Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

scherpe foto met mijn telescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

scherpe foto met mijn telescoop?

Hallo,

Ten eerste wil ik mij even voorstellen, mijn naam is Andre en ben woonachtig in Nieuweschans (groningen).
    Sinds een tijdje begint mijn interesse in astrofotografie serieuze vorm aan te nemen, en omdat elk begin moeilijk is wil ik het eerst zo simpel mogelijk houden. Dus heb ik mij via marktplaats een toUcam pro gekocht, een adapter van de beschermdop van de foccuser gemaakt en een paar opnames van saturnus gemaakt waar ik al behoorlijk trots op was. Nu een paar weken later heb ik een adapter gekocht en een ir/uv filter en heb weer een aantal opnames gemaakt, scherp gesteld met een hartman mask (tip van het forum) maar op de een of andere manier krijg ik het beeld maar niet scherp ik zal de foto bijvoegen vragen of jullie (de experts) er eens naar willen kijken en mij een paar goede tips willen geven of mij te vertellen dat met de uitrusting die ik nu heb het imagen wel kan vergeten.

Bresser messier 130/1000 newton
    2x barlow
    ir/uv filter
    "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Hoi Andre,

Houd er wel rekening mee dat de vergroting waarmee je aan het werken was ongeveer 300x was. Het kan zijn dat de seeing niet meewerkte of dat het aan de focusser lag. Ik zou zeggen, probeer het eens zonder de barlow.

Commentaar

Heb ik ook al gedaan maar de opname wordt dan wel erg klein. Kan het ook aan de collimatie liggen? steekt dit nauwer bij het webcammen dan bij het waarnemen door een occulair want dan is het beeld wel scherp.
      "Een dochter!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! is dat niet geweldig? (19-09-2008) En haar naam is Iza.

Commentaar

Probeer je object in het midden van het beeld te houden. Daar is je telescoop op z'n best. Het kan natuurlijk dat dit gewoon het scherpst is wat je gaat zien met de optiek van jouw scoop. Hoeveel beelden heb je voor deze plaat gebruikt? Is dit een enkel frame of een combinatie van meerdere?

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.
        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

dit is een combinatie van 22 frames gestackt met registax 4 en verder onbewerkt. Mijn telescoop is voor visueel waarnemen wel ok, maar zou ik voor het fotograferen wellicht naar een andere telescoop moeten kijken,
          een andere montering is al onderweg (eq-6). Het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven telescopen van duizenden euro's blijven voor mij eerst nog wel eventjes toekomst muziek.

Commentaar

Hallo,

Als je met zulke vergrotingen werkt dan is collimatie erg belangrijk.
            Je moet gewoon altijd je collimatie checken voordat je gaat fotograveren.
            Daarnaast is de seeing erg belangrijk. Aangezien we in nederland gemiddeld een slechte seeing hebben (zo'n 2 a 3 boogseconden) krijg je al snel zulke foto's.

Wat je ook een kunt doen is een rood filtergebruiken. In het rood heb je minder last van defractie en minder last van seeing. Je moet ook de fotograveren zo hoog mogelijk aan de hemel.

Ook kun je de framerate verhogen en heel veel frames maken. (bij saturnus bijvoorbeeld 10 x 2000 frames
            Wat natuurlijk ook nog kan is dat je een slechte kwaliteit barlow gebruikt.
            Dat kan bij zulke vergrotingen ontzettend veel schelen.

DUS RESUME

Collimeren
            Goede seeing
            Goede barlow
            Object op zo'n hoog mogelijke stand aan de hemel fotograveren
            Hogere framerate (20 of zo) Bij 640 x 480
            roodfilter gebruiken als luminans
            Meer frames stacken.

Met vriendelijke groet,
            Arend van der Salm
            http://www.inhetdonker.nl

F
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

maximale vergroting: 130mm x2= 260x en jij doet (maar) aan 300x
              Net alsof je een lege thermos van 1l op je schoot zet, er 2l kokende koffie indoet en je je dan afvraagt waarom je verbrand bent ( )
              Is er niemand dit opgevallen?

