Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Probleem met focussen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Probleem met focussen

Sinds ik een mijn adapter heb gehaald bij Rob is het me nog niet gelukt om goed een beeld te kunnen focussen.. Een aantal dagen geleden heb ik zo geprobeerd de maan de fotograferen..

Ik heb gebruik gemaakt van een EOS400D, een T-ring en de volgende adapter (ook geschikt voor oculair-projectie)

Telescoop die gebruikt is: Meade LXD75 6"

Nu loop ik tegen het volgende aan, met oculair erin krijg ik de maan maar niet scherp en dan is de focusser volledig naar binnen.. (dus in dit geval zo scherp mogelijk). Volgens mij is dit dan hetzelfde effect als je bijziend bent, dat het brandpunt voor de sensor ligt, zoals hier..

Maar ik moet toch ook gewoon prime-focus kunnen gebruiken, brandpunt fotografie? Mijn vraag is dan heb ik de verkeerde adapter hiervoor? Ik moet zeggen dat de gehele adapter vrij lang is en dat de reden is 'dat ik niet bij mijn brandpunt kan komen?'.. Of kan je dit oplossen door een barlow te gebruiken (of moet dit zelfs?)

Ik hoop dat iemand me uit de brand kan helpen..
    "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Klopt, dat lijkt me inderdaad het geval te zijn. Om de sensor in het beeldvlak te krijgen zal hij dichterbij moeten staan.

Ik gebruik zelf de Nikon D50 met T-ring, en die kan zo op de draad van mijn scoop geschroefd worden. Ik heb er dus geen T-adapter tussen zitten, want dan zou inderdaad de afstand tot de fotosensor te groot worden. Ik had echter het geluk dat de conversie-ring van 2 inch naar 1.25 inch op de telescoop (een ED80) al de geschikte schoefdraad heeft, en bovendien lekker 'kort' is.

Misschien kun je een T-adapter gebruiken met een korter profiel? Zoals hier:

http://www.first-telescope.com/telescop ... 4/1074.jpg
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Probeer eens je camera met de hand voor het primaire brandpunt te houden zonder de adapter te gebruiken. Als je zo wel tot focus kunt komen is je adapter te lang. Mocht dit niet lukken dan heb je een lagere focuser nodig.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Re: Probleem met focussen

Origineel geplaatst door dh-breuer
        Sinds ik een mijn adapter heb gehaald bij Rob is het me nog niet gelukt om goed een beeld te kunnen focussen.. Een aantal dagen geleden heb ik zo geprobeerd de maan de fotograferen..

Ik heb gebruik gemaakt van een EOS400D, een T-ring en de volgende adapter (ook geschikt voor oculair-projectie)

Als je zoals op de foto een Meade T-adapter naar 1.25" hebt met variabele lengte: ik veronderstel dat die nu al op de kortste stand is (dus niet zoals op de foto)?

Vaak zijn die te lang voor primair-brandpuntsfotografie - en op sommige telescopen heb je eigenlijk zelfs voor oculairprojectie een 2"-versie nodig, zoals deze:

http://www.telescope-service.de/accesso ... l#TSVPADel

Voor primair-brandpuntsfotografie zoek je meestal eerder zoiets:

http://www.telescope-service.de/accesso ... kaladapter

en uiteindelijk een T-ring voor je camera - kun je allemaal van TS kopen. Als het dan te kort is (zelfs als de oculairhouder volledig uitgedraaid is) kan je altijd verlengen met een 2" verlenger voor die adapter naar T-draad, of T-draadextensies tussen die adapter en de camera. Ook bij TS te koop (o.a. van Baader).

Als je die plastic 2" of 1.25" buizen hebt op je oculairhouder heb je meestal ook M68 of M60 draad om die op te bevestigen, en daar bestaan ook adapters naar T-draad voor (die je in plaats van de 2" of 1.25" oculairhouder buis schroeft) - Meade levert er trouwens eentje bij de Schmidt-Newton versies van de kijkers, maar niemand schijnt die apart in stock te hebben (want de meeste fotografen hebben als ze een LXD75 hebben die SNs, omdat de vangspiegel groter is en er minder coma is, en daar is die T-adapter gewoon bijgeleverd).

