Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Saturnus met de webcam

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Saturnus met de webcam

Ik krijg het maar niet voorelkaar om saturnus met de cam te filmen.

Ik gebruik een ToUcam II 820k zonder CMOS en CCD chip maar met een andere. Nu weet ik niet of mijn cam dan wel geschikt is voor fotografie van planeten.
    Ik gebruik voor opname en belichtingen gewoon de standaart programma van de cam (mischien dat het hier aan ligt).

Zo ga ik tewerk om te filmen:
    Zet saturnus in mijn zoeker,
    Doe een 6mm oculair er in en zet hem in het midden van mijn beeldveld,
    Doe daarna de cam er in en ga volgen, en met de belichtingen spelen, maar geen resultaat, nada ik krijg niks in beeld. Zelfs niet op volle belichting en versterking van het signaal.

Zou graag hulp willen ontvangen of tips, want zit te denken dat ik een andere cam moet kopen .

Thanks !
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Saturnus beter centeren en scope scherpstellen voor de webcam .
    Daarom is het dus goed van die dingen overdag ook eens te proberen .

Commentaar

Dus als ik je goed begrijp, maakt het niets uit wat voor een cam gebruikt wordt om saturnus te filmen. En hoe bedoel je met scherpstellen voor de cam ?.

Commentaar

Ik ben een complete noob,maar ben wat info aan het verzamelen omtrent het filmen met de webcam/telescoop.
        Een van de 1e dingen die je tegenkomt is dat je juist geen occulair moet gebruiken,of heb ik het nu weer mis?

Commentaar

Ariev van het moment dat je de webcam in de focuser steekt moet je opnieuw scherpstellen .
          Die dingen zijn niet parfocaal met oculairs , je zal dus de focuser naar binnen moeten draaien .
          Overdag kan je die dingen uittesten omdat je teminste ziet wat je doet , maar ook omdat je dan grotere objecten kan kiezen voor te oefenen .
          Denk eraan dat de planeten nog altijd kleine objecten zijn aan de hemel .
          Het vergt dus enkele pogingen om die in beeld te krijgen en scherp te krijgen .

Commentaar

Origineel geplaatst door Rolf
            Ik ben een complete noob,maar ben wat info aan het verzamelen omtrent het filmen met de webcam/telescoop.
            Een van de 1e dingen die je tegenkomt is dat je juist geen occulair moet gebruiken,of heb ik het nu weer mis?
            Filmen met oculair kan , maar in dit geval is dat niet van toepassing .
            Het oculair is in dit geval gebruikt om de kijker te richten en daarna verwisseld door de webcam .

Commentaar

ArieV,

Probeer dit:
              1. Geen oculair of lensje van de webcam maar direct achter je telescoop
              2. Overdag proberen of je met in- en uitzoomen iets op je beeld krijgt.

Dit moet lukken. Krijg je iets op je beeld dan lukt dat met saturnus ook. begin met prime focus want oculairprojectie vergt een preciese lineaire opstelling. Speel met je waarden van beeldversterking (gain) en je sluitertijd (meestal 1/25 voor planeten).
              groet,
              Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Ik heb het overdag al meerdere malen gebrobeert en kan zonder problemen alles in beeld krijgen tijdens in en uitzoemen.

Alleen ik dacht doordat saturnus nu eenmaal niet zo fel is als saturnus hij dus te weinig licht reflecteerd om opgevangen te worden.
                Maar goed ik zal dan maar even een ander prog. downloaden voor belichtingen en zo, want ik kan niet op waardes belichten zoals je aangeevt. Welke prog. zijn hiervoor geschikt ( dacht zelf aan K33CD tools.

Commentaar

Ik heb K3ccd tools gedownload.

Als ik hem opstart krijg ik een beeld te zien van mijn cam linksboven. In dat scherm staan waardes bovenste waarde varieert van 125 tot 130 en de onderste waarde van 75 tot 100.

Maar hoe krijg ik hem dan in de waardes die jullie stellen 1/25 en waar staat dit eigenlijk voor ?.

