Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

EOS 400D met Bresser Galaxia 114/900

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

EOS 400D met Bresser Galaxia 114/900

Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van mijn eerste telescoop. Het is geen dure, maar hopelijk kan ik er wat leuke dingen mee doen, terwijl ik me bedenk of astrofotografie echt iets voor mij is.

Ik ben eerst begonnen met mijn EOS 400D met 100-300mm lens gewoon de maan te fotograferen, en dat maakte mij eigenlijk enthousiast. (Zie foto'2). Nu heb ik twee vraagjes:

a) Ik hoor een heleboel over stacken. Kan iemand mij in het kort uitleggen wat dat precies doet, en wat voor programma's je daarvoor kunt gebruiken. Ik heb wat geexperimenteerd met wat programma's, maar mijn maan wordt er alleen maar overbelicht van, ipv scherper..

b) Hoe kan ik mijn canon vastmaken aan de telescoop? Ik lees hier een en ander over t-ringen? Moet die in plaats van een lens aan de camera vast? Of zit ie over de lens heen? Daarnaast maak je dacht ik een foto van de spiegel in principe, wat betekend dat je op een afstand van zo'n 20cm fotografeerd. Moet je lens dan in staat zijn van zo dichtbij te fotograferen? (makro stand ofzo?)

Alvast bedankt!

Hieronder de foto's.. De linkjes zijn naar de grotere versies.. Enige suggesties zijn welkom...

Grote versie maan
    Grote versie sterren

Re: EOS 400D met Bresser Galaxia 114/900

Origineel geplaatst door tyrion
    Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van mijn eerste telescoop. Het is geen dure, maar hopelijk kan ik er wat leuke dingen mee doen, terwijl ik me bedenk of astrofotografie echt iets voor mij is.

Ik ben eerst begonnen met mijn EOS 400D met 100-300mm lens gewoon de maan te fotograferen, en dat maakte mij eigenlijk enthousiast. (Zie foto'2). Nu heb ik twee vraagjes:

a) Ik hoor een heleboel over stacken. Kan iemand mij in het kort uitleggen wat dat precies doet, en wat voor programma's je daarvoor kunt gebruiken. Ik heb wat geexperimenteerd met wat programma's, maar mijn maan wordt er alleen maar overbelicht van, ipv scherper..

b) Hoe kan ik mijn canon vastmaken aan de telescoop? Ik lees hier een en ander over t-ringen? Moet die in plaats van een lens aan de camera vast? Of zit ie over de lens heen? Daarnaast maak je dacht ik een foto van de spiegel in principe, wat betekend dat je op een afstand van zo'n 20cm fotografeerd. Moet je lens dan in staat zijn van zo dichtbij te fotograferen? (makro stand ofzo?)

Alvast bedankt!

Hieronder de foto's.. De linkjes zijn naar de grotere versies.. Enige suggesties zijn welkom...
    Je kan het op 2 manieren proberen, je kan de camera bovenop de telescoop zetten, ook wel "piggyback" genoemd. Daarmee kun je mooie opnames maken van de sterrenhemel zonder stersporen, mits je volgmotoren gebruikt.

De andere manier, die jij waarschijnlijk bedoeld is inderdaad met een T2 ring, die komt op de camera op de plek van de lens. Op deze manier maak je gebruik van de focale lengte van de telescoop ipv van je 100-300mm lens. Dus ipv max 300mm heb je nu 900mm.
    Bij de t2 ring heb je ook nog een universele camera adapter nodig zodat de camera op de focusser geinstalleerd kan worden.

Volgmotoren zijn wel aan te raden!!
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
      Je kan het op 2 manieren proberen, je kan de camera bovenop de telescoop zetten, ook wel "piggyback" genoemd.
      Ik probeer me dit voor te stellen, maar het lukt niet echt.. waar zet ik dan de camera neer? Voor het occulair ofzo? En met de lens erop? En hoe maak je hem dan vast (tape?)