Nu loop ik tegen het volgende aan, met oculair erin krijg ik de maan maar niet scherp en dan is de focusser volledig naar binnen..
        Het enige wat je met die stukken kunt doen is trachten van alle collimatiebouten van de spiegel nogal wat te lossen om de spiegel wat naar voren te bewegen, of de trein naar de camera te verkorten.

Let wel, ik veronderstel dat als je de variabele adapter hebt genomen hij nu al op de kortste stand staat...

Let wel, collimatiebouten niet teveel lossen, want als er geen veiligheid op zit dan springt de cel soms los als de bout volledig losgevezen is (schrik je even van, want er is een veer die door de bout wordt gecomprimeerd, en als die bout lost,...Schade is er evenwel meestal niet), maar de meeste collimatiebouten zijn lang genoeg om een paar centimeter te compenseren...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Voor wat betreft prime-focus fotografie:

Bij nogal wat Newton telescopen is er meestal te weinig "in-focus" (je kunt de focusser niet ver genoeg naar binnen draaien) indien deze niet speciaal voor fotografie worden aangeboden.

Er zijn in principe een 5-tal mogelijke oplossingen voor dit probleem:

1) Middels de collimatiebouten proberen om de spiegel zover mogelijk naar binnen te draaien. (zoals Alexis ook al aangaf).

2) Voor de echte doe-het-zelfers: een stukje van de tubus afzagen en de hoofdspiegel naar voren brengen

3) Een "low-profile" focusser gebruiken.

4) Zorgen voor een minimale bouwlengte van de gebruikte adapters aan de camera zodat de afstand camera/focusser zo klein mogelijk is

5) Een barlow gebruiken. Daardoor verleg je het brandpunt naar buiten (met natuurlijk wel de nodige gevolgen voor vergroting/belichtingstijd en volgfout)

Mij is het overigens een raadsel waarom je met een DSLR aan oculairprojectie wil doen......

Raimond.
          i love astronomie

Commentaar

@Brinx
            Ik heb ook nog wel de Shorttube 80mm ter beschikking, misschien kan ik hem daar ook meteen via de ring erop schroeven, ga ik eens proberen..

Rob had het inderdaad gezegd dat voor primair-brandpuntsfotografie de sensor waarschijnlijk net te groot was, maar dat maakt nog niet zo veel uit..(maar dat moet ik toch nog ff leren hoe dat precies zit)

Over de variabele adapter, deze was inderdaad helemaal ingeschoven. (dit bepaald als het goed is alleen de vergroting). Niet zoals op de foto nee..

De focusser had ik inderdaad ook helemaal ingeschoven, hoe verder ik naar het vangspiegeltje ging des te scherper deze werd maar hier zit een einde aan en scherper kon ik hem dus niet krijgen zie foto "met oculair".

Ik zal dus wel bij Rob een andere adapter moeten halen..

Maar een andere vraag, wat is nu simpel gezegd beter..??

Primair-brandpuntsfotografie of alsnog door een oculair en wat zijn de voordelen (ik heb nog geen link gevonden waarin alle voordelen en nadelen tegenover elkaar zijn opgesteld).

Ik weet dat een Newton in principe geen kleurfouten heeft maar een goed oculair ook (bijna) niet.

Zoals jij zegt:
            Origineel geplaatst door Brinx
            Ik had echter het geluk dat de conversie-ring van 2 inch naar 1.25 inch op de telescoop (een ED80) al de geschikte schoefdraad heeft, en bovendien lekker 'kort' is.
            begrijp ik dat je lekker veel ruimte hebt om met je focusser te spelen..

@Sixela
            Ik heb bij de telescoop meegeleverd gekregen een verloop naar 2" oculairen, ik las wat verhalen hierover dat dit ook gemod kan worden naar een verloop voor je camera of heb ik dit verkeerd?

Dezeheb ik inderdaad nu, een soortgelijke..

Ik weet echter niet welk draad het precies is en de rest is me (nu nog) te technisch, terwijl ik juist 2 rechterhanden heb
            Maar ik moet hier gewoon nog veel meer over leren, ik ben tenslotte ook nog maar net met (normale) fotografie begonnen..