Overdag gaat het nu goed, kan mooi scherpstellen op eigenlijk alles wel wat ik wil.

Commentaar

Voor het imagen gebruik ik q-focus erg makkelijk in gebruik en alles wijst zich eigenlijk vanzelf, een echte aanrader
                    "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Officieel is het QCFocus (anders krijg je niet veel bij Google...) en ik gebruik dat ook.
                      Voor het instellen van de sluitertijden zit ook in QCFocus, net zoals alle andere programma's, een button om die in te stellen.
                      Ik vermoed dat het geheel bij jou te donker staat en out of focus. Dan zie je werkelijk niets.
                      Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Ik denk het ook, en daarnaast heb je een CMOS sensor. Die is een stuk minder gevoellig dan de CCD van de ToUcam Pro.
                        Als Saturnus uit focus is krijg je niets te zien omdat het beeld niet helder genoeg is... Dus inderdaad overdag proberen en geen bralow gebruiken totdat je het zonder barlow onder de knie hebt...

Je belichting kan je aanpassen door op het fotocameraatje te drukken midden-boven in je beeld.
                        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

He Patrick

Dat van het fotocameratje dat snap ik, alleen snap ik niet de waardes van 1/25.
                          Zoals ik al zij lukt het me overdag prima nergens problemen mee.

Maar goed morgenavond wil ik het weer proberen, en ik stop niet eerder dan het me zal lukken. Ik neem al julie tips ten harte en zal ze uitproberen. Het gaat me lukken morgen !!

Commentaar

De waarde van 1/25 slaat op de "sluitertijd" van het individuele beeldje.
                            De CMOS (in jouw geval) wordt dus na 0,04 seconde belichting uitgelezen.
                            Dit is de langste belichting die met een standaard Webcam kan.
                            Daarnaast kun je het aantal frames per seconde instellen. Dit is het aantal belichte beeldjes per seconde dat naar de PC wordt verzonden.
                            Dit zijn er 5, 10, 15, 20, 25. Kies niet een te hoge waarde, de beeldjes worden dan minder scherp doordat ze meer gecomprimeerd moeten worden.

Dan: het opzoeken van Saturnus.
                            Nu is Saturnus vrij lichtzwak. Je zult dus ook moeten beginnen om de gain (versterker) op maximaal te zetten. Ik heb bij F20, (met barlow dus) 1/25 sec en de gain op maximaal te maken met een zwaar overbelichte Saturnus. Ik zet de gain, nadat ik Saturnus heb gevonden, dan ook op halverwege of nog iets minder.
                            Omdat jij een CMOS hebt ipv een CCD, zul je vermoedelijk wel de gain verder open moeten zetten. Hoe hoger jouw F waarde, hoe langer je moet belichten of hoe meer je moet versterken. Begin dus met een telescoop zonder barlow of oculair en plaats de CMOS direct in het primaire brandpunt.

Om saturnus te vinden hanteer ik de zelfde methode als jij, Saturnus midden in het oculair bij 200x, zenitprisma + oculair verwijderen en dan de webcam rechtstreeks er in, dus zonder oculair er tussen.
                            Voor de webcam heb ik soms wel, soms niet een barlow geplaatst.

Nog een laatste tip: probeer eens te webcammen op de maan!
                            Die is veel groter en veel helderder. Scherpstellen kan in eerste instantie op de rand van de maan. Ik heb bij het opzoeken van de maan de webcam altijd alles op volledig automatisch staan. Voor dat ik ga filmen regel ik dat bij. Ik moet dan de belichting vaak korter zetten en de gain lager, meestal tot nul.

Suc7, Bert
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Nou helaas Saturnus is me weer niet gelukt, maar Venus wel zie topic in eigen beeldmateriaal.

Als ik mijn resultaten zo vergelijk die ik heb behaald tot nu toe van de maan en dus Venus, en mijn oefen materiaal. Dan kom ik toch op het besluit om deze cam te wiselen voor een ander beter type.
                              Ik zit te denken aan de Nextimage van Celestron. Dit lijkt me een goed middel voor planeet fotografie.

Commentaar

Werken...
                              X