Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ideale brandpunt bij F20?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ideale brandpunt bij F20?

De pixelgrootte van de ToUcam is 5,6 u bij 5,6 u.
    Nu kun je daar een formule op los laten om de optimale brandpunt te bepalen, die komt zo uit op F20 a F30. Bij zwart wit beeld (?)

Nu heb ik de volgende vraag: Bij een kleuren CCD zitten de pixels van 1 kleur toch niet naast elkaar maar de eerstvolgde pixel met het zelfde kleurenfilter een stuk verderop? Naast een rood gevoelige pixel zit toch een blauw of groen gevoelige. Hoe zit dat dan met die formule?
    Moet de F dan richting F40 (is bijna geen licht meer) of naar F15 of zo iets?

Graag advies,

Greetz and a clear sky,

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Bert,

Theoretisch zou je gebruik moeten maken van de maximale resolutie van je telescoop. Die wordt uitgedrukt in boogseconden oplossend vermogen. Vervolgens reken je dat om, gebruikmakend van de pixelgrootte, naar een bepaalde brandpuntafstand en bijbehorende F-waarde. Naarmate de opening van je scoop toeneemt, wordt ook de invloed van de atmosfeer groter. Bij openingen van 25cm en meer is de atmosfeer beperkend qua oplossend vermogen.

Voor zover de theorie. Gooi die nu maar meteen overboord. In de praktijk blijkt dat je beter een aantal keer kunt oversamplen, mits je nog voldoende kunt belichten. Door het selecteren en stacken van veel (minimaal enkele honderden, liever duizenden) beeldjes zitten er altijd wel een paar tussen waar de atmosfeer net wat beter stil staat dan bij andere beeldjes.

Dus: vergroot net zoveel totdat je nog voldoende licht op de chip hebt. Ik gebruik zelf altijd 10fps en maximaal 75% gain bij de ToUcam en, een beetje afhankelijk van het object, liever 1/33 seconde dan 1/25. Dit levert voor mij de beste resultaten. E.e.a. afhankelijk van je telescoop, eventuele barlow, filters, etc. Bij mijn telescopen (voorheen 8" LX200 classic, nu 10" LX200GPS met UHTC) is de combinatie ToUcam 2.5x Powermate Baader UV/IR blocking filter als beste combinatie gebleken. Ik zit dan inderdaad rond de F/25

De filters op de kleurenchip in de ToUcam zitten in een zogenaamd Bayer patroon. Dat wil zeggen: een rij RGRGRGRGRG, de volgende rij GBGBGBGBGBG. Er zitten dus twee keer zoveel groene pixels op de chip dan rood en blauw. Simpelweg om de gevoeligheid van het menselijk oog beter te benaderen.

De resolutie van de kleurenchip is lager dan van de B/W versie. Simpelweg omdat voor één kleurenpixel op je scherm de waarden van 4 pixels van de CCD door de camera omgerekend worden worden. Zet je de camera in de RAW mod, dan merk je dat je resolutie beter wordt, omdat dan iedere pixel afzonderlijk uitgelezen wordt. Wel verlies je dan je kleureninformatie, en omdat de kleurenfilters nog op de chip zitten, is de egaliteit van je beeld slecht. Een B/W chip plaatsen lost dit laatste dan op, want die pixels zijn voor alle kleuren even gevoelig.

Kortom: gewoon uitproberen. Dit soort dingen zijn nooit in een algemene formule te vatten.

Groeten,

Matthias Meijer
    10" LX200GPS UHTC
    William Optics ZS-80FD
    LXD75 montering

[url="http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm"]http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm[/url]

Commentaar

Werken...
    X