En de spiegel laat ik liever even zitten, te riskant

Thanks for the tips
            "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
              Voor wat betreft prime-focus fotografie:
              3) Een "low-profile" focusser gebruiken.

4) Zorgen voor een minimale bouwlengte van de gebruikte adapters aan de camera zodat de afstand camera/focusser zo klein mogelijk is

5) Een barlow gebruiken. Daardoor verleg je het brandpunt naar buiten (met natuurlijk wel de nodige gevolgen voor vergroting/belichtingstijd en volgfout)
              Dit zijn inderdaad zo te horen wel de oplossingen..

3: Een andere focusser zal zowiezo wel een oplossing geven aangezien ik veel heb gehoord dat de focusseerder van de LXD75 toch al niet al te best is.. (Groot, onhandig en niet precies)

4: Ik had al zo'n idee dat die variabele adapter zo lang was.. Alhoewel die T-ring heel kort is.

5: Dan zal ik inderdaad wel ff een betere barlow moeten kopen.. 1 zonder kleurfouten..

Origineel geplaatst door ralon73
              Mij is het overigens een raadsel waarom je met een DSLR aan oculairprojectie wil doen......
              Dat is inderdaad nog steeds vraag maar voor jou misschien een weet..

Commentaar

Klein vraagje dh-breuer .
                Heb je voor de prime focus foto de adapter gebruikt zoals afgebeeld op de foto ?
                Je kan immers het stuk dat in de focusser zit eraf schroeven en die rechtststreeks op de T-ring schoeven .
                Verder kan je ook nog eens zien hoeveel mm je hoofdspiegel nog naar boven kan geplaatst worden , maar dan moet je die nadien terug collimeren .

Commentaar

@Sixela
                  Ik heb bij de telescoop meegeleverd gekregen een verloop naar 2" oculairen, ik las wat verhalen hierover dat dit ook gemod kan worden naar een verloop voor je camera of heb ik dit verkeerd?
                  Gewoon het stukje bij TS kopen waar ik een link naar postte. Gaat in de 2" oculairhouder en past op de T-ring.

Dezeheb ik inderdaad nu, een soortgelijke..
                  Beetje naar beneden scrollen, tot de "Prime Focus Adaptor 2" on T-2".

Maar skywatcher schijnt te vermoeden dat op jouw adapter het eerste stuk dat losgeschroefd kan worden daar een 1.25" versie van is, ook met een T-2 schroefdraad die op de T-ring past.

Ik weet echter niet welk draad het precies is
                  M60: 60 millimeter breed; M68, je hebt het geraden,... "M" staat voor standaard metrische spoed voor die diameter.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Die adapters ertussen zijn helemaal niet nodig. De focusseerbuis van je scoop (de LXD75 is de montering!) is al voorzien van T2 draad. Alles eraf slopen en de camera met T2 ring rechtstreeks op de focusseerbuis (zonder extensie) schroeven. Ben je meteen van die 1.25" verloopstukken af, dus minder kans op vignettering.

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.
                    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Origineel geplaatst door Alien
                      Die adapters ertussen zijn helemaal niet nodig. De focusseerbuis van je scoop (de LXD75 is de montering!) is al voorzien van T2 draad.
                      Je kunt niet de moederdraad bedoelen (die je ziet als je die 2" of 1.25" buis eraf haalt). Hoe zouden ze dan 2" oculairs ondersteunen, als die moederdraad zo smal is? T2 is M42, een pak minder breed dan 2" (de interne filterdraad op 2" oculairs is M48!).

Trouwens, ik zag de Meade SN LXD75, en die hebben wel degelijk *drie* buizen om op die moederdraad van de oculairhouder te zetten : een 2", een 1.25", en ééntje met T2-draad.

En dan heb je inderdaad bij het inschroeven van die laatste geen extra adapter nodig.

Maar jammer genoeg leveren ze T2-buis alleen bij de SN6, SN8 en SN10, niet bij de 6" Newt LXD75.

En aangezien één van de beeldjes bovenaan het onderwerp duidelijk drie spindraden voor de vangspiegel toont...

