Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nikon astrofotografie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nikon astrofotografie

Na jaren F-80 analoog wil ik overstappen op een digi-spiegelreflex van Nikon om op mijn omc-140 te gebruiken. Wie heeft ervaring met de Nikon digitale spiegelreflexen? Graag advies!

Ik gebruik al jaren een Nikon D70 met het allergrootste genoegen. Maar nog niet gebruikt bij het waarnemen. Toevallig heb ik afgelopen weekend een T2->Ni koppeling kunnen krijgen zodat ik hem achter de telescoop kan hangen. Maar daarvoor heb ik helaas nog geen gelegenheid gehad.
    (PS, ik hoop niet dat er een flamewar ontstaat met de Canon-bezitters )
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

mischien niet echt waar je omvroeg maar kijk eens (bij de media markt 499euro) naar de Samsung GX-1L
      die heb ik gekocht en was naar mijn idee de beste koop voor zijn prijs

-BaN-
      Meade LXD75 6"
      Samsung GX-1L 18-55
      Orion Shory Plus 2x Barlow
      Plossl series 500 4mm , 6.5mm
      Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Ik gebruik ook al jaren de D70 met genoegen. Maar heb hem nog niet kunnen testen op m'n nieuwe telescoop.

De D70 heeft helaas geen aansluiting voor de afstand bediening (lijkt me wel prettig voor op een telescoop).
        Chuck Norris destroyed the periodic table, because he only recognizes the element of surprise.

Commentaar

De voornaamste reden dat Canon camera's de voorkeur van veel astrofotografen heeft, is de zgn. "Mode 3" kwestie bij Nikons. Koekel maar eens op Nikon "mode 3" voor diverse paginas waar dit wordt uitgelegd.

In 't kort komt het erop neer dat de raw files van een Nikon DSLR niet strikt raw zijn, maar enigszins bewerkt door de camera firmware. Hierdoor is er minder goed mee te werken dan met de Canon raws.

Daarnaast is de Canon CMOS sensor uitzonderlijk ruisarm.

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
            De voornaamste reden dat Canon camera's de voorkeur ...
            Kijk, dat had ik nou niet verwacht van een moderator. De vraag ging specifiek over ervaringen van Nikongebruikers en ondanks mijn verzoek er geen flamewar van te maken gaat men toch weer de voordelen van een ander merk benadrukken.
            Ik doe ook mee aan enkele fora over fotografie en weet dat dit heilloze dicussies kunnen worden zonder winnaar of verliezer. Laten we dat hier alsjeblieft niet doen!

Commentaar

Flamewar?

Beetje sterk uitgedrukt, niet?

Puh-lease.

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

De vraag ging specifiek over ervaringen van Nikongebruikers
                De vraag ging specifiek over ervaringen van Nikongebruikers met betrekking tot astrofotografie. Anders had Callisto deze vraag wel op een 'echt' fotografie forum gesteld.

gaat men toch weer de voordelen van een ander merk benadrukken.
                Alien draagt een belangrijk minpunt van een Nikon aan, iets wat zeker vermeldt dient te worden als een Nikon overwogen wordt voor astrofotografie. Ik heb voordat ik een Canon kocht ook een Nikon overwogen maar het feit dat er moeilijk RAW plaatjes mee te schieten zijn deed mij besluiten een Canon te kopen.
                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
                  De vraag ging specifiek over ervaringen van Nikongebruikers
                  De vraag ging specifiek over ervaringen van Nikongebruikers met betrekking tot astrofotografie. Anders had Callisto deze vraag wel op een 'echt' fotografie forum gesteld.

[quote:40a286eo]gaat men toch weer de voordelen van een ander merk benadrukken.
                  Alien draagt een belangrijk minpunt van een Nikon aan, iets wat zeker vermeldt dient te worden als een Nikon overwogen wordt voor astrofotografie. Ik heb voordat ik een Canon kocht ook een Nikon overwogen maar het feit dat er moeilijk RAW plaatjes mee te schieten zijn deed mij besluiten een Canon te kopen.[/quote:40a286eo]

Ik geef de voorkeur aan een Nikon omdat ik de huidige Nikkor optiek kan blijven gebruiken en, jawel, de vraag heeft alleen betrekking op astrofotografie.

