Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ToUCam pro koelen voor prime focus?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ToUCam pro koelen voor prime focus?

Hallo,
    Ik vraag me af of het verstandig is de webcam (en oculairen) te koelen voordat er opnames mee gemaakt worden. Ik krijg nl in het prime focus een onscherp beeld als ik dat doe. Zijn daar ervaringen mee? Of is het juist verstandig de webcam juist warm te houden i.t.t. de telescoop die wel moet koelen?
    Ik heb een Quadoptric Bresser 15/1000.
    groet, Marc
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Het belangrijkste is denk ik dat de verschillende elementen in de keten de zelfde temp. hebben. Het lijkt mij dat je anders lucht onrust krijgt op het vlak met elemeneten m,et een verschillende temp.

CCD's worden wqel direct gekoeld via de achterkant, o.a. net als een CPU van een computer. Dit is om de ruis van de chip te verminderen.

Groet
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Ik heb deze zomer tijdens een van die megahete dagen eens geprobeerd wat coldpacks rond mijn webcam te hangen voor zonnefotografie (wit licht).

Na vijf minutjes "inwerken" kreeg ik toch significant minder ruis. Helaas warmen die coldpacks ook snel op natuurlijk door de zon.

Commentaar

Wellicht is het probleem meer gelegen in de matige kwaliteit van de barlow 2x bemerkte ik. Zonder de Barlow was het scherpstellen (mbv Hartman mask) geen enkel probleem, waar maar weer eens mee bewezen is dat de oculairen en extenders een goede spiegeloptiek aardig kunnen verzieken!
        Ik ga proberen met een metalen plaatje een koeling te maken.
        Dank voor de reacties,
        Marc
        Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Misschien dat enkele "peoples" die je in dit topic (oculairprojectie met ToUCam: adapters?) geadviseerd hebben om maar aan oculair-projectie te doen met de webcam je verder kunnen helpen.......

Maar je zou het natuurlijk ook zonder oculair kunnen proberen. Hoe minder glas in de lichtweg hoe beter.

/Raimond.
          i love astronomie

Commentaar

Koelen Webcam

Ik heb enige tijd geleden een gemodificeerde webcam (SC) d.m.v. een heel klein peltier elementje gekoeld. Werkt prima, de ruis verdwijnt bijna geheel. Zie mijn website voor details.

Groeten,
            Ruud
            Beter door de buis dan voor de buis

Commentaar

Werken...
            X