Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

135mm F/2.0 lens

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

135mm F/2.0 lens

Ik kreeg zojuist een pakketje binnen met m'n nieuwe samyang 135mm F/2.0 lens. Natuurlijk zit het weer nog even tegen maar ik hoop 'm zo snel mogelijk op de nachtelijke hemel te kunnen testen.

Tot nu toe schoot ik m'n opnames (naast de 66mm F/6 ED) met een canon 100mm f/2 maar die lens is optisch niet zo geschikt gebleken voor astrofotografie. Het (infra)rood focuspunt ligt niet gelijk met blauw en groen dus ik heb met die lens flinke rode halo's wanneer ik met een gemodificeerde camera opneem.
    Dit model van Samyang is nog niet zo lang op de markt, maar volgens vroege berichten is deze optisch wat beter dan de (erg goede) canon 135mm F/2 L en komt zelfs in de buurt van de zeiss 135mm F/2 APO.
    Na het plaatsen van de bestelling las ik deze review waar naast scherpte enz ook gekeken wordt naar Coma en diverse abberaties (voor ons nuttig) en uit die test komt deze lens erg goed naar voren: http://www.lenstip.com/442.1-Lens_re....0_ED_UMC.html
    Daarnaast is 't een geweldige portretlens, fijn voor m'n andere hobby.

Het beeldveld is lekker wijd (dit is op full frame, op aps-c uiteraard wat krapper)

Het is een flinke jongen, zelfs op m'n canon 5d mark 2. Deze combo weegt zo'n 1800 gram dus dat is nog wel te tillen voor m'n iOptron skytracker (max 3,5kg).
    In combinatie met het relatief wijde beeld en de hoge beeldkwaliteit bij F/2.0 verwacht ik dat dit een mooie vakantie astro-lens wordt.
    Hopelijk is dit de 67mm F/2 ED waar ik naar op zoek was

Wanneer ik voorbeelden heb zal ik ze hier plaatsen.

Lijkt me een zeer fijne lens. Kijk hier maar eens http://www.astrosurf.com/ubb/Forum2/HTML/041166.html Op FF heeft de lens wel nogal last van vignettering, maar een beetje afstoppen zal dit enigszins verhelpen en de scherpte ten goede komen. Ik wil 'm ook gaan kopen over een tijd, maar dan voor m'n Nikon D5100/D3200.

Commentaar

Nou, eindelijk is 't hier helder, dus hij staat nu buiten. Met de 450Da op de ioptron skytracker.
      Eerste wat me opvalt is hoe ontzettend lichtsterk F/2 is, oke 't is nog niet echt donker maar met 1 minuut op iso 400 zit ik met 't histogram al tegen de rechterkant. (Ofwel; overbelicht)

Later meer!

Edit: ohja nog iets, focussen op sterren is met cameralenzen meestal erg lastig. Dit omdat die puntlichtbronnen met zo'n klein diafragma gewoon niet te zien zijn. Deze heeft een lensopening van 67,5mm dus focussen met bahtinov masker en live view gaat prima!

Commentaar

Nu 't volledig donker is ben ik wat opnamen van 3 minuten op iso 800 met diafragma f/2 aan 't maken met het idas lps-p2 clip-in filter. Op 't schermpje ziet 't er alvast goed uit :-)

Commentaar

Waar blijven de foto's!!!?

Erg benieuwd naar het resultaat, Samyang maakt opmerkelijk mooie lenzen voor het geld dat ze er voor vragen.

Commentaar

Hier alvast een 100% vergroting van 't centrum van 't beeld met de uiterste hoeken van het 12mpix aps-c beeld er in geplakt.
            Dit is dus met de lens op F/2, helemaal open. Sterren zijn niet helemaal rond door matige pooluitlijning.

Nog eentje, hier zie je dat focussen op F/2 wel goed moet gebeuren, als je er naast zit heb je groene of rode halo's:
            Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/15397-roen" > roen; 20-07-15, 14:26.

Commentaar

Nog even sleutelen aan de permissies: "This photo is private. Oops! You don't have permission to view this photo."
              Esprit 100ED F/5,5 Super APO Triplet op AZ-EQ5 GT Mount. Canon EOS 6D
              Knight Observatory Tomar. https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/

Commentaar

Is 't zo beter?

Commentaar

Origineel geplaatst door roen Bekijk bericht
                  Is 't zo beter?
                  Ja, nu werken de links goed.
                  Dat ziet er uit als een hele goede lens, dit is uitzonderlijk scherp in de hoeken voor een F2.0 ! ( Mijn Canon EF 200mm F2.8L II USM is een stuk duurder, wordt gezien als prima voor astrofoto's, maar is slecht in de hoeken bij F2.8 en pas redelijk bij F4.0 )
                  De foto zelf komt nog contrast te kort maar dat lijkt me een kwestie van bewerken.
                  Esprit 100ED F/5,5 Super APO Triplet op AZ-EQ5 GT Mount. Canon EOS 6D
                  Knight Observatory Tomar. https://www.flickr.com/photos/kees-scherer/

Commentaar

Ziet er heel mooi uit voor F2!
                    Er lijkt een kleine tilt in het focusvlak te zitten, van boven naar onder. Een van de dingen die je wel over Samyang leest is dat er van exemplaar tot exemplaar verschillen in de uitlijning van de lenzen kan zitten.

Ik denk dat ik deze lens aan mijn verlanglijstje toevoeg!

Commentaar

Ik heb die tilt ook bij andere lenzen gezien, waarschijnlijk zit dit in m'n camera.
                      Ik zal de volgende heldere avond eens met een andere camera proberen en een diafragmamaskertje maken.

Origineel geplaatst door KeesScherer Bekijk bericht
                      De foto zelf komt nog contrast te kort maar dat lijkt me een kwestie van bewerken.
                      Inderdaad, dit is rechtstreeks uit een enkele raw file geknipt.
                      Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/15397-roen" > roen; 20-07-15, 14:25.

Commentaar

Dit is inderdaad wel een interessante lens. Hoe is de set bevestigd/ondersteund? Via de camera of lens of beiden?

Commentaar

Dat is een lekkere binnenkomer zeg! Goede reclame!
                          De getoonde opnames zijn beide op F/2? Netjes hoor, de sterren zijn voor zover ik kan beoordelen op de iPad prima puntjes, zelfs in de hoeken. Vignettering zie je natuurlijk pas goed als je flink gaat stretchen, maar daar lijkt deze opname weinig last van te hebben.
                          Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Alle foto's die ik op het web ben tegengekomen tonen geen speciale ondersteuning van de lens. Maar het is maar 135 mm, dus voor doorhangen hoef je niet zo snel bang te zijn. Het is echter wel een zware lens, 830 gram volgens de info op het internet.

Commentaar

De evryscope maakt b.t.w. gebruik van deze lens.

http://evryscope.astro.unc.edu/

Ik heb wel net als RCS het vermoeden dat er flink wat collimatieverschil tussen individuele lenzen kan zitten en je misschien gebruik zal moeten maken van de wet koop op afstand voordat je een goed exemplaar hebt.

Commentaar

Werken...
                              X