Bij de t2 ring heb je ook nog een universele camera adapter nodig zodat de camera op de focusser geinstalleerd kan worden.
      Wat kosten die en waar zijn die te krijgen? (Liefst in nederland)

Ik heb nu alleen de camera en de telescoop.. Wat ik de makkelijkste en goedkoopste manier om wat te experimenteren, zonder er gelijk veel geld aan uit te moeten geven..?

Commentaar

Origineel geplaatst door tyrion
        Je kan het op 2 manieren proberen, je kan de camera bovenop de telescoop zetten, ook wel "piggyback" genoemd.
        Ik probeer me dit voor te stellen, maar het lukt niet echt.. waar zet ik dan de camera neer? Voor het occulair ofzo? En met de lens erop? En hoe maak je hem dan vast (tape?)

Wat kosten die en waar zijn die te krijgen? (Liefst in nederland)

Ik heb nu alleen de camera en de telescoop.. Wat ik de makkelijkste en goedkoopste manier om wat te experimenteren, zonder er gelijk veel geld aan uit te moeten geven..?
        Universele camera adapter:
        http://telescoop.nl/product_info.php?cP ... a2dd2ec556

Piggyback heb ik helaas zo gauw geen foto's van, maar de camera zet je bovenop de telescoop, niet voor het oculair dus.
        Zoek op google maar eens op "" piggyback astrophotography"
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

@ Ossi je link doet het niet goed (ik kom op een inlog pagina terecht van telescoop.nl).

@ tyrion: Je hebt een camera-adapter EN een T-ring nodig, meer info hierover vind je hier. De apater steek je in de oculairhouder van je focusser en de T-ring klik je in de bajonetsluiting van je camera.

Houdt er rekening mee dat als je de camera zonder oculair er tussen aan de focusser van je Newton koppelt dat de sensor dan in open verbinding met de lucht staat. En stof en vocht vrij spel hebben.

Zeker met het gebruik van oculairen kan je de maan nog dichterbij halen.

Commentaar

http://www.weasner.com/etx/astrophotogr ... gyback.jpg

Commentaar

Okee.. nu snap ik hem.. Aangezien ik geen volgmotor op de telescoop heb, is piggyback niet echt een optie denk ik? Kan ik hem net zo goed op mijn andere statief zetten toch?

Ik ga in elk geval eens een T-ring en Universele camera adapter bestellen. De prijs daarvan viel me nog wel mee.. Tegen de tijd dat het weer dan eindelijk weer beter is, is dat ook wel binnen.. (Koop je een telescoop, gaat het regenen )

Commentaar

Nee nee nee, jij hebt zo'n doosje met drie maanden bewolking opengemaakt. En bedankt!
                "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Overigens heb ik ondertussen wat geexperimenteerd met Deepskystacker, en daar krijg ik wel wat leuke resultaten mee.. Dit programma lijkt echter niet bedoeld te zijn voor planeten (en de maan).. Wat voor programma kan ik gebruiken om een x aantal maan foto's van mij te stacken? (en heeft dat uberhaubt nut? ie. Wat mag ik van zo'n programma verwachten?)

Commentaar

http://www.astronomie.be/registax/

Commentaar

Ik vind Registax niet geschikt voor grote foto's uit een digitale spiegelreflex-camera, dit programma is gemaakt om webcamfilmpjes om te zetten in een foto, met losse foto's loopt het bij mij vast.

Commentaar

Ik heb er nochtans geen probleem mee .
                        Bij momenten laad ik 10 tot 20 tiff's in registax zonder dat die vastloopt .

Commentaar

Dan zal ik wel toe zijn aan een nieuwe pc.

Commentaar

Zo, net de bestelling de deur uit gedaan Nu wachten op mooi weer :P

Registax werkt bij mij wel aardig.. maar de kwaliteit van de foto's is toch nog niet denderend blijkbaar.. Scherpstellen op de maan blijft toch een kunst met een dSLR.. Mijn pc (3Ghz hyperthreading met 1gb geheugen) heeft er in elk geval geen enkel probleem mee gelukkig...

