Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Astrofotografietechnieken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Astrofotografietechnieken

Prime focus, hoe gaat dit in zijn werk? Ik snap dat je de camerabody door middel van 1 of meerdere verbindingsstukken in het primaire brandpunt van je telescoop plaatst, maar wat zijn de gevolgen? Maak ik zo van mijn telescoop een vaste lens van 820mm? Dit zou betekenen dat ik altijd met dezelfde vergroting werk, of zijn er technieken die mij in staat stellen toch nog verder te vergroten bij deze opstelling? Kan ik bijvoorbeeld een 'normale' lens tussen body en telescoop plaatsen of krijg ik zo nooit een scherp beeld?

Verder heb ik een vraag over fotograferen achter het oculair. Is dat soms de manier waarop ik eventueel met verschillende vergrotingen kan werken, of komen hier weer andere nadelen de hoek om kijken? Of, ook een rijzende vraag, is dit alleen geschikt voor fotografie van heldere objecten zoals de maan? Er bestaan 'houders' die ik aan de telescoop kan bevestigen zodat mijn camera stabiel achter het oculair hangt. Zijn deze stevig genoeg voor lange belichtingstijden (en zijn ze universeel)?

Piggyback vind ik het meest begrijpelijke concept. Ik zit er aan te denken zelf een constructie te maken waarbij ik de camera op de telescoop te bevestigen. Heeft men hier nog tips voor?

Aanradingen qua materiaal zou mij ook op weg helpen. Internet is fijn, maar eerlijk gezegd word ik een beetje gek van links doorspitten waar pas vanaf een bepaald stadium dingen worden verteld of waar helemaal niks staat over hetgeen ik zoek terwijl we hier een geweldig forum hebben. De eerste overzichterlijke en aanzienelijk complete site met materiaal moet ik nog vinden.

Genoeg vragen dus. Om een drietal vragen voor te zijn; Ik heb 127mm F/6,5 Achromaat, een Canon EOS 400D en een EQ-5 met één motor.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

(en nu stop ik :P )
    <embed id="VideoPlayback" align="middle" type="application/x-shockwave-flash" src="http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=-9042465688783964548&hl=nl" quality="best" bgcolor="#ffffff" scale="noScale" salign="TL" FlashVars="playerMode=embedded"> </embed>
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Re: Astrofotografietechnieken

Origineel geplaatst door Steem
      Prime focus, hoe gaat dit in zijn werk? Ik snap dat je de camerabody door middel van 1 of meerdere verbindingsstukken in het primaire brandpunt van je telescoop plaatst, maar wat zijn de gevolgen? Maak ik zo van mijn telescoop een vaste lens van 820mm? Dit zou betekenen dat ik altijd met dezelfde vergroting werk, of zijn er technieken die mij in staat stellen toch nog verder te vergroten bij deze opstelling?
      Klopt. Altijd dezelfde vergroting, tenzij je er een barlow tussen doet. Maar dan wordt je belichtingstijd 2x zo lang.

Kan ik bijvoorbeeld een 'normale' lens tussen body en telescoop plaatsen of krijg ik zo nooit een scherp beeld?
      Ja kan. Trouwens, da's wel lastig met de standaardlens die bij de 400D zit want die is erg lang waardoor het moeilijk is om de camera achter het oculair te krijgen. Dat lukt met mijn 350D in ieder geval niet.

Verder heb ik een vraag over fotograferen achter het oculair. Is dat soms de manier waarop ik eventueel met verschillende vergrotingen kan werken, of komen hier weer andere nadelen de hoek om kijken? Of, ook een rijzende vraag, is dit alleen geschikt voor fotografie van heldere objecten zoals de maan? Er bestaan 'houders' die ik aan de telescoop kan bevestigen zodat mijn camera stabiel achter het oculair hangt. Zijn deze stevig genoeg voor lange belichtingstijden (en zijn ze universeel)?
      Ja er bestaan houders zoals de Orion SteadyPix of Baader Microstage. Beide zijn echter te klein om de 350D met standaardlens achter het oculair te krijgen. Ik ken geen andere alternatieven. Zonder lens op de camera achter het oculair kan ook trouwens maar dat is wel erg lastig want je moet hem dan exact recht er achter zien te krijgen en je ziet allerlei beeldkrommingen en dergelijke.

