Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Digiklem

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Digiklem

Beste mensen,

Ik was deze avond eens wat aan het surfen en kwam bij toeval het volgende tegen :

http://www.teleskop-service.de/VideoCCD ... igiklemmeL

Zo'n digiklem is ontzettend handig, aangezien ik met mijn digitale camera (Panasonic DMC-FZ30) foto's tracht te maken (moet er nog even inkomen! ). Ik heb hiervoor maar 1 oculair die ik er op kan schroeven, maar naast dit heb ik nog een aantal andere oculairen die er dus nie op kunnen.

Hebben hier meer mensen ervaring met zo'n digiklem, zodat je kunt bevestigen dat het daadwerkelijk werkt of dat het maar niets is..?

Zo ja, enig idee waar ik er redelijk goedkoop in NL aan kan komen?

Alvast bedankt

Ik heb er zo een(steadypix van Orion) en vind het tegenvallen. Niet eenvoudig voor projectie in te stellen en zeker niet geschikt voor een spiegelreflex.

Commentaar

Ik zou dan eerder de Baader Microstage kopen (staat iets onder de SteadyPix op die pagina van Teleskop Service). Deze kan ook achter 2" oculairs gehangen worden en is behoorlijk robuust. Bovendien heeft de Microstage draaiknoppen voor de horizontale en verticale as, dus best makkelijk af te stellen.. Maar ook deze is trouwens te klein voor een spiegelreflex.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Waarom is de Steadypix niet geschikt voor een spiegelreflex? Gaat de zaak dan doorbuigen?

Ik zou hem wel voor mijn compactcamera (Sony Cybershot) willen kopen, maar aangezien de lens daarvan naast het midden zit vraag ik me af hoe ik deze dan recht achter het oculair zou moeten krijgen.

Commentaar

Dat je lens naast het midden zit maakt niet uit. Ik heb zelf een steady pix en het werkt. Je moet alleen niet denken ff snel een fotootje te kunnen nemen.
          Ik zelf heb een oud pijpje van een barlow lensin de klem van de steady pix gemonteerd. Zo kan ik heel makkelijk oclairs verwisselen en beschadigen ze ook niet!
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

mij lijkt het een handig aparaat, maar voor de spiegelreflexgebruikers zijn er toch t-ringen en t-adapters?
            Telescoop: Celestron C9,25 Advanced GOTO CG-5

Commentaar

@ M15: Zou je kunnen uitleggen hoe je dat doet? Ik heb het inzicht blijkbaar niet.

Commentaar

Ik heb van een scopetronix barlow de lens eraf geschroefd. Dan heb je als het ware een 1,25" verlengbuisje.Het buisje van de arlow heb ik in de klem van de steadypix gedaan. Op de plek van het schroefje van de barlowbuisje heb ik in de klem van de stedaypix een gaatje geboord. Door dit gaatje past het schroefje van de barlow zodat je je oculairs kunt vaszetten. Je moet natuurlijk wel je camera wegdraaien als je een oculair wilt verwisselen.

Groet
                Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Lekker handig ...ik heb geen barlowlens en heb er ook geen behoefte aan. Dan maar een ander fototoestel. Ik wilde trouwens toch al upgraden.
                  Dusse...nu weet ik waar ik aan toe ben.

In ieder geval bedankt voor je uitleg, voortaan maar beter opletten wat ik koop.

Commentaar

ook makkelijk zelf te maken hoor:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=6958
                    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Makkelijk? Ik ben blond en heb twee linkerhanden.

Maar ik zal het eens op m'n gemak bestuderen. Leuk tijdverdrijf voor de zomeravonden misschien.

Commentaar

Had deze topic eigenlijk beter moeten lezen. Heb vandaag een steadypix gekocht uit de 'rommel bak' van Robotics op de instrumenten beurs. Net even uitgeprobeerd en is wel even afstellen voordat je een goede foto kan maken.

Heb er 45 euro (gebruikt) voor betaald terwijl ik nu zie dat hij voor 29 bij teleskope service (nieuw) te koop is. Ik was een beetje te kooplustig maar voel me nu wel een beetje genaaid.

Naja ben er zelf ingetrapt maar voelt niet lekker.
                        Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Dat meen je niet! da's (meer dan) de nieuwprijs!

Ach troost je, het overkomt ons allemaal wel eens. Maar niet gelijk verkopen hoor, eens komt het ooit weer van pas.
                          Hoe meer zooi, hoe leuker, da's ook wat waard.

Commentaar

Tja was al benieuwd naar de nieuwprijs bij Robotics maar kon hem niet vinden op hun site. Volgende keer zal ik wat beter vooronderzoek doen (maarja hoe doe je dat bij impuls aankopen) en zeker beter opletten voordat ik mijn geld nog eens hun kant opschuif.

Ach ik ga hem zeker wel gebruiken hoor. Gisteren al gedaan trouwens met mijn shorty barlow en nieuwe 5mm TMB planetary, steadypix en Powershot A530 was het wel even zuchten en steunen voor mijn arme EQ1 montering. Resultaat was niet echt fantastisch maar dat verbeterd nog wel na wat prutsen.
                            Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Misschien is 5mm ook net iets te hoog gegrepen?

Commentaar

Werken...
                              X