Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

astrofotografie en registaxvraag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

astrofotografie en registaxvraag

Stel je maakt een filmpje met een eenvoudige digitale camera en je hebt geen volgsysteem,kan je in Registax van al die beeldjes dan toch een scherpe(re) afbeelding krijgen?

Ik heb begrepen dat als je onder de 15 seconden belichtingstijd blijft de sterren niet als streepjes afgebeeld worden,klopt dat?

En is belichtingstijd hetzelfde als filmtijd.

Dat was het....
    Alvast bedankt
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Stel je maakt een filmpje met een eenvoudige digitale camera en je hebt geen volgsysteem,kan je in Registax van al die beeldjes dan toch een scherpe(re) afbeelding krijgen?
    Ja , registax heeft inderdaad de mogelijkheid om om een detail of object op de frame te tracken tijdens het stacken .
    Wel gaat dit stacken achteraf een artifact achterleten aan de randen van de foto , maar die kan je gewoon croppen .
    Ik heb begrepen dat als je onder de 15 seconden belichtingstijd blijft de sterren niet als streepjes afgebeeld worden,klopt dat?
    Dit hangt af van het gebruikte brandpuntsafstand .
    Hoe langer die is hoe korter je moet belichten om sterrenstrepen te voorkomen .
    Je kan zo bijvoorbeeld 30 seconden belichten als je een 18mm objectief gebruikt op een DSLR die naar het zuiden gericht staat .
    Als de camera naar t noorden gericht staat kan je iets langer belichten .
    En is belichtingstijd hetzelfde als filmtijd.
    Nee , Belichtingstijd is de tijd dat de sensor of film is blootgesteld aan het licht ,of zoals wij zeggen dat de camera open staat .
    Filmtijd is de tijd dat je filmt .
    Per tijdseenheid zal de camera X aantal keer open gaan , dit wordt uitgedrukt in fps oftewel frames per seconden .
    Je maakt dus zogezegd x aantal foto's per seconden .
    Die foto's moeten dan ook nog een juist belicht worden , hie speelt belichtings tijd mee .
    Als je dus bijvoorbeeld 10FPS 1/125 sec leest betekend dit dat de camera 10 frames per seconden maakt met een belichting van 1/125 sec per frame .

Commentaar

Dat komt doordat de omwentelingssnelheid daar het kleinst is,klopt dat?

Restvraag: wat is croppen

mvg

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
        Dat komt doordat de omwentelingssnelheid daar het kleinst is,klopt dat?

Restvraag: wat is croppen

mvg
        Ha op zo'n vraag heb ik weken gewacht.

Vraag 1........ Ja.

Vraag 2........ zie het als dat je een "lijstje" wat om je object heenlegt en alles wat daarbuiten valt "knip" je er a.h.w. af.

Zie voorbeeld hieronder let niet op de kwaliteit..
        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
        Auteur:Ik

Commentaar

Meld er wel even bij dat croppen niet hoeft te betekenen dat het gecropte gedeelte groter word. Sterker nog, dat gebeurt zelden omdat je, zoals je zelf al opmerkt, dan kwaliteitsverlies lijd. Klein schoonheidsfoutje dus in je voorbeeld als ik zo vrij mag zijn. Als je cropt snijd je dus gewoon het gedeelte uit wat je nodig hebt.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ja ,dit zijn taaie vragen voor jullie. :boring:

Het is mij duidelijk.(De antwoorden bedoel ik).

En wolkewietje ,je hoeft je niet te verontschuldigen hoor.Ik héb niet eens een scopie waar ik ook maar één foto mee kan maken die kwalitief wat minder is.Ik vind ze mooi,maar....ik vind inderdaad het wel een schoonheidsfoutje in je antwoord.

Oh,nog éééén vraagje dan:
            Met een wedge kan je uitlijnen op de poolas,maar je moet dan nog wel volgen?Danwel X,Y of roterend om de poolas.Eigenlijk een veredeld statief of begrijp ik dat verkeerd uit alle sites die ik heb uitgespit?

Commentaar

En wolkewietje ,

<knip>

....ik vind inderdaad het wel een schoonheidsfoutje in je antwoord.
              Dat deed ik expres, ik wilde je niet gelijk teveel overspoelen met moeilijke termen.
              Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
              ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
              Auteur:Ik

Commentaar

Oh,nog éééén vraagje dan:
                Met een wedge kan je uitlijnen op de poolas,maar je moet dan nog wel volgen?Danwel X,Y of roterend om de poolas.Eigenlijk een veredeld statief of begrijp ik dat verkeerd uit alle sites die ik heb uitgespit?
                Een wedge werkt azimutaal (van links naar rechts, van boven naar beneden) en dient dus via beide assen te volgen. Een wedge is een montering, en geen statief.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Een wedge is geen montering. maar een hulp middel om je azimutale kijker( vork montering) paralactisch te maken. zo kan je wel aan lange belichting fotografie doen zonder rotatie.

Commentaar

De wedge wordt op de montering geplaatst en hier wordt de kijker met vorkmontering weer op bevestigt.

Commentaar

Duidelijk.

Hartelijk dank voor jullie uitleg.

Tot de volgende vraag!

Commentaar

Werken...
                      X