Piggyback vind ik het meest begrijpelijke concept. Ik zit er aan te denken zelf een constructie te maken waarbij ik de camera op de telescoop te bevestigen. Heeft men hier nog tips voor?
      Heb je hiervoor geen bevestiging op je buisringen? Mijn newton heeft op de buisringen een standaard bevestigingsschroef voor een camera. Je 400D heeft een standaardschroefgat aan de onderzijde die je hiervoor kunt gebruiken.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Super Nop, enorm bedankt. Dat zijn twee vliegen in één klap. Wat betrefd piggyback ben ik er ook wel bijna uit (dankzij Roel). Gewoon een losse panhead kopen en die op de telescoop of direct op de montering plaatsen. Maar er zit geen schroefdraad in mijn buisringen dus even zien wat voor een constructie dat word.
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
          Kan ik bijvoorbeeld een 'normale' lens tussen body en telescoop plaatsen of krijg ik zo nooit een scherp beeld?
          Ja kan.
          Toch niet zonder oculair of Barlow?
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Heb je hiervoor geen bevestiging op je buisringen? Mijn newton heeft op de buisringen een standaard bevestigingsschroef voor een camera. Je 400D heeft een standaardschroefgat aan de onderzijde die je hiervoor kunt gebruiken.
            Nee helaas heb ik die niet. Dus daar moet ik wat op bedenken. Roel kwam hier mee aanzetten. Dat zou een mooi oplossing zijn waarmee ik al vele kanten uit kan.

Nop, zou je het mij zo makkelijk willen maken te vertellen welke onderdelen dat precies zijn (t-ring, oculairinsteekdingus en verlengstuk)? Ik heb dezelfde camera dus dat moet dan precies goed zijn.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Nee helaas heb ik die niet. Dus daar moet ik wat op bedenken. Roel kwam hier mee aanzetten. Dat zou een mooi oplossing zijn waarmee ik al vele kanten uit kan.

Nop, zou je het mij zo makkelijk willen maken te vertellen welke onderdelen dat precies zijn (t-ring, oculairinsteekdingus en verlengstuk)? Ik heb dezelfde camera dus dat moet dan precies goed zijn.
              EOS T2 adapter heb je nodig, dat is die ring waar nop het over heeft (die heeft btw geen schroefdraad maar een canon bajonet vatting :smartass

Daarnaast heeft nop een universele camera adapter. Te koop bij elke telescoop winkel en waarschijnlijk ook op ebay (maar dan goedkoper )

Ik vind die oplossing van TS persoonlijk wat aan de dure kant, dan ben je weer honderd euro armer.
              Het zou mij niets verbazen dat er wel een soort van cameraadapter te krijgen is die je op de zwaluwstaart van de zoeker kan plaatsen.
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Adapteroplossingen voor fotografie met een telescoop vindt je o.a. hier.

Commentaar

Re:

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                  Adapteroplossingen voor fotografie met een telescoop vindt je o.a. hier.
                  Begrijp ik het nu goed dat je hiermee 3 delen nodig hebt:

1) adapter voor in je oculairhouder voor in je telescoop
                  2) oculair houder, zodat je alle gewenste vergrotingen kunt gebruiken
                  3) adapter ring voor de betreffende camera
                  ?

Ik wil namelijk ook mn 400D gaan gebruiken, op mn nieuwe Skywatcher 102/1000.... kan dit systeem overigens het gewicht van zo'n EOS dragen, wordt namelijk een aardige hefboom zo?
                  Bresser 120/1000, LXD-75
                  Bresser 10x50
                  Canon EOS 400D
                  Philips ToUcam ProII

Commentaar

Ik fotografeer met een Canon EOS 350D gekoppeld aan een Hyperion 8 - 24 mm, dit door middel van een T-ring voor Canon EOS. Voordeel is dat je kan zoomen.
                    - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Steven, je zou eventueel ook een gat in je buisring kunnen boren waarna je er een draad in tapt. Er bestaan houdertjes met aan de ene kant de fotodraad en achter het ronde schijfje waar je de camera op vastzet de metrische draad die je in je buisring kunt draaien.
                      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Dankje Robbert, maar mijn vragen zijn alweer relatief gedateerd. Erikjjs heeft het een schop gegeven.
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

lol ow, niet gezien...
                          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Re:

Dankje Robbert, maar mijn vragen zijn alweer relatief gedateerd. Erikjjs heeft het een schop gegeven.
                            lol... die verrekte zoekmachines ook, kwam daardoor op dit topic uit. Maar ik ben in ieder geval verder geholpen:

Origineel geplaatst door Nop
                            (en nu stop ik :P )
                            <embed id="VideoPlayback" align="middle" type="application/x-shockwave-flash" src="http://video.google.com/googleplayer.swf?docId=-9042465688783964548&hl=nl" quality="best" bgcolor="#ffffff" scale="noScale" salign="TL" FlashVars="playerMode=embedded"> </embed>
                            Helder filmpje ! Heeft iemand ook zoiets voor het collimeren van een refractor? ...oeps ik glij off topic.. :P
                            Bresser 120/1000, LXD-75
                            Bresser 10x50
                            Canon EOS 400D
                            Philips ToUcam ProII

Commentaar

Werken...
                            X