Commentaar

Nou, dan hangt het er maar net vanaf of je met de genoemde minpuntjes kunt leven. Dat zal je zelf moeten inschatten.

Uiteindelijk is elke (D)SLR geschikt voor astrofotografie.

Mocht je echt zeer serieus willen investeren, kun je altijd nog overwegen een tweede DSLR te kopen, puur voor astrogebruik. Bijvoorbeeld met gemodificeerd IR filter, etc. Dan is de objectievencollectie die je hebt opgebouwd niet relevant, en ben je daaraan niet gebonden.

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Voor astro is de D70 wel wat minder geschikt.
                      1 zoals Alien al aangaf hij is niet echt Raw, er wordt een kleine median filter toegepast, dat is te verhelpen door hem uit te zetten als hij met de darkframe begint, dan schrijft hij wel de echte raw weg( mode3) helaas moet dat wel met de hand.

2 Vooral de D70 en D70s heeft last van een ampglow, de ccd versterking wordt snel warm en geeft een roze gloed in de linker bovenhoek. de D50 is daar al een stuk beter in.

3 De afstandbedienig (voor de bulb) is infrarood en laat de sensor nou voor op de camera zitten, dit is lastig als je veel opnames wil maken bv 20x een minuut. Alles automatisch kan wel, maar heb je een laptop nodig dure software en een speciale infrarood kabel die je op de lap aansluit, dan kan je wel alles via de laptop regelen.

Als Astro hoog staat, zou ik eerst de andere Nikons proberen bv D50 ( minder ruis en ampglow)of boven de D70/D70S.
                      Voor gewone fotografie is het een prima camera die veel beter in de hand ligt als andere van de zelfde prijs.

Hier staat een Darkframe test van mijn D70
                      http://www.astrolab.be/educatief/darkfr ... frames.htm

Commentaar

Ok, excuses
                        Misschien reageerde ik wat te heftig. Maar helaas heb ik al te vaak de ervaring dat in discussies over camera's heftige betogen ontstaan tussen Nikon- en Canonadepten. (bijna altijd alleen tussen die twee.) Ik loop nog niet met jullie zo lang mee, maar had wellicht al kunnen weten dat men hier wat meer sophisticated met elkaar omgaat.
                        Ik ben in ieder geval blij met de richting van de discussie en van een flamewar is inderdaad geen sprake.

Commentaar

Het hangt er van af lijkt mij, wat voor lenzen je nu hebt. Als je dure lenzen hebt is de keuze snel gemaakt denk ik. De nikons missen inderdaad de echte RAW functie, maar aangezien je naar een camera vraagt die voor astrofotografie geschikt is lijtk het mij dat je er niet zoveel van af weet, en zal je deze functie neit echt gaan missen. Voor de rest missen ze mirror-lock up (D50,D70,D100 en ik dacht ook de D40). Niet dat dat een schokkende extra is , maar toch het is een extra.

De keuze is natuurlijk geheel aan jou, maar als je al aan een Nikon gewend bent en je hebt al lenzen dan zou ik gewoon een Nikon camera kopen.

Commentaar

Ik zou nu gewoon een Nikon uitzoeken, geheel gebaseerd op "normale" fotografie, en daarmee aan de slag gaan. Als je merkt dat je echt verder wilt met astrofotografie, kun je altijd een keer een tweedehands Canon 300D of 350D op de kop tikken voor dat werk. Kun je naar hartelust modden zonder rekening te houden met de gevolgen voor het dagwerk.

,xtG
                            .tsooJ
                            Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Met dank voor jullie spitse reacties heb ik voldoende informatie om gericht tot een keuze te kunnen komen, einde topic.

Commentaar

Werken...
                              X