesta Pro geanuleerd en de ToUcam III (SPC 900NC ) bij wehkamp besteld.

Moet ik aan deze cam nog aanpasingen doen, behalve de adapter ??. En heeft er iemand ervaring met deze cam.
          Hallo,

De beste cam die er is op dit moment !!

Ik heb hier 2 exemplaren. 1 origineel en eentje omgebouwd naar
          ASTSC1C voor langere belichtingtijden
          zie deze link http://www.astronomiser.co.uk/cams.htm
          Tevens heb ik die geflasht naar RAW-modus
          Ik ben er zeer tevreden over.

Als de cam zo van wehkamp komt zul je wel eerst de lens eraf moeten halen !! Maar ik denk dat je dat al had begrepen.

Gr. Dirk
          stellarvue 80 ED
          skywatcher 100ED
          8" Dobje
          2x Philips spc900NC
          dsi proII

Commentaar

hallo ik hen de Philips spc900NC en hij is super ik gebruik hem samen met IRIS ik heb zondeg filmpjes van 2 min gemaakt van saturnus
            en gestackd in registax telescope celestron C8 2x barlow ik viel van mijn stoel zo mooi is het resultaat in de software sluiterstijd een slag je naar recht versterking 50 tot 70% 5-10 fps helderheid midden kontrast laag
            gamma midden verzadiging midden je kan een beetje zoom doen bij goede hemel ben vergeten hoe ik fotos op het forum zet maar geloof me prachtig. 8)
            Alles komt goed

Commentaar

Zo de ToUcam III is binnen. Kluns dat ik ben heb ik de adapter op Terschelling laten bezorgen en niet hier in Westerlee, dus kan ik hem nog niet testen.
              Maar goed het weer zit ook even niet mee .

Commentaar

Ok nu wil ik even een nood adapter (filmrol) er op zetten om vanavond toch een poging te gaan wagen.

Maar nu hoe haal je het lensje er af. Bij mijn vorige kon ik hem er zo afdraaien alleen bij deze is dat niet het geval.

Commentaar

Ben heel benieuwd naar de eerste resultaten!!!!!
                  8" Skywatcher Newton (Imaging)
                  4" Skywatcher Achro (Guiding)
                  EQ6 Syntrek
                  Canon 350D / 400D (Baader mod.)
                  Philips SPC900 (Guiding)
                  DSLR Focus; DSLR Shutter
                  PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Ja ik zelf ook, maar zal nog wel even op zich moeten laten wachten ben ik bang. Toen ik het lensje er van af haalde (kapje voorzichtig lostrekken) dan kun je hem er zo af draaien. En de filmkoker met UV/IR filer plaatste. Viel het me op en dom van me dat ik daar niet aan dacht. Dat er een ledje mooi in de koker zelf schijnt. Die moet ik toch maar eerst uithalen. En wacht ook liever even tot ik terug ben op Terschelling (volgende week weer) om de adapter te kunnen plaatsen.

Commentaar

Ok ben weer terug op Terschelling en kreeg meteen een teleurstelling voor de kiezen. Het schroefdraad heeft de juiste diameter alleen is hij net iets te kort +/- 4mm.

Nu moet ik iets verzinnen om te zorgen dat hij wel gaat passen. Ik kon of de behuizing zelf aanpassen van de ToUcam III. Het printplaatje over zetten naar de behuizing van de ToUcam II als het gaat passen tenminste. Of zelf een behuizing fabriceren.

Of heeft iemand nog tips ??

Commentaar

Nou heb mijn eerste opnamen gemaakt met de ToUcam III, de adapter is aangesloten (later meer hierover).

De camera maakt opnames in MPEG niet in AVI dus kan ik ze niet even door Registax halen. Weet iemand hoe je moet omzetten van MPEG naar AVI ?

Commentaar

Aansluiten op virtualdub en dan file->capture avi gebruiken. Kun je alles precies instellen van resolutie tot fps en compressie en formaat. Ook kun je nog altijd de camera instellingen wijzigen via het menu.

Is gratis te downloaden op virtualdub.org ofzo.

Commentaar

ok bedankt !

Commentaar

Vergeet die Philips software die bij de camera zit héél erg gauw (dat is een tip voor IEDEREEN), en gebruik K3CCDTools. Een volledig gratis versie is gewoon te downloaden en stukken makkelijker in gebruik dan dat VLounge gedoe.
                              Daarnaast krijg je dan ook fatsoenlijke AVI's, wat je weer een hoop ellende, compressie en gedoe bespaart bij het bewerken.

En kijk eens op mijn website, als je dat nog niet gedaan hebt, over het verhaal van het ombouwen van de SPC900NC naar lange belichtingstijden. Staat onder D.I.Y. Niet alleen nuttig voor de LX mod, maar ook als je hem wilt ombouwen in een andere behuizing.

Vergeet het inbouwen van het SPC900 bordje in een oude ToUcam 740/740/840 behuizing ook maar: dat gaat met geen mogelijkheid passen.

Beste optie is om een plastic project kastje te kopen en de boel daar in te bouwen. Scheelt ook nog eens in de (lucht) koeling van de camera.

Groeten,

Matthias Meijer
                              10" LX200GPS UHTC
                              William Optics ZS-80FD
                              LXD75 montering

[url="http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm"]http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm[/url]

Commentaar

Werken...
                              X