Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

oculairprojectie met ToUCam: adapters?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

oculairprojectie met ToUCam: adapters?

Hi, meteen maar als nieuw lid allerlei vragen stellen waar ik al een tijd mee zit. Ik heb gezocht naar een goede adapter om oculairprojectie met mn Philips ToUcam te doen. Ik heb een adapter om op de cam te schroeven maar ben op zoek naar de verbinding met het oculair/focusseerinrichting.
    Heeft iemand ideeen/ suggesties of verwijzingen?
    bedankt alvast.
    groet,
    Marc
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

om oculairprojectie met mn Philips ToUcam te doen
    Vergeet dat idee meteen maar weer snel !
    Stap maar meteen over op "prime-focus" fotografie.

Ik heb een adapter om op de cam te schroeven
    En dan heb je de lens er al afgehaald neem ik aan om deze adapter in de behuizing van de webcam te kunnen schroeven ?
    Dan ben je al op de goede weg (bij oculair-projectie moet de lens op de webcam blijven zitten).

De beste resultaten worden gehaald met prime-focus fotografie waarbij de lens verwijderd wordt en er een adapter voor in de plaats wordt gezet.
    (zie de bijgesloten foto)

Je telescoop fungeert nu als nieuwe lens voor je webcam. Wanneer je een hogere vergroting nodig hebt gebruik je een 2x of 3x barlow.

Raimond.
    i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
      om oculairprojectie met mn Philips ToUcam te doen
      Vergeet dat idee meteen maar weer snel !
      Stap maar meteen over op "prime-focus" fotografie.
      Uh, oculair-projectie is heel goed mogelijk met een webcam, hoor.
      En dan heb je de lens er al afgehaald neem ik aan om deze adapter in de behuizing van de webcam te kunnen schroeven ?
      Dan ben je al op de goede weg (bij oculair-projectie moet de lens op de webcam blijven zitten).
      Jij verwart oculairprojectie met afocaal.

,xtG
      .tsooJ
      Ich bin ein Kollaser.
      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is, maar prime-focus geeft veel betere resultaten. (kun je me eens 1 link tonen van een foto die middels oculair projectie is genomen met een webcam ?).

Jij verwart oculairprojectie met afocaal.
        Oculairprojectie IS afocaal.

/Raimond.
        i love astronomie

Commentaar

Dit heb ik gedaan !!

Je neemt een afdekdopje van een occulair, snij de onderkant eruit zodat je een open ring overhoud. Als je dan van een occulair even de rubber oogkap afhaalt, past die ring precies op het occulair en daarbovenop plaats je de webcam adapter.
          Heb dit met succes uitgeprobeert met al mijn plus occulairs van 6 t/m 32mm

Succes
          stellarvue 80 ED
          skywatcher 100ED
          8" Dobje
          2x Philips spc900NC
          dsi proII

Commentaar

Ik zeg ook niet dat het niet mogelijk is, maar prime-focus geeft veel betere resultaten. (kun je me eens 1 link tonen van een foto die middels oculair projectie is genomen met een webcam ?).
            Hier staan er diverse: http://www.frankbrandl.com/htm/gallery.htm
            [quote:32iw7ykn]Jij verwart oculairprojectie met afocaal.
            Oculairprojectie IS afocaal.[/quote:32iw7ykn]
            Afocaal is oculairprojectie. Andersom is niet per se het geval. Het verschil dit 'm erin of je de cameralens weglaat of niet.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Ik begrijp dat er een discussie woedt van primair focus versus oculairprojectie?
              Is het zo dat primair focus met Barlow dezelfde of betere resultaten geeft als oculair projectie? Ik meende dat de laatste methode de voorkeur had namelijk....
              groet,
              Marc
              Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Afocaal is oculairprojectie. Andersom is niet per se het geval. Het verschil dit 'm erin of je de cameralens weglaat of niet.
                Helaas. Op het moment dat je de camera-lens weglaat is het altijd prime-focus.

Of je moet natuurlijk de cameralens weglaten en proberen om alsnog door een oculair te fotograferen, maar dan wens ik je alvast veel succes.

Is het zo dat primair focus met Barlow dezelfde of betere resultaten geeft als oculair projectie? Ik meende dat de laatste methode de voorkeur had namelijk....
                Prime-focus met barlow geeft betere resultaten dan oculair projectie.

