Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

copyright, etc

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

copyright, etc

Wellicht is het volgende al eens aan de orde geweest, maar ik heb daar geen duidelijk beeld van kunnen krijgen.
    Wat is de status van de hier geplubiceerde foto's e.d. (eigen gemaakte!).
    Zijn die als public domain te beschouwen?
    Zijn er spelregels afgesproken over het gebruiken door anderen?
    Als dat niet zo is, zouden we misschien die spelregels kunnen of moeten afspreken.
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Goede vraag. Ik beschouw zelfgemaakte foto's niet als publiek domein.

Misschien wel een goed idee om het in de regels te zetten:

Beeldmateriaal mag niet gebruikt worden zonder uitdrukkelijke toestemming van de maker ervan.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hallo,

Naar mijn mening is alles wat er op het internet gepubliceerd wordt, publiekelijk te gebruiken.
      Als men niet wil dat er gebruik c.q. misbruik van gemaakt wordt
      moet men het er maar niet opzetten. En de p.c. lekker uit laten staan.

Gr, Dirk (Een vrije denker)
      stellarvue 80 ED
      skywatcher 100ED
      8" Dobje
      2x Philips spc900NC
      dsi proII

Commentaar

Ik denk dat toch niet alles zomaar overgenomen mag worden, je leest tenminste wel vaker dat er een bijschrift onder staat dat het niet overgenomen mag worden...
        En je kunt wel zeggen dan hadden ze het er niet op moeten zetten, maar dan zou b.v. Rtl-nieuws zomaar zonder toestemming een foto over kunnen nemen van b.v. de Telegraaf-online....denk niet dat ze daar vrolijk van worden..de telegraaf heeft tenslotte betaald voor die foto..

Als je nu een foto overneemt van b.v. een forum, dan zal er niets aan de hand zijn, de auteur zal het er misschien niet mee eens zijn, maar hij zal er weinig tegen in kunnen brengen..
        M.v.gr. Frans

Commentaar

Het is heel simpel:

1 Alle bestanden van de eigenaar zijn (c) van de eigenaar.
          2 Hotlinken naar plaatjes die op het forum staan is verboden en onmogelijk gemaakt.
          3 Het downloaden en verder verspreiden van authentiek fotomateriaal ZONDER toestemming van de eigenaar is verboden en levert een waarschuwing op, bij 2x volgt een ban.

Verder geen discussie over mogelijk!
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

In principe ben ik het daar helemaal mee eens.
            Alleen de praktische uitvoering van punt 3. Hoe ga je om met niet-geregistreerden? Het lijkt me onmogelijk om die te "bestraffen".
            Het is wellicht raadzaam voor de inzenders om in de foto zelf de naam oid te zetten. Ik weet ook wel dat met Photoshop dat soort zaken wel weer weg te wassen is, maar het is tenminste iets. Of anders gebruik maken van steganografie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Steganografie

Maar het grootste probleem lijkt me dat we onderling wel afspraken zouden kunnen maken maar dat derden zich niets van die afspraken hoeven aan te trekken.
            Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
            Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
            Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door eskimo
              Hallo,

Naar mijn mening is alles wat er op het internet gepubliceerd wordt, publiekelijk te gebruiken.
              Als men niet wil dat er gebruik c.q. misbruik van gemaakt wordt
              moet men het er maar niet opzetten. En de p.c. lekker uit laten staan.

Gr, Dirk (Een vrije denker)
              Er is ook nog zoiets als moreel !!!
              Ik zou het persoonlijk niet erg vinden dat mensen mijn foto's gebruiken
              (waar ik dagen en nachten voor heb opgeofferd) maar dan moeten ze het wel even vragen. !

Arend
              Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Werken...
              X