Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

eindelijk de dsi werkt

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

eindelijk de dsi werkt

he, he, eindelijk heb ik mijn dsi aan de praat

duude ff maar hij werkt. nu nog mooi weer.

mijn 1e en 2e foto.

maar ik zie dat de ccd-chip vuil is.

hoe kan ik deze schoon maken?

mag dat gewoon met aclohol???

The sky is not the limmit.

te koop Bresser messier 150/1200 f8.
    met statief + volgmotoren.

maar ik zie dat de ccd-chip vuil is.

hoe kan ik deze schoon maken?
    Ja goede vraag, die van mij is ook vuil.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Veel zonnevlekken!

Commentaar

Ik tel er 43
        Bresser Hunter 10-30x50
        Bresser Skylux 70/700

Commentaar

De CCD van de ToUcam mag je met Glasex en een wattenstaafje schoonmaken omdat er een dekglaasje op zit...
          Of dat bij de DSI ook mag durf ik niet met zekerheid te zeggen Henry.

Hoe staat het met de kleine??
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

De sensor van mijn digitale spiegelreflex maak ik in eerste instantie gewoon schoon door met een blaasbalgje het stof er af te blazen. Dat zou je ook met je DSI kunnen doen lijkt me. Als dat niet lukt dan gebruik ik een droog sensorswab vegertje en als zelfs dat niet helpt een sensorswab vegertje met een paar druppels eclipse vloeistof. Waar je voor op moet passen is dat je het dekglaasje, of bij een digitale spiegelreflex-camera het IR-sperfilter niet bekrast want dat zou je nog wel eens terug kunnen zien op je opnames. Gewone wattenstaafjes zijn te hard en bovendien laten die stofdeeltjes achter op je sensor die je er nu juist af wilt hebben. Die sensorswabs zijn nogal duur, maar wel zacht en pluizen niet. Verder droogt de eclipsevloeistof streeploos op, of dat met glassex ook zo is weet ik niet. Zelf schoonmaken is overigens wel voor eigen risico, je kan het ook door de fabriekant van de digitale spiegelreflexcamera laten doen maar dat kost veel tijd en geld en of dit ook met je DSI kan weet ik niet.

Sensorswab en eclipse vloeistof is ook gewoon in Nederland te koop bij een goede fotozaak of hierop internet.

Commentaar

Ik weet niet of je een filter op zo'n DSI kunt schroeven, maar dat houd natuurlijk ook mooi het stof (en vocht) van je sensor. Ik las dit net als tip op een Brits forum.

Commentaar

DSI

Bij de LPI op de sterrenwacht hebben we ook een filterje (UV/IR) op de cameratje zitten, deze beschermd ook de sensor tegen stof. Ik denk dat zo'n filtertje ook op de DSI kan worden gemonteerd omdat de schroefdraad aan de binnenkant dezelfde diameter heeft als de LPI. Misschien dat een UV filterje kunt kopen via de fotozaken of internet.

Veel succes!
                clear skies !!!!

Commentaar

Werken...
                X