Commentaar

Piggyback zonder motoren

Je kunt wel degelijk met je Canon 400D aan de slag. Zet hem vast op de telescoop (en hij mag niet kunnen verschuiven!) met een standaardlens.
                              Wat goed werkt is een blokje maken die je goed kan vastklemmen op de stang die naar de tegengewichten loopt, de zogeheten declinatie-as.

Zet de camera op 400 of 800 asa.

Niet een te lange brandpunt gebruiken voor de lens. Je moet de Canon op enkele minuten belichten kunnen zetten. Hoe dit moet bij een 400D weet ik zo niet.
                              Fotografeer niet met de lens 100% open, maar zet het diafragma 1 stop dichter. Hiermee wordt de foto iets scherper. Gebruik een UV filter als je dat hebt.
                              Auto-focus op uit, lens op oneindig scherpstellen.

Dan moet je voorkomen dat de sterren strepen worden. Hiervoor moet de je kijker met de uuras op de poolster zetten (liever zelfs iets nauwkeuriger, hoe: zoek hiervoor "uuras uitrichten" op internet) en gaan volgen. (kom ik zo op terug) om de draaiing van de aarde te compenseren.

Ten tweede heb je iets van een kruisdraad nodig in je oculair. Pak een oculair en een potlood. Kijk door het oculair en "steek" het potlood aan de andere zijde van het oculair naar binnen om te kijken of je via de achterzijde een scherp beeld van het potloodpuntje kunt krijgen. Niet alle oculairen geven dat, dit hangt af van het type. Krijg je wel een scherp potloodbeeld, dan kun je met een kartonnen kokertje en twee haren een kruisdraad maken die je in de achterzijde van je oculair steekt.
                              Probeer een oculair te vinden dat zo veel mogelijk vergroot.

Volgen:
                              Nadat je het oculair met kruisdraad (evt met barlow) in de kijker hebt gedaan en de uuras op de poolster staat, zoek een heldere ster in de omgeving waar je wilt fotograferen. (Vooral melkweggedeelten zijn mooi te fotograferen). Je camera mag een andere richting op wijzen.

Stel nu de ster in de telescoop onscherp in, zodat je kruisdraad afsteekt tegen de onscherpe ster. In het midden zie je ook een zwarte vlek, dit hoort bij een Newton kijker. Je hebt een soort donut in beeld.
                              Kun je gelijk kijken of de zwarte vlek in het midden van de verlichte ring zit, als dit niet zo is moet je je kijker collimeren. Hierover staat heel veel in dit forum.

Door nu heel langzaam aan de uuras te draaien, kun je het kruisdraad precies in het midden van de donut houden.

Nadat je dit geoefend hebt, kun je gaan fotograferen.
                              Je kunt met het volgen vele minuten belichten. Let wel, dit is wel werken.
                              Ik heb zo wel eens 40 minuten gevolgd (destijds met een Kodak filmpje).

Het kan zijn dat door het opklappen van de spiegel(reflex) van de Canon de kijker gaat schudden en zo streepjes op de foto veroorzaakt. Dit kun je voorkomen door met een zwart karton eerst de lens nog even af te dekken en na enkele seconden met belichten gaan beginnen. Dan is het volgen, en volgen en volgen. Ben je mooi druk mee.

Als je dit alles leuk vindt om te doen, kun je een motortje op de uuras zetten. Dit volgt makkelijker en beter. Dan kun je ook denken aan een telelens op je Canon.
                              Bovendien kun je dan ook maan en planeten gaan fotograferen door de telescoop zelf. Het motortje voorkomt dan dat de maan en planeten telkens uit beeld lopen.

Deep-sky (nevels e.d) door de telescoop zelf fotograferen stelt hele hoge eisen aan je montering en volgnauwkeurigheid. Daar ben je heel veel geld aan kwijt. Resultaten a la Arend van der Salm kosten heel veel oefening en investering.

Laat je ons nog de resultaten zien?

Suc6

Bert
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                              X