Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nikon Coolpix 5000 achter ED80 refractor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nikon Coolpix 5000 achter ED80 refractor

Beste mede-forummers,
    Ik probeer al enige tijd deepsky-fotografie te doen via een Nikon Coolpix 5000 digitale camera, die ik achter mijn SkyWatcher 80ED refractor bevestig. Probleem is echter: ik krijg niet scherpgesteld, omdat ik kennelijk niet de vereiste vergroting kan bereiken. Ik heb op de camera een adapter geschroefd, daarop zit vervolgens een Scopetronix Maxview 32 mm oculair en nog een Barlowlens van 3x. Een heel circus dus dat achter de focusseerinrichting hangt. Toch krijg ik maar een heel klein "tunneltje" om door te kijken als ik het LCD-scherm van de camera aanzet met deze set-up. Ik kan de objecten niet dichtbij genoeg halen. Moet ik wellicht toch een zenitspiegel ertussen zetten? Of is er een adapter in de handel waarmee ik geen extra oculair hoef te gebruiken, zodat ik de Nikon direct achter de focusseerinrichting kan hangen?

Wie o wie heeft een advies voor me???

Bedankt en....heldere nachten gewenst!
    [/b]
    Beter één APO in de hand, dan tien in de winkel...

Ik zelf werk met een Canon Powershot met een vaste zoomlens achter een 40 mm oculair.
    Om vignettering (de zwarte rand rondom) te voorkomen, moet ik iets inzoomen met de vaste camera lens. Als ik het oculair met het oog scherp beeld vind geven, hoef ik, nadat ik de camera erachter heb geklikt, bijna niet meer opnieuw scherp te stellen, m.a.w. de focusser nog maar ca. 1 mm te verplaatsen.

Ik las dat jij ook nog een Barlow gebruikt. De vergroting wordt zo wel heel stevig. Dit is goed voor maan en planeetwerk. Voor deep-sky en dus lang belichten, moet je dan wel heeeeel goed kunnen volgen. Bovendien wordt jouw kijker dan heel "traag" (hoge F) qua belichting. Dus deep-sky i.c.m. een barlow lijkt mij geen goede combinatie. Ik zou eerder denken aan een focal reducer, zodat je de belichtingstijden kunt terugbrengen.

Suc6, Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Beste Bert,
      Bedankt! Ik probeer binnenkort ook nog eens zonder Barlow en met zenitspiegel erbij.
      groeten Gian
      Beter één APO in de hand, dan tien in de winkel...

Commentaar

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden foto's gemaakt van de maan met de coolpix 5000. Ging prima, wat ik gedaan heb is de adapter koppelen daarin een oculair en vervolgens camera in macro stand zetten, vie de tele knop kun je goed in en uit zoomen en vervolgens door middel van tijdonstpanner de foto maken.

Succes
        WO FLT 132 mm apo refractor (hoofdkijker) / EQ6pro go-to
        SBIG ST8300C en een Canon 500d eos niet gemodificeerd

Commentaar

Werken...
        X