Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

maansverduistering fotograferen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

maansverduistering fotograferen

Beste,

Wat zijn de beste instellingen voor je camera, en met welke accessoires zou je deze het best kunnen fotograferen?
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Of het de beste zijn, is betwistbaar na vergelijking met anderen. Maar, Ik ga het (als het wolk en wind vrij is) proberen via oculair projectie, brandpunt afstand: ~oneindig, sampling: single point, Exposure value: -2..0 ev.

Success ... en anders morgen oefen, heb je Saturnus ook als je mazzel hebt.
    Tja ... dit weekend ... gaat naar de Maan ;-)
    Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Barry, ik heb net de maan zitten fotograferen (zie topic over Saturnus-bedekking), bij mij zijn ze best geslaagd als ik het hoogste diafragma kies en natuurlijk een zo kort mogelijke sluitertijd.

Hier een foto die ik gisteren heb gemaakt op F8.0 met als sluitertijd 1/100 sec en 12x zoom en eentje die ik net heb gemaakt met dezelfde instellingen. Bij de eerste ben ik vergeten 'm van ISO 400 af te halen.

Succes!

Commentaar

Re: maansverduistering fotograferen

Origineel geplaatst door b@rry
        Beste,

Wat zijn de beste instellingen voor je camera, en met welke accessoires zou je deze het best kunnen fotograferen?
        B@rry, bij benadering:
        Uitgaande van iso 50 F8 volle maan 1/125; halve maan 1/60; kwartier 1/30; dunne sikkel 1/8. bij iso 100 2x zo kort, bij iso 200 4x zo kort etc.

Commentaar

Dit hangt helemaal af van je telescoop (F-waarde) en de gebruikte camera en manier van fotograferen (oculairprojectie of prime focus).

Volgens mij kan je hier nooit een standaard antwoord op geven. Het beste wat je kan doen is steeds meerder opnames maken met verschillende sluitertijden, een rijtje maken van 5 of 10 foto's Houd er rekening mee dat de maan heel snel overbelicht, onderbelichte foto's zijn makkelijker te corrigeren dan overbelichte. Tenslotte als je camera de mogelijkheid biedt om in RAW te schieten doe dat dan, hierdoor kan je achteraf nog veel corrigeren aan de belichting. en ja hoe meer de maansverduistering verdort, des te minder licht zal je hebben, dus kan of moeten de sluitertijden langer worden lijkt mij. Werk ook met een zo laag mogelijke ISO dat levert minder ruis (tenzij je niet kunt volgen en de sluitertijden meer dan 0,5 sec worden dan kan je beter wel hoger ISO-waarden kiezen omdat je anders onscherpe foto's krijgt door de verplaatsing van de maan.

Misschien zijn er nog meer tips, mar dit is wat mij zo te binnen schiet.

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker

Volgens mij kan je hier nooit een standaard antwoord op geven.
            Doe ik ook niet, lees: 'bij benadering'.

Commentaar

Op deze pagina kan je het vinden, er staat een formule in om het uit te rekenen.

http://users.skynet.be/tranquillity/HOOFDSTUK%206.htm

Commentaar

Let wel op: de maan heeft tijdens de totaliteit maar een magnitude van -2,7. Dus een korte sluitertijd is niet echt aan te raden.

Commentaar

Werken...
                X