Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Tijdopname maken met 350D

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Tijdopname maken met 350D

Ik heb gisteravond geprobeerd om met mn spiegelreflex 350d een tijdopname te maken.
    Alleen het probleem wat ik tegenkom is het scherpstellen.
    Op de AF stand, kan die niet scherpstellen. Doe ik het handmatig op MF dan kan ik nog niet zien of het wel scherp is. En het resultaat is dan ook onscherp.
    Mijn vraag aan jullie is dan ook; hoe doen jullie dat???

P.s: Gisteren tijdens het proberen was ik bezig met het fotograferen van Venus.
    Terwijl m'n camera op Venus gericht was, zag ik in de buurt van Orion een prachtige "vallende ster" met een tjah hoe zeg ik dat, een groot vuurspoor erachteraan. De tijd weet ik niet meer goed maar ongeveer 20: 45 denk ik. Wie heeft hem nog meer gezien?

Re: Tijdopname maken met 350D

Origineel geplaatst door Wolfje
    Alleen het probleem wat ik tegenkom is het scherpstellen.
    Op de AF stand, kan die niet scherpstellen. Doe ik het handmatig op MF dan kan ik nog niet zien of het wel scherp is. En het resultaat is dan ook onscherp.
    Mijn vraag aan jullie is dan ook; hoe doen jullie dat???

Zet je lens op het oneindig teken en dan zou het goed moeten gaan.
    Groet, Jan

Commentaar

Op de standaard kit-lens van de 350D zit helaas geen oneindig-teken. Je zult het op het gevoel moeten doen. Je kunt hem ook laten autofocusen op een felle ster zoals Sirius (de ontspannerknop half indrukken) en dan hem weer op handmatig zetten, dan staat ie als het goed is redelijk scherpgesteld en kun je toch een lange en scherpe opname maken.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik weet niet hoe goed jouw Engels is maar op deze site wordt uitgebreid ingegaan op focuseermethoden voor een DSLR bij het maken van astrofotos. Het gaat grotendeels over fotografie met een DSLR door een telescoop maar ook gewone fotolenzen komen aan bod.

Commentaar

Wat je zou kunnen doen is dcamera overdag op wolken scherpstellen .
          Daarna de lens markeren zodat je die instelling kan herhalen .

Commentaar

Oke, ik zal de volgende keer eens even wat anders gaan proberen. Ja ik heb zelf de kitlens maar ik heb momenteel ook een 24-105 lens te leen. Daar zit wel die oneindig teken op, maar toch kreeg ik de foto's niet scherp. Maar ik denk dat ik hem ook niet op 24 mm had gezet. Misschien was dat de fout.

Commentaar

scherpstellen is lastig ik had eerst een olympus e500 met hoekzoeker ging wel redelijk
              na een paar testfotoos
              maar ben toch overgestapt naar de e330 met live view
              ik vind het heerlijk werken
              stellarvue 80ED op CG5gt en eq5 (gemod)
              6" orion imager newton
              atik 16ic-s b/w
              sc3 b/w cam
              lvi guider

Commentaar

Het oneidig teken is meestal niet betrouwbaar, ook visueel scherpstellen niet, want het oog is in staat om 3% van de onscherpte te corrigeren (uit dit word-document), betrouwbaardere methoden zijn die besproken worden op de website die ik aangaf.

@ mods kan dit niet beter onder astrofotografie ipv waarnemen ?

Commentaar

Origineel geplaatst door Parsec
                  Zet je lens op het oneindig teken en dan zou het goed moeten gaan.
                  Origineel geplaatst door skywatcher
                  Wat je zou kunnen doen is dcamera overdag op wolken scherpstellen .
                  Daarna de lens markeren zodat je die instelling kan herhalen .
                  Probleem met deze methoden is dat de scherpstelling wijzigt door temperatuurschommelingen.

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.
                  http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

@ mods kan dit niet beter onder astrofotografie ipv waarnemen ?
                    Done .

Probleem met deze methoden is dat de scherpstelling wijzigt door temperatuurschommelingen.
                    Klopt maar gezien er hier over groothoeklenzen gesproken wordt zal het verschil niet al te groot zijn .

Commentaar

Werken...
                    X