Sjongejonge
              Bresser Hunter 10-30x50
              Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Op dit moment heb ik mijn telescoop ongeveer 6 weken en de webcam 2, dus probeer ik hier via wat vragen te stellen hoe alles werkt.
                Goeie tips zijn dus ALTIJD welkom!!!

Volgende vraag: Hoe kom ik aan een vergroting van 260x?
                Als ik de Barlow niet gebruik ligt mijn brandpunt vvor de beeldchip (kan mijn foccuser niet ver genoeg naar binnen draaien.

Commentaar

Origineel geplaatst door NFS'ke
                  maximale vergroting: 130mm x2= 260x en jij doet (maar) aan 300x
                  Net alsof je een lege thermos van 1l op je schoot zet, er 2l kokende koffie indoet en je je dan afvraagt waarom je verbrand bent ( )
                  Is er niemand dit opgevallen?

Sjongejonge
                  Zeg doe even normaal. Zo geef je geen commentaar. Je vergelijking is een beetje overdreven, en je hele reactie komt bij mij nogal onbeschoft over. Leg gewoon even uit wat er fout is gegaan, en hou je er anders buiten. Met een te hoge vergroting ga je het licht wat je hebt te ver uit rekken, maar dat hoeft niet persÚ tot dit resultaat te leiden. Ik weet niet wat precies (heb er niet zo veel verstand van maar hou me er daarom verder ook buiten), maar volgens mij is er meer aan de hand dan alleen een te hoge vergroting.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door 130 mm andre newton
                    dit is een combinatie van 22 frames gestackt met registax 4 en verder onbewerkt. Mijn telescoop is voor visueel waarnemen wel ok, maar zou ik voor het fotograferen wellicht naar een andere telescoop moeten kijken,
                    een andere montering is al onderweg (eq-6). Het moet natuurlijk wel betaalbaar blijven telescopen van duizenden euro's blijven voor mij eerst nog wel eventjes toekomst muziek.
                    Hallo,

Het beeld verschilt niet eens zo veel met mijn versie van saturnus als ie net gestacked is en verder onbewerkt . Ik heb ook een 130mm kijker (Bynostar 130/900). In principe is 30 frames zeer weinig om te stacken, denk eerder aan een minimum van 300, hoe meer hoe beter. Bovendien kan je met wavelets in registax er nog erg veel uit halen volgens mij.

Succes
                    Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Hoi, ik ben enigsind nog een beetje een boon op dit gebied maar mijn laatste paar pogingen waren toch redelijk gelukt
                      , ik gebruik een barlow 3x en een toucam waar ik avi`s mee gemaakt heb van +/- 300 frames op 10fps, eerst had ik in de instellingen de versterking zo laag mogenlijk gezet zonder dat het te donker wordt.
                      daarna in registax de frames nagekeken en de 50 slechtste frames er uitgehaalt en gestackt.
                      na het stacken gebruikte ik eigenlijk alleen de 6:1 en of 5:1 default wavelet schuifbalkjes...en klaar
                      ik moet wel zeggen dat de seeing erg wisselt de ene keer blijft het beeld redelijk stabiel en de andere keer lijkt saturnus wel van rubber zo vervormd het beeld

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt, suc6 RED
                      -Meade LXD75 mount
                      -Meade 150mm f5
                      -Meade 130mm f7.9
                      -Meade ETX-70
                      -Canon Eos350d

Commentaar

bedankt voor jullie tips. Ik ben vanavond nog even bezig geweest en heb alle avi's van die avond in registax gegooid (zoveel mogelijk frames) en uiteindelijk van de 4823 412 gestacked.
                        Vervolgens heb ik de wavelet gebruikt, ongeloofelijk wat er dan gebeurt.
                        Ik denk dat de opname nu een stuk beter is.
                        Hij is wel niet zo mooi als foto's van Arend of dhr Bosman maar vind dat je de kwaliteit ook af moet zetten tegen de setup. Ik ben pas begonnem met astrofotgrafie en heb het zoals gezegd eerst simpel gehouden, de hele setup kostte mij nog geen 250 euro. Al weet ik nu al dat ik hier mee doorga.
                        Het eerst volgende wat ik mij aan wil schaffen is een goede zwaare montering een eq-6 ofzo, dus als iemand nog iets weet houd ik me aanbevolen.
                        Ik hoop dat ik nog wat leuke reacties krijg.

