Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke ISO waarde is het best ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke ISO waarde is het best ?

ik ben een beetje aan het spelen met mijn nieuwe camera
    (Samsung GX-1L)

deze heeft een iso van 200 tot 3200

op de foto's is duidelijk het verschil tezien in ISO waarde
    en ik weet dat je bij een hoge iso waarde meer ruis krijg en een lagere sluitertijd hebt
    maar hoe vindje de beste waarde ? en kan je beter een hoge ISO hebben of een lange sluitertijd als je volgmotors super goed zijn ?

-BaN-
    Meade LXD75 6"
    Samsung GX-1L 18-55
    Orion Shory Plus 2x Barlow
    Plossl series 500 4mm , 6.5mm
    Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Dat kan je best eens zelf uittesten .
    Lensdop op de lens en zo schieten met lange belichtingen .
    Zo zou je een hele serie kunnen maken van ISO 200 tot 2300 met iedere keer een belichting van 30 sec .
    Let er dan wel op dat als je een van die testshots bewerkt , je de rest precies hetzelfde moet bewerken om tot een betroubaar resultaat te komen .
    Die zullen dan wel voor zich spreken .

Commentaar

Neem aan dat je ISO 3200 bedoelt.......

De gebruikte iso-waarden hangt een beetje af van het object en de omstandigheden waaronder de foto genomen wordt. Zal even geen technisch verhaal afsteken over full-well capacity en dynamic range, maar ik zou beslist nooit boven de ISO 1600 gaan. ISO3200 is onbruikbaar voor astrofotografie (ongeacht DSLR merk).

Normaal gesproken maak ik zelf de meeste foto's op ISO800. ISO1600 gebruik ik eigenlijk alleen bij hoge uitzondering en wanneer de temperatuur 's nachts onder nul ligt (ivm "natuurlijke noise-reduction" )

Je kunt het beste eens beginnen met ISO800 en mocht dat nog te veel ruis opleveren, ga dan terug naar ISO400. Schiet alle foto's in RAW, zet de (mits beschikbaar) interne ruis-onderdukking uit, maak darkframes en schiet zoveel als mogelijk foto's met gelijke belichtingstijd.

Succes !

Raimond.
      i love astronomie

Commentaar

Gewoon proberen joh zo moeilijk is het niet. Maak gewoon een keuze tussen veel ruis/ veel licht of weinig ruis/minder licht op je foto. Gewoon een kwestie van proberen. Er bestaat niet iets als de beste ISO waarde, net wat jij acceptabel vind. Dus als je dit zelf eerst had geprobeerd en afgewogen(omdat het om je eigen smaak gaat) had je dit topic niet hoeven starten.

Commentaar

ralon73 ja klopt ik bedoelde 3200 ik heb het even aangepast

waar zijn de dark frames voor ?
          en hoe maak ik die ? gewoon met de deksel op de telescoop een foto maken ?

Origineel geplaatst door Sjors
          Gewoon proberen joh zo moeilijk is het niet. Maak gewoon een keuze tussen veel ruis/ veel licht of weinig ruis/minder licht op je foto. Gewoon een kwestie van proberen. Er bestaat niet iets als de beste ISO waarde, net wat jij acceptabel vind. Dus als je dit zelf eerst had geprobeerd en afgewogen(omdat het om je eigen smaak gaat) had je dit topic niet hoeven starten.
          Sjors het gaat niet om de moeite het ging me om de ervaring die andere er mee hebben
          ik ben zelf al de hele dag bezig geweest met foto's maken en verschillen van de instellingen tevinden
          maar als je van een simpel compackt cameratje opeens een knappe digitale spiegelreflex in je handen krijg gaat er een hele wereld aan nieuwe dingen voor je open
          (de foto's van mijn test staan in mijn eerste post)

-BaN-
          Meade LXD75 6"
          Samsung GX-1L 18-55

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
            Dat kan je best eens zelf uittesten .
            Lensdop op de lens en zo schieten met lange belichtingen .
            Zo zou je een hele serie kunnen maken van ISO 200 tot 2300 met iedere keer een belichting van 30 sec .
            Let er dan wel op dat als je een van die testshots bewerkt , je de rest precies hetzelfde moet bewerken om tot een betroubaar resultaat te komen .
            Die zullen dan wel voor zich spreken .
            heb ik net even gedaan
            wat me opviel is dat 1600 en 3200 aanzienlijk meer stipjes hebben in de foto dan alles er onder
            das ook nog eens tezien aan de bestands groote :

Code:
            ISO    Groote
             200     175 kb   op het oog helemaal zwart 
             400     280 kb   op het oog helemaal zwart 
             800     668 kb   kleinbeetje stipjes als je inzoomt
            1600   1.012 kb   kleinbeetje stipjes als je bent uitgezoomt
            3200   1.516 kb   veel stipjes
            ik zal ralon73 zijn advies volgen en bij 800 beginnen

-BaN-
            Meade LXD75 6"
            Samsung GX-1L 18-55

Commentaar

Aan de bestandsgrootte te zien schiet je JPG's en geen RAW.

Wanneer je geen RAW schiet kun je dark-frames achterwege laten, want dat heeft vanwege de compressie geen enkele zin. Dark-frames icm JPG's zijn niet bruikbaar.

gr.

Raimond.
              i love astronomie

Commentaar

Ik heb gisteren wat foto's geschoten en hierbij kan ik je goed het verschil laten zien in de ISO waardes..

20sec. bij 1600, 800 en 400

*edit*
                Bij ISO800 zie je duidelijk het licht van de kassen (bij mij dan richting het Westland)
                Bij ISO1600 is overduidelijk de sluierbewolking te zien dus ook wel een goede manier om te kijken of de seeing echt goed is.. met het blote oog was het gisteren kraakhelder. en op ISO1600 zijn ook wel veel meer zwakke sterren zichtbaar..
                "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Werken...
                X