Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vereisten volgtelescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vereisten volgtelescoop?

Ik zit er aan te denken om een volgtelescoop aan te schaffen (en het liefst zo goedkoop mogelijk) maar maakt het eigenlijk nog uit wat voor een telescoop ik koop? Ik heb gelezen dat je het beste een telescoop met een gelijke of grotere focale lengte als de hoofdtelescoop kunt gebruiken en nou vraag ik me af of er verder nog vereisten zijn. Ik zie bijvoorbeeld aardig wat spotgoedkope achromaten te koop staan, zoals een 70mm f/12 refractor. Zijn die geschikt als volgtelescoop? Tzt wil ik er trouwens ook een (auto)guide camera aan hangen.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Hoge F waarde is belangrijk. 70mm F12 is uitstekend daarvoor.
    Denk ook aan het gewicht en aan de lengte van de telescoop zelf (voor de balans) .
    En misschien wel het belangrijkste: goede volgringen. Zie het als een soort 'zoekertje'. Je moet het object vinden en met de volgtelescoop een sterretje in de buurt. Een stijve constructie kan dus niet.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
    X