/Raimond.

p.s. Misschien dat Richard Bosman hier aub nog e.e.a. aan toe zou willen voegen ??
                i love astronomie

Commentaar

Of je moet natuurlijk de cameralens weglaten en proberen om alsnog door een oculair te fotograferen, maar dan wens ik je alvast veel succes.
                  En dat is precies wat ze bedoelen met oculair projectie .
                  Het is doenbaar , en het is met een kleinere kijker makkelijker om bijvoorbeeld f/60* te halen met een oculair dan met een barlow .
                  *Merk op dat f/60 puur als voorbeeld wordt gebruikt , de lucht gesteldheid laat het zelden toe om met een f/60 kijker te werken .

Commentaar

En dat is precies wat ze bedoelen met oculair projectie .
                    Je hebt maar 2 mogelijkheden om met een camera te fotograferen. (even ongeacht of het nu een webcam of DSLR is, het principe blijft hetzelfde):

Belangrijk hierbij is of het op de CCD vallende licht conisch (eindigend in een brandpunt) of parallel is.

Op het moment dat er een oculair gebruikt wordt is het invallende licht (dus van het oculair naar de camera) parallel, dan MOET er een camera-lens achter het oculair om de parallele lichtbundel weer op de CCD in een brandpunt te brengen. Dat is namelijk exact wat een lens doet, parallel invallend licht op een CCD in een brandpunt brengen.

Op het moment dat er GEEN oculair gebruikt wordt is het licht conisch (direct vanuit de telescoop) en moet het brandpunt dus exact op de CCD vallen, zonder tussenkomst van een oculair (want dan zou de lichtbundel weer parallel worden).

Zodra er een oculair wordt gebruikt (=parallele lichtbundel) en er geen camera-lens wordt gebruikt zul je nooit een foto kunnen nemen omdat je het beeld simpelweg nooit scherp zult krijgen (geen brandpunt !!). Wat je wel krijgt is een onzettend mooie ronde verlichte cirkel met in het midden een donkere cirkel, oftwel je hoofdspiegel met vangspiegel-reflectie. (bij een Newton natuurlijk).

Er worden hiervoor 2 begrippen gehanteerd:

1) Prime-focus (=focaal); dus lens verwijderen en de CMOS/CCD direct in het brandpunt van de telescoop zetten om zo een foto te nemen van een object.

2) Afocaal; lens op de camera zetten en de parallelle lichtbundel vanuit een oculair vastleggen via de CAMERA-LENS op de CCD.

Hoop dat het hiermee wat duidelijker wordt.

Gr.

Raimond.
                    i love astronomie

Commentaar

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3146
                      In dat topic heb ik toch echt een 16mm plossl gebruikt rechstreeks op de 350D .

Commentaar

rechstreeks op de 350D
                        Maar je had wel de camera-lens op de 350D zitten........ ??
                        i love astronomie

Commentaar

Zodra er een oculair wordt gebruikt (=parallele lichtbundel) en er geen camera-lens wordt gebruikt zul je nooit een foto kunnen nemen omdat je het beeld simpelweg nooit scherp zult krijgen (geen brandpunt !!).

Wat je wel krijgt is een onzettend mooie ronde verlichte cirkel met in het midden een donkere cirkel, oftwel je hoofdspiegel met vangspiegel-reflectie. (bij een Newton natuurlijk).
                          Nee. Je kunt wel op die manier foto's maken. Okee, het is erg moeilijk om de juiste afstand te bepalen tot het oculair en het beeld zit barstenvol met abberaties, maar het kŠn wel.

Zie hieronder een foto van M31 gemaakt met een 350D zonder lens achter een 21mm Hyperion oculair.

Zoals je ziet is het centrum redelijk scherp.

http://www.qfo.nl/dymphi/albums/userpic ... romeda.jpg
                          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

rechstreeks op de 350D
                            Maar je had wel de camera-lens op de 350D zitten........ ??
                            Neen .

Commentaar

Met een oculair hoef je geen lens te gebruiken op je webcam. Het bewijs hiervoor kennen we allemaal: dat je met een oculair ook scherp beeld kunt krijgen op stuk papier: de bekende zonneprojectie!!
                              Alleen, om een scherp beeld te krijgen vlak achter het oculair, is het de vraag of je hem scherp kunt krijgen, de focusser (bereik) moet dat toelaten.
                              Verder van het oculair af is geen probleem, maar dan wordt de F wel heeeel groot. De kijker danwel seeing trekt dat niet. Bovendien moet je de webcam aan het oculair vastkrijgen, met een buisje of zo.
                              Een brandpunt van 1 meter geeft een maanbeeld van ca. 1 cm (1/2 graad)
                              Een CCD chip pakt daarvan 4 mm (12 boogminuten).
                              Indien een zon=maan beeld (zeg) 6 cm wordt dan het brandpunt 6x zo lang en het beeld slechts 2 boogminuten.

Ik hoop dat het duidelijk is zo.

Bert
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                              X