Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Luminance + 3 kleuren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Luminance + 3 kleuren

Ik heb bij deze een vraag aan Richard, Arend en Arnaud, maar het is voor meer forum leden interessant.

Jullie werken met 3 kleuren en met IR Luminance bij planeten fotografie.

Nu heb ik alleen een kleuren webcam.

Wat denken jullie van de volgende optie:
    Via een IR pass filter een luminance opname maken met de webcam op zwartwil en een tweede AVI maken met de gewone kleuren (IR/UV blokkeren met filter) en deze twee combineren?
    Zou dit betere resultaten opleveren dan alleen met een UV/IR blokkeer filter imagen. In dat geval hoef ik (voorlopig) alleen een IR pass filter te kopen en geen zwartwit camera + vier filters.
    En een IR pass filter komt toch van pas indien ik echt over ga op 3+1 kleuren + een zwartwit camera.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Hallo Bert,

Als eerste is het zo dat lang niet alles met een IR pass filter wordt gefotografeerd. Het is wel zo dat met dit filter je beeld wat minder last heeft van de seeing en soms ook ander soorten van details laat zien maar het nadeel van dit filter is dat je bijna geen licht meer over hebt om te imagen.

In veel gevallen kan ik hem gewoon niet gebruiken. Omdat ik dan geen signaal meer over heb. En nu gebruik ik nog een echte z/w camera.
    Deze zijn ook nog eens +- 3 keer gevoeliger dan een kleuren cam.

Dus, sorry, ik denk niet dat het gaat werken.

Wat je wel eens zou kunnen proberen is voor de luminans een geelfilter of roodfilter ebruiken. Rood heeft ook minder last van seeing en defractie!

Je camera in zwart wit modus zetten heeft geen nut denk ik.
    Want het is alleen maar een simulatie van een z/w camera. Hij wordt er niet gevoeliger van en de resolutie neemt ook niet toe.

Wil je echt doen wat wij doen dan zul je helaas over moeten gaan op z/w met kleurenfilters.

Gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Hoi,

In principe kan dat wel. Er zijn amateurs die dat doen. Wel is het zo dat je met een echte monochrome webcam alle pixels gebruikt voor het NIR-signaal, terwijl met een kleurencam bepaalde pixels niet meedoen omdat ze door de kleurenfilters geen NIR licht doorlaten. Dus je hebt een bepaalde hoeveelheid lichtverlies.

Toch is het misschien nog wel eens de moeite waard om te proberen. Maar in plaats van een NIR-pass filter kun je eens zo'n visueel rood filter van Celestron of Baader proberen. Dat zijn roodfilters die al het licht vanaf 600 nm doorlaten in plaats vanaf 680 nm. Op die manier heb je veel meer licht om mee te werken en het effect is bijna hetzelfde.
      Verder zou je op dezelfde manier ook met een geelfilter kunnen werken. Ik heb daar vaak goede resulaten mee. Ook hiermee heb je voordeel van het feit dat de atmosfeer veel rustiger is en daarnaast beperk je de effecten van de atmosferische dispersie heel erg.

Ga je echt met een NIRpass werken, dan zul je alleen een helder object zoals Mars of Venus, of de maan kunnen doen. Met een geelfilter of zelfs een normaal roodfilter kan het misschien ook wel met Saturnus werken.

Zoals Arend al aangeeft zit het grootste probleem in de hoeveelheid licht die je ontvangt. Die verminder je sterk door een NIR-pass te gebruiken.

Dus je kunt het eens proberen. Oefenen kan nooit kwaad!

Commentaar

Als ik dan toch in het rood moet gaan fotograferen, is er een methode om dan ook alleen met het rode kanaal te werken, dus groen en blauw uit te zetten met een webcam. Voor de CCD zitten immers piepkleine roodfiltertjes ingebouwd.
        Ik kan dan het rode kanaal omzetten in zwartwit en als luminance inzetten en enhancen. Kan ik later de kleuren alsnog toevoegen.

Werkt dat ?

Bert
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
          Als ik dan toch in het rood moet gaan fotograferen, is er een methode om dan ook alleen met het rode kanaal te werken, dus groen en blauw uit te zetten met een webcam. Voor de CCD zitten immers piepkleine roodfiltertjes ingebouwd.
          Ik kan dan het rode kanaal omzetten in zwartwit en als luminance inzetten en enhancen. Kan ik later de kleuren alsnog toevoegen.

Werkt dat ?

Bert
          Als je een roodfilter gebruikt doe je dat automatisch. De webcam kan niet de blauwe of groen pixels uitschakelen, maar met een roodfilter voorkom je dat er licht op deze pixels valt. En dus geven ze geen signaal.

Je krijgt dan een rood beeldje, maar in photoshop op paintshop pro maak je daar met een druk op de knop een grijsbeeld van.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Werken...
          X