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                        Die adapters ertussen zijn helemaal niet nodig. De focusseerbuis van je scoop (de LXD75 is de montering!) is al voorzien van T2 draad.
                        Je kunt niet de moederdraad bedoelen (die je ziet als je die 2" of 1.25" buis eraf haalt). Hoe zouden ze dan 2" oculairs ondersteunen, als die moederdraad zo smal is? T2 is M42, een pak minder breed dan 2" (de interne filterdraad op 2" oculairs is M48!).
                        Whoeps! Je hebt gelijk. Echter, er is een T2 adapter voor deze moederdraad inbegrepen. Die moet er wel nog even tussen.
                        Trouwens, ik zag de Meade SN LXD75, en die hebben wel degelijk *drie* buizen om op die moederdraad van de oculairhouder te zetten : een 2", een 1.25", en ééntje met T2-draad.

En dan heb je inderdaad bij het inschroeven van die laatste geen extra adapter nodig.

Maar jammer genoeg leveren ze T2-buis alleen bij de SN6, SN8 en SN10, niet bij de 6" Newt LXD75.
                        Wel bij de Lidl-variant. Bij de mijne wel, tenminste.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.
                        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Gewoon het stukje bij TS kopen waar ik een link naar postte. Gaat in de 2" oculairhouder en past op de T-ring.
                          Juist de derde op de foto.. Ik neem aan dat Rob die ook heeft.. Alleen dan kan ik me 1.25" oculairen niet gebruiken, toch? (No offence, ik ben echt nog een noob op dat gebied
                          )

Origineel geplaatst door skywatcher
                          Je kan immers het stuk dat in de focusser zit eraf schroeven en die rechtststreeks op de T-ring schoeven .
                          Dat wist ik niet, ik zal het als ik thuis ben direct proberen..

De focusseerbuis van je scoop (de LXD75 is de montering!) is al voorzien van T2 draad. Alles eraf slopen en de camera met T2 ring rechtstreeks op de focusseerbuis (zonder extensie) schroeven. Ben je meteen van die 1.25" verloopstukken af, dus minder kans op vignettering.
                          Lidl model uiteraard (ik hou het kort ) Ik zal dit ook meteen proberen.. (met de T2 adapter ertussen)

Bedankt voor de tips...

Commentaar

Juist de derde op de foto.. Ik neem aan dat Rob die ook heeft.. Alleen dan kan ik me 1.25" oculairen niet gebruiken, toch? (No offence, ik ben echt nog een noob op dat gebied
                            Er waren twee linkjes: eentje voor een 2" adapter waarin 1.25" oculairs passen (voor oculairprojectie), een andere voor primair-brandpuntsfotografie (dus alleen de camera). Die passen allemaal in de 2" buis. Als je altijd de 2" buis erop wilt laten, kun je voor normaal gebruik van oculairs een 2"-1.25" adapter gebruiken; kun je zowat overal kopen. Zonder zo'n adapter moet je die buis op de oculairhouder vervangen door de andere, en dat is niet zo prettig in het donker.

De focusseerbuis van je scoop (de LXD75 is de montering!) is al voorzien van T2 draad.
                            Normaal niet dus - je hebt zo'n buis normaal alleen bij de Schmidt-Newtons. Maar Alien zegt me dat Lidl daar goed voor jullie gezorgd heeft .

Commentaar

Als je altijd de 2" buis erop wilt laten, kun je voor normaal gebruik van oculairs een 2"-1.25" adapter gebruiken; kun je zowat overal kopen. Zonder zo'n adapter moet je die buis op de oculairhouder vervangen door de andere, en dat is niet zo prettig in het donker.
                              Ja precies dat wil ik ook voorkomen maar geeft dat niet meer kans op vignettering? Is er trouwens een voordeel aan 2" oculairen, of ligt het er maar net aan wat voor een focusser op de scoop zit?

De focusseerbuis van je scoop (de LXD75 is de montering!) is al voorzien van T2 draad.
                              Normaal niet dus - je hebt zo'n buis normaal alleen bij de Schmidt-Newtons. Maar Alien zegt me dat Lidl daar goed voor jullie gezorgd heeft .
                              Ik ga morgen meteen even die 2" verloop erbij pakken, ik had die namelijk direct in de doos gelaten omdat ik toch 1.25" oculairs had..

Nogmaals bedankt voor jullie advies jongens.. Wederom erg hulpzaam

Commentaar

Werken...
                              X