Commentaar

nee, leuke reacties kan je verder vergeten...

Maar goed, het is inderdaad al een enorme verbetering zo. Gewoon veel proberen, het wordt vanzelf telkens beter... Probeer trouwens over het algemeen een balans te vinden met de wavelet settings. Ik vind een iets waziger 'natuurlijker' foto vaak mooier dan een helemaal plat bewerkte (wavelet) versie.
                          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Origineel geplaatst door 130 mm andre newton
                            bedankt voor jullie tips. Ik ben vanavond nog even bezig geweest en heb alle avi's van die avond in registax gegooid (zoveel mogelijk frames) en uiteindelijk van de 4823 412 gestacked.
                            Vervolgens heb ik de wavelet gebruikt, ongeloofelijk wat er dan gebeurt.
                            Ik denk dat de opname nu een stuk beter is.
                            Hij is wel niet zo mooi als foto's van Arend of dhr Bosman maar vind dat je de kwaliteit ook af moet zetten tegen de setup. Ik ben pas begonnem met astrofotgrafie en heb het zoals gezegd eerst simpel gehouden, de hele setup kostte mij nog geen 250 euro. Al weet ik nu al dat ik hier mee doorga.
                            Het eerst volgende wat ik mij aan wil schaffen is een goede zwaare montering een eq-6 ofzo, dus als iemand nog iets weet houd ik me aanbevolen.
                            Ik hoop dat ik nog wat leuke reacties krijg.
                            Hoi,

Nou, dan ook nog maar even mijn input:

Als de opname te vaag is, kan dat, zoals Arend zegt, aan verschillende dingen liggen.
                            Ik denk persoonlijk niet dat je te sterk vergroot. met een 2x barlow kom je op 2000 mm brandpuntsafstand en dat zou de telescoop qua resolutie aan moeten kunnen. In principe kun je met een webcam ergens tussen de f/20 of f/30 imagen, maar het is verstandig om niet te sterk te vergroten als je begint.

Verder is de seeing ontzettend belangrijk. Nabij de horizon is de seeing meestal slechter dan hoger aan de hemel, dus probeer Saturnus te imagen als die meer dan 40░ aan de hemel staat. Dan heb je ook minder last van de atmosferische lichtbreking (blauw randje boven en rood randje onder Saturnus).

Een roodfilter kan erg goed helpen, zoals gezegd. Wat misschien nog wel beter werkt is een geelfilter. Die laat veel meer licht door en heeft ongeveer hetzelfde gunstige effect op de seeing. En je beperkt de gevolgen van de atmosferische lichtbreking.

Probeer de sluitertijd zo laag mogelijk te houden. Daarmee bevries je dde seeing veel effectiever. Ik zou proberen hem op 1/30 s te krijgen, maar lager is altijd beter. De gain kun je het beste tussen half open en volledig open zetten. Dan kun je de sluiter weer wat lager zetten. Zet hem niet volledig open, dan kun je artefacten krijgen.
                            Probeer zoveel mogelijk frames te verzamelen. Met Saturnus kun je heel lang frames verzamelen, omdat je geen last hebt van de rotatie (Saturnus kent, in tegenstelling tot Jupiter, alleen maar banden, en die roteren gewoon mee).

Ik zou zeggen, veel succes, en post je nieuwe poging ook eens!

Commentaar

Hallo,

Klein vraagje:

Sluitertijd zo kort mogelijk houden... Hoe langer de sluitertijd hoe lichter het afbeelding wordt?

Dus Bij toucam het schuifbalkje: sluitertijd naar rechts schuiven?

En het als het schuifbalkje helemaal links staat is het 1 seconde?

Heeft iemand een foto van die schuifbalkje met de juiste instellingen ongeveer?

Met vriendelijk groet,

San

Commentaar

Werken...
                              X