Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Scherpe opnamen zonder te volgen: hoelang belichten?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Scherpe opnamen zonder te volgen: hoelang belichten?

Op de website van Bob Atkins kwam ik een handig scriptje tegen dat me de field of view geeft die hoort bij een bepaalde brandpuntsafstand en 'correctiefactor' voor een CCD t.o.v. 35mm-film:

http://www.bobatkins.com/photography/te ... _view.html

Hiermee heb ik uitgerekend dat ik bij een brandpuntsafstand van 18 mm en een sluitertijd van dik 5 seconden sterrensporen krijg die maximaal 1 pixel lang zijn op de sensor van mijn D50. Bij een sluitertijd van 200 mm is dat ongeveer 0.5 seconde voor dezelfde sporenlengte.

Nu is het vast zo, dat ik praktisch wel ietsje langer zal kunnen belichten omdat de sterrebeelden zelf groter zullen zijn dan 1 pixel, vanwege atmosferische effecten, diffractie en niet-perfecte focus. Vandaar dat ik me afvroeg: wat zijn jullie ervaringen met de maximale sluitertijden (bij zekere brandpuntsafstanden en cameratypen) waarbij je nog scherpe beelden van de sterrenhemel krijgt?

Natuurlijk ga ik het zelf ook gewoon uitproberen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen - vooral ook omdat het tot op zekere hoogte subjectief is wat je nog acceptabel vindt.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Alle foto's die ik tot nu toe heb gemaakt zijn niet geguide (of hoe schrijf je het? :P ) En de sterrensporen zijn zeer acceptabel gebleven tot 1.5 min. Bij 2 minuten moest ik ongeveer 40% van alle frames weggooien (mijn poolafstelling was niet goed toen)

Maar het is gewoon proberen wat je acceptabel vind.

Commentaar

Dat heeft te maken welk deel van de hemel je op de foto zet. op dec 0 gaat alles sneller dan op dec 75.

Zo kan je bv een hele lange opname maken van de poolster zonder beweging te zien en niet eens 20 sec van de zuiderhemel.

Dit is een goede site voor dit soort dingen. http://users.skynet.be/tranquillity/index2.htm

Commentaar

Als je even een uitstapje maakt naar dit fotografie-forum dan wordt daar uitgebreid op in gegaan. En jawel daar post ik ook wel eens wat onder de naam Skywatcher (niet te verwarren met de Skywatcher van dit forum overigens dat is een ander). Ik heb daar ook wat reclame gemaakt voor het astroforum zoals je kunt zien.

Commentaar

Werken...
        X